webForumDet fria alternativet

Domänalias på Surftown

Webbhotell & domäner

11 svar · 1 627 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena
Jag vänder mig hit med mitt problem, eftersom Surftown själva inte verkar ha någon aning om det jag frågar (varken via mail el. telefon, ja det är sorgligt...)

En kund till mig har idag deras "Webbhotell Premium Företag" och två domäner kopplat till sitt konto.

Idag är det två "fristående" domäner, som leder till varsin mapp på servern.
Det jag gjort är att ha slagit ihop sidorna som tidigare låg där, till en sida som numera ligger under "Domän A".

Således är mappen för "Domän B" tom, så det jag vill göra är att ta bort "Domän B" och istället använda det som alias för "Domän A".

Problemet jag har är att det idag finns ett flertal mailadresser kopplade till bägga dessa domäner och så måste det fortsätta vara.
Så jag har ett antal frågor om det här:
- Går det att skapa mailalias som heter tex. "info@domän-b.com" som "leder" till "info@domän-a.com" ?
- Kommer jag kunna skicka mail med "info@domän-b.com" som avsändaradress, ifrån tex. Outlook?
- Idag används IMAP istället för POP3, finns det för / nackdelar med det och isf. vilka? (Har själv ingen erfarenhet av IMAP)

När jag ändå är på gång, har ni några erfarentheter av Surftown och dess funktionalitet / support?
I Lördags uppgraderade vi från Basic (eller vad det billagaste heter) till Företag Premium och trots att det står på deras sida att det inte ska vara någon nertid under det här bytet, funkade sidan halvtaskigt under hela gårdagen och domänerna pekade till och från helt fel.
När man mailar dom får man antingen svar på danska eller norska, trots att jag gång efter annan bett om att få svar på engelska om dom inte kan ge ett svenskt svar, jag det mesta tycker jag funkar halvdant, vad tycker ni?

Tack!

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Har svarat med rött!

MickeA.com skrev:

Tjena
Jag vänder mig hit med mitt problem, eftersom Surftown själva inte verkar ha någon aning om det jag frågar (varken via mail el. telefon, ja det är sorgligt...)

En kund till mig har idag deras "Webbhotell Premium Företag" och två domäner kopplat till sitt konto.

Idag är det två "fristående" domäner, som leder till varsin mapp på servern.
Det jag gjort är att ha slagit ihop sidorna som tidigare låg där, till en sida som numera ligger under "Domän A".

Således är mappen för "Domän B" tom, så det jag vill göra är att ta bort "Domän B" och istället använda det som alias för "Domän A".

Problemet jag har är att det idag finns ett flertal mailadresser kopplade till bägga dessa domäner och så måste det fortsätta vara.
Så jag har ett antal frågor om det här:
- Går det att skapa mailalias som heter tex. "info@domän-b.com" som "leder" till "info@domän-a.com" ?

Det går utmärkt. Borde gå i surftowns kontrollpanel, men annars kan du be dem sätta upp det åt dig!

- Kommer jag kunna skicka mail med "info@domän-b.com" som avsändaradress, ifrån tex. Outlook?

Det går också utmärkt. I teorin kan du ange vilken avsändaradress som helst, men för att inte fasta i spamfilter bör du se till att båda domänerna använder samma mailserver(vilket jag förmodar de gör, om de ligger på samma server)

- Idag används IMAP istället för POP3, finns det för / nackdelar med det och isf. vilka? (Har själv ingen erfarenhet av IMAP)

Jag anser imap är klart överlägsen pop3. Bland de största fördelarna är att servern håller reda på vilka mail du läst, svarat på osv. Så alla den informationen är syncad om du använder både webmail och ex outlook. Imap kräver mer resurser av servern, men det är ju webbhotellets problem

När jag ändå är på gång, har ni några erfarentheter av Surftown och dess funktionalitet / support?
I Lördags uppgraderade vi från Basic (eller vad det billagaste heter) till Företag Premium och trots att det står på deras sida att det inte ska vara någon nertid under det här bytet, funkade sidan halvtaskigt under hela gårdagen och domänerna pekade till och från helt fel.
När man mailar dom får man antingen svar på danska eller norska, trots att jag gång efter annan bett om att få svar på engelska om dom inte kan ge ett svenskt svar, jag det mesta tycker jag funkar halvdant, vad tycker ni?

Har tyvärr ingen erfarenhet av surftown!

Tack!

Okej, tack!
Angående det här med att be dom om hjälp går bort, för dom verkar inte själva veta hur ett webbhotell funkar, för dom har inte kunnat hjälpa mig alls hittills.
Idag när jag pratade med dom om just det här med alias, fick jag bara att massa gissningar till svar (typ. "Ja, det kanske går..." osv.)

Tack för ditt svar!

Hmm trist, jag har tyvärr ingen erfaranhet av deras kontrollpanel för kunna säga om det går eller inte att göra från den. Men kan inte tänka mig annat än att det gör det, då det är en sådan simpel funktion. Finns inte den måste du nästan be dem om hjälp!

Du har ju dock några alternativ. Antingen kan du använda dig av en externmailserver alternativt hosta hela domänen någon annanstans och bara peka på ditt surftown konto.

Om de nu verkligen inte kan hjälpa dig. Men isåfal bör du byta hotell illa kvickt då det är en basfunktion.

Lycka till!

Funken skrev:

...Men isåfal bör du byta hotell illa kvickt då det är en basfunktion.

Jo, hehe, men i det här fallet är det inte riktigt jag som bestämmer sånt ;)

Tack!

Ja då är det svårt.

Men om surftown vägrar hjälpa till, eller i alla fall ser till att du får prata med någon kunnig tekniker så tycker jag du borde överväga att flytta domänerna. Du kan ju fortsätta hosta sidan som vanligt, men att du flyttar dns kontrollen till en annan part.

Finns gott om gratistjänster för det, så det behöver inte innebära en till kostnad. Då får du total kontroll över dns och mail, och du kan med problem med surftown snabbt peka om till ett annat webbhotell!

Du får hojta till om du behövet tips på tjänster!

Tjena
Nu fortsätter jag i den här gamla tråden för att slippa skapa en ny, men har inte riktigt löst det här problemet än.

Jag undrar lite allmänt om hur Domänalias fungerar och hur detta kan påverka sökmotor optimering.

Jag vill nu skapa ett alias av domän-b.com som ska leda till domän-a.com/?lang=ENG.
Detta för att den engelska versionen av sidan ska visas, men i adressfältet måste det fortfarande stå www.domän-b.com.

Nu är det så att flera personer som håller på med sökmotoroptimering har påpekat att det här med domänalias kan ställa till det för en sajt's placering på tex. Google.

Dom menar på att det är bättre för sökmotorernas skull att ha samma sida i två separata mappar.

Det inte jag förstår i sammanhanget är hur det kan bli galet, när det rör sig om en databasdriven sida som visas text från samma databas, fast på olika språk.

Jag kan inte särskilt mycket om det här, men behöver få reda på hur det funkar rent sökmotormässigt med alias.

Tack!

Nu har jag tittat lite mer på det här och det verkar inte funka som jag tänkt mig.
Går det inte att skapa ett alias för tex. http://www.domän-a.com?lang=eng?

Det måste ju gå på något sätt, men hur?
Känns ju som andra måste löst det på nått speciellt sätt, kan inte tänka mig att man måste ha flera uppsättningar av samma filer bara för att visa info på olika språk via olika adresser.

Förslag?

Det går fint att peka en domänB på ?lang=eng, och att den fortfarande står domänB i fönstret.

Hurvida det är dåligt ur sökmotorsynpunkt är en annan sak dock. Där vågar jag inte svara!

Funken skrev:

Det går fint att peka en domänB på ?lang=eng, och att den fortfarande står domänB i fönstret.

Okej, låter bra, men jag förstår inte hur jag ska göra.
Bifogar två bilder på hur det ser ut hos Surftown.

Det som jag känner mig lite osäker inför är att domän-b.com som ska agera alias för domän-a.com?lang=eng idag är ett "eget" domän.

Jag har pratat med Surftown och dom säger att jag ska gå in på "domän-b.com" och trycka på papparskorgen, alltså att jag ska ta bort domänet, för att sedan lägga till det som alias.

När jag ska lägga till Alias så ser det ut så som på bilderna jag bifogar, det verkar inte som om jag kan ange "?lang=eng" eller har jag missuppfattat vad det står bredvid formulärsfälten?

surftown_steg1.jpgsurftown_steg2.jpg

Ja du, hur surftowns kontrollpanel fungerar törs jag inte svara på. De borde ju dock de kunna göra själva, och om inte annat göra det åt dig.

Dock, för att jag verkligen ska ha förstått dig rätt.

Du har en sida som har 2 språk.

går man in på svenska.com så kommer den svenska, och går man in på engelska.com så vill du den engelska ska komma upp? Är det viktigt att det inte får stå svenska.com?lang=eng i browsern, utan att det måste så engelska.com?lang=eng i browsern så kan du antingen cloaka adressen(google m.fl kan mkt väl ogilla det, vet ej dock) alt hosta engelska.com som en egen domän, men använda dig av samma databas. Det är ju det bästa alternativet ur sökmotor synpunkt. Du behöver dubbla uppsättningar filer, men databasen är ju den samma och därmed informationen som publiceras. Då kan du bara sätta upp en 302 vidarbefodring som sökmoterna inte har något emot så att engelska.com automatisk plockar fram engelska.com?lang=eng och inte svenska.

Men om du vill ha bort ?lang=eng osv helt och hållet, måste du cloaka adressen(ha den i en osynlig frame) Detta som dock kan vara bra undvika, men är fullt möjligt. Hur du gör detta beror lite på webbserver om det inte finns möjlighet göra det i surftowns kontrollpanel.

Aningen trött så lite rörigt, men som sagt vill du cloaka, går det skulle dock valt det första alternativet om jag var du. Hör av dig om du vill ha tips på hur du kan cloaka adresser.

Tjena
Det stämmer det här med att det är samma sida, fast på 13 språk.
Den svenska adressen ska alltså vara svenska.com den den andra, till alla andra språk ska vara engelska.com.
När man går in på engelska.com så ska språket automatiskt bli engelska, men kan ska kunna välja flera språk via ?lang=xxx.

Förut använda vi oss av två uppsättningar filer, en för svenska och en för "resten", men jag förstod aldrig vad som var bra med det.
Det som gjorde det bökigt var ju för mig som är inhyrd för uppdateringar av sajterna, måste göra allt två gånger etc.

Därför slog jag ihop bägge dessa till en sajt.
Men nu har det alltså blivit lite knasigt med adresserna, för det är ruggigt viktigt att det blir rätt adress i adressfältet, eftersom samma bolag heter två olika saker i sverige och ett utomlands.

Men det låter ju som om det enklaste är att bryta isär sajterna igen, en uppsättning filer f ör den svenska och en för den internationella.

Sen kanske man kan köra include, css, js filerna som samma, länka in från det andra domänet, för att slippa lite strul vid uppdateringar.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)