Hej!
Jag har en sajt på One, baserad på cms:et Drupal. En grej som ger mig frågetecken är .htaccess-filen. Om jag har den i rotmappen så som den kommer med Drupal, så får jag 500-fel och ser ingenting. Om jag tar bort den så funkar allt som det ska. Har en hel del frågetecken runt denna mystiska .htaccess!
I vilket språk är den skriven och vilket program är det som läser den?
Förlorar jag i säkerhet genom att inte ha med den? (läste här att .htaccess skyddar viktiga systemfiler)
Kan 500-felet bero på att One inte accepterar .htaccess?
Finns det något sätt att kunna få webbservern att acceptera min .htaccess?
Bra guider runt .htaccess för nybörjare efterlyses.
Kan jag krascha min sajt genom att ladda upp en felaktig .htaccess? Vågar inte göra något utan att veta att jag gör rätt.
Jag bifogar här filen, omdöpt till htaccess.txt. Det finns en if-sats runt rewrite-kommandot. Kanske jag ska prova att kommentera bort hela if-satsen?
Vad gör rewriteengine?
Du kan krasha sidan med en felaktig fil, men inget som du inte kan fixa genom att ta bort den igen.
Angående ditt fel. Tänk på att om detta nu gäller drupal, så är jag hyfsat säker på att du måste ändra till rätt remodwrite inställning i skriptet och sedan se till du ha samma inställning i din .htaccess fil. Detta bör drupal göra per automatik, men då måste din .htaccess vara skrivbar. Annars får du gör den ändringen manuellt!
EDIT: INte använt drupal, men du lär hitta inställningar under fancy/fina url eller liknande i scripet. Det handlar alltså som finare url som är lättare att komma ihåg och mer populär hos sökmotorerna.
Genom trial-and-error har jag nu kommit fram till att det är endast två rader i .htaccess som INTE funkar på One-servern (Apache), nämligen
"Options -Indexes" och "Options +FollowSymLinks."
Funken - vad menar du med "skriptet"? (det finns en fil som heter "code-clean.sh" under mappen "scripts" men den förstår jag noll av. Och som vanlig hotellgäst har jag väl inte tillgång till conf-filen för Apache?)
Angående "nice url:s", så funkade de inte utan .htaccess:en på plats, men nu när jag har den där med de två raderna ovan kommenterade, så funkar de.
Kan någon demystifiera "Options +FollowSymLinks"? Jag tror mig veta att det har med interna länkar på sajten att göra, men vad går jag miste om utan det kommandot? Navigeringen fungerar ju ändå.
htaccess är en slags indivduell inställning av enstaka mappar på en server. Alltså: Man ställer in hela Apaches grundinställningar centralt i en fil som heter httpd.config. Sen kan man ändå ge olika mappar lite speciella inställningar om man vill. Då släpper man ner ett htaccess i dom.
Av självklara skäl kan man inte ändra på allt. Och ibland kan webbhotellet ställa in httpd.config så att vissa kommanddon i htaccess helt enkelt ignoreras.
One.com är ett budgethotell som främst konkurrerar med pris. Vill du ha ett "riktigt" webbhotell där du faktiskt kan laborera med sånt här (och dessutom få hjälp av hotellets support så att det blir rätt), så får du lägga sajten nån annanstans.
Eftersom det är Drupal du använder, så kanske det kan var en bra idé att kolla på deras forum om andra haft liknande problem. Jag gjorde ett snabbt sök och hittade denna tråd: http://drupal.org/node/105580 Det finns kanske fler?
Tack för info. Jag kravlar på Drupals forum vid varje drupalproblem ;) Men länken du gav mig hade jag inte hittat. Jag är också medveten om One:s begränsningar, men... det är billigt!
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2