webForumDet fria alternativet

Udda Meta-frågor??

Webbhotell & domäner

3 svar · 477 visningar · startad av formidable

Medlem sedan mars 20072 inlägg
Frågan#1

Har ställt dessa två frågor kors och tvärs men ingen verkar igentligen ha något svar..
Provar här.

Håller på att försöka utöka en hemsida från ett, till fyra språk.

Och har två frågor i "meta" ämnet..

Gäller startsidan som man sedan där kan välja språk.

Meta Keywords:
Kan man skriva hur många nycklar som helst?
Kan jag lägga 4 rader med "keywords" på 4 olika språk?
<meta name="keywords" content=" TYSKA nycklar"
<meta name="keywords" content="ENGELSKA nycklar"
osv

Meta description:
Igentligen samma fråga här.
Hur mycket kan man skriva och antal rader..

Hoppas någon förstå hur jag menar..

MVH
AM

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag vet inte om man kan enligt standarder, men jag kan mycket väl tänka mig att sökspindlar ogillar sidor som har flera meta-taggar.
Istället för att svara på om det är möjligt, så frågar jag: Varför vill du göra detta?
Lägg istället varje uppsättning meta-taggar på varje språks hemsida. Om någon söker efter nånting på tyska, så är det väl bättre att de kommer till rätt språk direkt än att de tvingas gå genom en språkvalssida?
Tänk också på vad keywords och description är till för. Keywords är till för att nämna nyckelord som sökmototrer ska reagera på. Men dagens sökmotorer lägger väldigt lite vikt vid meta-taggar. Om ett ord nämns någonstans i texten, så behöver du inte nämna det i keywords. Det ordet förknippas ändå med din sida, och att lägga det i keywords också gör inte någon skillnad, ens i placering.
Sökmotorer lägger heller ingen vikt vid detta vid indexeringen. Det fältet är enbart till för att visas upp under sökresultatet. Description ska alltså vara "människo-optimerat" snarare än "sökmotor-optimerat".

Medlem sedan mars 20072 inlägg

Tack för ditt svar (y)

Jag var inne just på ditt spår att lägga metataggarna i sina språkområden.

Frågan är då..
På den allra första sidan, som sedan slussar över till dom olika språkalternativen..hur gör jag där??
Skriva lite kort i meta description t.ex på engelska lite kort om vad sidan handlar om??

Förslag??

När jag sedan registrerar sidan i dom olika sökmotorerna, ska jag ta:
Den italienska varianten på google.it
Tyska på google.de osv?
Och då anmäla språksidan och inte startsidan?

Shit...känner mig helt borta i detta då jag enbart hållit på med svenska hemsidor... :r

AM

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

formidable skrev:

Frågan är då..
På den allra första sidan, som sedan slussar över till dom olika språkalternativen..hur gör jag där??
Skriva lite kort i meta description t.ex på engelska lite kort om vad sidan handlar om??

Vilket språk har du på den sidan? Står det på engelska att de skall välja språk så skall du även använda dig av engelska i meta-datan. Har du väldigt lite text och bara flaggor på sidan finns det egentligen ingen anledning för sökmotorerna att indexera den sidan. Då är det ju bättre som nitro säger att sökmotorerna skickar besökarna till rätt språk med en gång.

Ett sätt att se till så att sökmotorerna inte indexerar sidan är att sätta <meta name="robots" content="noindex,follow" />

Men du bör aldrig ha en språkväljarsida som startsida (index). Eftersom det oftast är startsidan som får störst betydelse i sökmotorerna är det viktigt att du har ditt innehåll där. Det är ganska enkelt att försöka lista ut vilket språk besökaren använder antingen via webbläsaren eller baserat på IP-nummer. Och det är då bättre att skicka besökaren direkt till det språket eller till engelska. Där bör man sedan göra det enkelt för besökaren att ändra språk.

formidable skrev:

När jag sedan registrerar sidan i dom olika sökmotorerna, ska jag ta:
Den italienska varianten på google.it
Tyska på google.de osv?
Och då anmäla språksidan och inte startsidan?

Du behöver inte registrera din hemsida någonstans. Det räcker med att du får andra hemsidor att länka till din hemsida så kommer sökmotorerna att hitta dig. En bra idé kan i så fall vara att försöka få tyska hemsidor att länkar till den tyska delen och engelska sidor till den engelska.

Google kommer sedan själv försöka ta reda på vilket språk sidan är på och placera sidorna i sökresultat som är relevanta. Google gör ett riktigt bra jobb och har för mina hemsidor som är på flera språk placerat den svenska delen på google.se, den engelska på google.com osv. Du kan hjälpa till lite genom att ange rätt content-language.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)