webForumDet fria alternativet

Snälla hjälp mig

Webbutveckling

10 svar · 634 visningar · startad av axionman

Medlem sedan feb. 2007106 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag håller på med en hemsida. https://www.flagyourcreation.com
Adressen beror på att jag har en annan hemsida så jag lägger in min sida där så länge för att visa.

Då jag själv kör mycket skateboard vet jag att folk tycker om att visa sina videos för andra så jag har gjort en sida till detta. Men jag kan absolut inget om hur man gör sidor. jag har själv byggt min i web page maker då jag inte kan något om html osv.

Jag behöver ett system där man skapar sig ett account och skriver en presentation och sen lägger upp en film. Man behöver itne lägga upp en film dock. Men hur fasen fungerar detta? Jag har inte en aning. Men ta en titt på min hemsida så kanske ni har något bra tips till mig. Eller ni kanske kan hjälpa mig? Vill verkligen få upp denna sidan.

MVH Erik

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Vilket programmeringspråk söker du efter? Vilket stöds på ditt webb hotell?

alltså det vet jag itne. jag har gjort min sida i web page maker då jag itne kan något om html osv. har fått veta att php skulle vara bra. jag vet inte alls. jag har surftown och dem stöder väl det mesta..

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vill inte vara taskig, men jag tippar att du kanske tar dig vatten över huvet. Det finns flera hyfsade s.k. "cms" (Content management systems) sm du skulle kunna använda. Det är "färdiga" portaler som oftast använder php och MySQL som databas. Med lite tur kanske, kanske du kan få till en sån så att det funkar utan att du kan html. Men då får du hålla till godo med hur dom funkar från början. Kolla in http://opensourcecms.com/

Men du kommer att behöva massor med serverutrymme om folk ska kunna ladda upp sina filmer. Du måste också ha tillgång till rejält med bandbredd för att folk ska kunna se filmerna. Det kostar pengar.

Jag vet att jag låter negativ. Förlåt. Jag hoppas givetvis att du ska klara av det och en dag ha en sjujäkla sajt.

tackar för svaren. jag har satt mig ner nu och bestämt mig för att lära mig html. de är inte lätt de ska gudarna veta. men jag ska inte ge mig hehe. sitter just nu och försöker lära mig att när jag skriver

<html>
<head>
<title>SKATEDEMOS</title>
</head>
<body bgcolor="#646464">
<hr width="80%" color ="black" size="60" align="left"</hr width>
</body>
</html>

så kan de se ut tex men där jag har den hr width vill jag ha en fet text där det ska stå SKATEDEMOS över det svarta alltså. hur gör man det? Ska vara i det alltså

Oj.
Du måste lära dig lite grundläggande teori. Sätt av åtminstone några veckor och plugga.
Jag föreslår http://www.webdesignskolan.com/ eller nån kurs i närheten där du bor.

yes jag vet att jag måste lära mig lite grunder. är ju det jag håller på med. började med detta igår så de tar ju lite tid som sagt. men jag ska lära mig..ville bara testa om det gick att göra som jag ville där men ok.

axionman skrev:

yes jag vet att jag måste lära mig lite grunder. är ju det jag håller på med. började med detta igår så de tar ju lite tid som sagt. men jag ska lära mig..ville bara testa om det gick att göra som jag ville där men ok.

Jodå, jag förstår att du är entusiastisk och otålig. Men du gör det bara krångligare för dig, och det kommer att ta dubbelt så lång tid att lära sig om du inte skaffar dig en grundläggande uppfattning om hur man kodar och hur webben funkar.

Tänk så här:

Om nån som inte ens kan alfabetet tänker skriva en bok, så är det ju smartast om han först lär sig att det finns 28 bokstäver, ungefär hur dom ser ut och används innan han ens börjar med bokens första mening. Alltså inte i detalj, men i alla fall så att han har ett hum om de verktyg (bokstäverna) han tänker använda.

Det är ju lite bakvänt om han sätter sig ned och försöker skriva om han bara hunnit till boksaven "a".

ja det har du rätt i. jag förstår hur du menar. antar att jag e lite väl rastlös. Ska verkligen försöka lära mig men det e svårt nära olika sidor skriver olika.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Beror på vilket år du tittar på. Jag rekommendera att du lär dig html först och främst, sedan CSS och tillslut gå över till XHTML.

"Man måste lära sig gå innan man kan springa".

Håller tummarna och hoppas du inte ge upp!

okok. ja jag har förstått vilken ordning. eller nej de har jag väl inte direkt men de börjar sjunka in. hehe. Håller på för full med html nu. Ska fan ta mig lära mig det. Det är grymt svårt men de går väl nån dag.
Tack för all hjälp.

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)