webForumDet fria alternativet

Webbsidan har upphört att gälla

Webbservrar

4 svar · 2 447 visningar · startad av pb81

Medlem sedan okt. 200688 inlägg
Frågan#1

Vissa sidor får man det meddelandet..
Varför kommer det bara på vissa sidor?

har en admingränssnitt där jag kan söka på nummer.. och går jag tillbaka ett steg får jag meddelandet "Webbsidan har upphört att gälla".
på andra sökfunktioner jag har som funkar likadant så går det utmärkt att gå tillbaka ett steg!

Medlem sedan juni 2002256 inlägg

Kanske beror på om man skickar formuläret som POST- eller GET-data.
GET-data är inga problem att gå fram och tillbaka på iom det hanteras
som URL, medans POST kräver att du skickar formulärinfon igen.

Medlem sedan okt. 200688 inlägg

Jag använder bara post på alla formulären.. hur kommer det sig att vissa funkar då men vissa inte?

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jo men om du loggar in och inte har sökt ännu så är sida 1 "ren", utan POST-data. Du söker och backar sedan. Då får du inget felmeddelande eftersom sida 1 inte hade någon POST-data.

Säg sedan att du söker, får resultat, och sedan söker en gång till, om man nu kan söka direkt utan att backa, då kommer du till en ny resultatsida. Om du nu backar så kommer förra sidan att ha haft POST-data, även om det var ointressant.

Tror du att det kan vara något sådant du råkat ut för? En lösning är att skapa en tillbaka-knapp som du kan klicka på, så slipper du problemet.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Ditt problem låter som om det vore cache-relaterat...

artikeln jag länkar till nedan skrev:

The warning is a result of the user utilizing the browser's history mechanism to access a previously viewed page, usually by clicking the back button or refreshing. One cause of the warning is that the page has expired from the browser's cache, so it wants to inform the user that it must request the page again, in case this is unwanted.

Du bör alltså kunna lösa problemet på ett eller annat sätt genom att ge dig på att hantera cache-control själv för att få koll på när sidan skall expirera ur webbläsarens cache och när den inte skall det ;)

Hittade bl.a. http://shiflett.org/articles/how-to-avoid-page-has-expired-warnings när jag googlade efter "page has expired back" (dvs efter beskrivingar eller lösningar av det fenomen du beskriver ;) ) - och den verkar ge en ganska handfast bild av vad, varför och hur när det gäller sådana här problem ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)