webForumDet fria alternativet

Frågor om Surftown och se-domän

Webbhotell & domäner

7 svar · 1 332 visningar · startad av Klura

Medlem sedan juli 2004121 inlägg
Frågan#1

Ska hjälpa till med en hemsida åt en förening som i dag använder Surftown som webhotell.
Sidan ska ev flyttas men jag funderar hur det fungerar med domännamnet då.
Det verkar som att se-domänen är köpt samtidigt med webhotellet.
Om vi nu flyttar till ett annat webhotell är vi då kvar som kund hos Surftown med se-domänen?
Alltså sköter vi det här med namnservrar mm i Surftowns kontrollpanel?
Jag har sökt info i deras FAQ, men hittar bara info om hur man "flyttar in" hos dom, inte därifrån.
De enda inloggningsuppgifterna vi har fått är till Surftowns kontrollpanel.
De domännamn vi har pillat med tidigare har varit net och com och de har varit köpta separat och skötts på resp ombuds sida, t ex joker.com.
Hoppas på svar här då supporten verkar vara väldigt långsam hos Surftown.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Förutsatt att Surftown registrerar eran domän på er (och inte under Surftowns namn) så kan du själv flytta din domän och du är således inte uppbunden till Surftown. I det läget så ändrar du namnservrar hos https://www.iis.se.

Domän och webhotell står i en medlems namn, som är lite svår att få ur information om hur allt funkar.
Men vi kan alltså säga upp webhotellet hos Surftown och meddela dom att vi dessutom vill flytta vårt domännamn till iis.se om jag fattat det hela rätt.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Alltså, om nu Surftown skriver domänerna på deras kunder så får du bara första fakturan på din domän av Surftown, resten av fakturorna kommer direkt från II-stiftelsen. Du behöver alltså inte nödvändigtvis meddela Surftown att du pekar om din domän. Det är bara gå in på https://www.iis.se och knappa in nödvändig information för att ändra namnservrar. Däremot kan du alltid meddela Surftown att du flyttar domänen så att de kan radera den ur deras DNS:er.

Tackar för svaret.
Det är inloggningsuppgifterna till iis.se som vi inte får av denna människa.
Men jag ska jaga vidare.

Medlem sedan maj 20089 inlägg

Tråden är lite gammal, men för att det inte ska ske några missförstånd; Vi registrerar alltid domäner i kundens namn, och ingenting annat. :)

Medlem sedan okt. 20067 inlägg

Vi registrerar alltid domäner i kundens namn

När började ni med det ?

Jag hade en domän hos er förut som var låst i 2 år när jag inte ville förnya hos er.

För mig kommer Surftown alltid vara ett skojarbolag.
Webhotell hos er måste sägas upp minst 30 dagar innan avtalet går ut, ni skickar en "påminnelse" 3 veckor innan vilket gör att man måste betala för 1 år till.
Fin affärsidé! :bla

Medlem sedan maj 20089 inlägg

obibobi skrev:

När började ni med det ?

Jag hade en domän hos er förut som var låst i 2 år när jag inte ville förnya hos er.

För mig kommer Surftown alltid vara ett skojarbolag.
Webhotell hos er måste sägas upp minst 30 dagar innan avtalet går ut, ni skickar en "påminnelse" 3 veckor innan vilket gör att man måste betala för 1 år till.
Fin affärsidé! :bla

Märks att det var rätt länge sedan du var kund hos oss...

Angående domänen, så låser vi aldrig kunders domäner till oss. Det måste i sådana fall berott på ett tekniskt fel, men vi tvingar aldrig en kund att ha kvar en domän hos, medvetet eller ej. Så jag kan inte annat än beklaga att ni inte lyckades flytta er domän.

Och sedan ett ganska bra tag tillbaks, så blir man automatiskt uppsagd om man väljer att inte betala sin förlängnings-faktura. Vi har alltså inga bindningstider eller liknande längre, vilket jag är hyfsat säker på att vi (tillsammans med Binero) är ensamma om i Sverige. Dessutom har vi introducerat 30 dagars ångerrätt, där man får full återbetalning om man ångrar sitt köp (förutom eventuella domänkostnader, som vi ej kan återbetala) - vilket vi också är en av få som erbjuder.

Ta gärna och läsa igenom våra nya avtalsvillkor, så får du ser att det är en väldigt stor skillnad på "gamla" och "nya" Surftown.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)