Sorry det gäller php juh som installations program heter apache... hoppas att det hamnar rätt i...
Jag läste intro under webdesignskolan.se där finns jättebra guide - bilder o förtydligt....
När jag skaffade som installerade ner program som e apache... och jag läste igenom guide om apache under webdesignskolan.se... Det fick jag otäckt... Tanken med säkerhetsrisker, att okända kan tränga in i min dator....
Jag vill skapa forum i min webb...
Jag börjar undra vad som vore bäst alt? Är det egen webserver eller vad? Måste jag skaffa en egen stationär som avsett för forum o de andra?
Jag behöver nåt kunskap så min skalle växer större ba...O vill gärna diskutera om det...
Tacksam om Ni och jag får bra diskussion.... Jag tycker att det är extremt viktigt, för jag skulle samla in några goda råd innan jag kör med apache...
Under förutsättning att du konfigurerar allt rätt och uppdaterar programmen kontinuerligt är det lugnt, men det kräver både kunskap och intresse. En annan lösning är att du köper plats på ett webbhotell för några hundra kronor per år så slipper du bekymra dig om säkerhetsriskerna med att köra en server som är öppen ut mot Internet. Själv skulle jag välja webbhotell framförallt för att att det är mycket smidigare och enklare än att köra allt på en egen server.
Under förutsättning att du konfigurerar allt rätt och uppdaterar programmen kontinuerligt är det lugnt, men det kräver både kunskap och intresse. En annan lösning är att du köper plats på ett webbhotell för några hundra kronor per år så slipper du bekymra dig om säkerhetsriskerna med att köra en server som är öppen ut mot Internet. Själv skulle jag välja webbhotell framförallt för att att det är mycket smidigare och enklare än att köra allt på en egen server.
Ja jag har one.com som webhotel, men det kostar pengar, att skaffa mySQL
Jag ligger på ett webhotell som uppfyller mina önskemål! ( har ingen tung trafik på min sida eller så. ) utan har den mest för mail + utveckling och cv-sida. Ligger under Backupnow.se
Jag ligger på ett webhotell som uppfyller mina önskemål! ( har ingen tung trafik på min sida eller så. ) utan har den mest för mail + utveckling och cv-sida. Ligger under Backupnow.se
Ja det har likt, men jag använder av one.com för att testa o testa etc.. Min hemsida är rätt tungt och det kräver mkt minne annars.
Jag börjar inte företaget ännu dvs.
Din är helt bra för det typet.
Om jag skulle inte använda forum, så slipper jag "problem" annars :)
Alla one.com's konton innehåller MySQL som standard. Så det skall inte kosta något extra om du redan har konto hos dem
Va?? nej... jag har deras inloggningsuppgifter för MySQL juh, men det kräver program. --> Installation
Support står "hänvisning till www.mysql.com"
så måste jag installera ner program därifrån, men det kostar pengar vad jag menade.
Uhmm... vad ska jag hämta det från mysql? ska jag??
Ingen aning, jag vet inte hur one.com har ordnat med allt. Fråga supporten, du betalare för att de ska svara på frågor. Personligen tycker jag att det låter konstigt att du skulle behöva installera något istället för att använda ett webbgränssnitt, men vad jag tycker har ingen bäring i frågan.
Va?? nej... jag har deras inloggningsuppgifter för MySQL juh, men det kräver program. --> Installation
Support står "hänvisning till www.mysql.com"
så måste jag installera ner program därifrån, men det kostar pengar vad jag menade.
Surfade lite på One.com, och hittade detta under Guides & FAQ / MySQL, dvs under SUPPORT
Databasen administreras via PHPMyAdmin. I mailet med koder framgår vart och hur du loggar in på PHPMyAdmin.
Ingen aning, jag vet inte hur one.com har ordnat med allt. Fråga supporten, du betalare för att de ska svara på frågor. Personligen tycker jag att det låter konstigt att du skulle behöva installera något istället för att använda ett webbgränssnitt, men vad jag tycker har ingen bäring i frågan.
Ja jag borde, men jag vill samla in kunskap, men det blir lite ur spåret ibland.
Jag behöver forum-program, för att det kör lättare än t.ex. dreamweaver, som jag måste finjustera i minsta grej varje sida... vansinnigt.
Jag skapar hemsida via dreamweaver och använder av det mkt. Jag vill ha websidan som består likt pricerunner.com, som grundläggande justeringar och layout, men lite annorlunda från klassiska grejerna hos pricerunner och smarto. (det är så synd att smarto började i höstas , jag kom på namn: https://www.smart.nu men vill inte ha mkt likt namn...bla bla)
Jag vill tjäna på pengar via annonser.. :)
Eftersom jag vill lära mig om Forum oxå... pga besökare skulle kunna kritisera och diskutera om produkter. goda tips och råd.
Nej, du behöver varken ladda ner eller installera några program.
Längst ner i det mail du fått från one.com med alla dina uppgifter bör det stå:
PhpMyAdmin:
PhpMyAdmin: http://phpmyadmin.doman.tld
Användarnamn (User): doman_tld
Lösenord (Password): *********
Använd adressen i ditt mail för att komma till kontrollpanelen (phpmyadmin) för mysql.
Där kan du skapa, ta bort, ändra tabeller och data i din databas.
Nej, du behöver varken ladda ner eller installera några program.
Längst ner i det mail du fått från one.com med alla dina uppgifter bör det stå:
PhpMyAdmin:
PhpMyAdmin: http://phpmyadmin.doman.tld
Användarnamn (User): doman_tld
Lösenord (Password): *********
Använd adressen i ditt mail för att komma till kontrollpanelen (phpmyadmin) för mysql.
Där kan du skapa, ta bort, ändra tabeller och data i din databas.
Ok.. men länken är fel.. kjag kan inte komma fram.