Hej
Jag har Drupal installerat på ett webbhotell. Nu vill jag kopiera hela mappen och lägga den lokalt. Kör xampp. Ska jag lägga den direkt i mappen htdocs? Den krockar inte med de andra filerna där? Finns det sätt att konfigurera min localhost så att det går enklast möjligt?
Råkade också skriva över min index.php med en egen php-test-fil, vilket jag misstänker raderade xampp:s startsida? (om den nu behövs)
Även tips för att flytta Skype till andra portar än 80 och 443 mottages tacksamt.
Om du vill att Drupal skall hantera alla anrop till http://localhost lägger du alla drupalfiler i htdocs.
Vill du köra flera olika system samtidigt, går det bra att köra Drupal som http://localhost/drupal om du skapar katalogen drupal under htdocs och kopierar filerna dit.
Drupal använder index.php. Det gör xampp också - men den sidan är mest en demosida/startpanel med länkar till olika förinstallerade program (typ phpmyadmin)
Om du vill ha kvar xampps "startpanel" kan du döpa om xampps "index.php" till t.ex. "xampp.php" och anropa den direkt med http://localhost/xampp.php .
Men du kommer åt de förinstallerade programmen (t.ex. http://localhost/phpmyadmin) även om du inte har kvar xampps index-sida
Och när jag sedan laddar upp allt externt så lägger jag ut allt i mappen htdocs utom det som fanns innan? (några bilder och tre mappar: forbidden, restricted, xampp)
Yep - om du vill ha Drupal till att hantera anrop till din domän. Vill du ha Drupal i en underkatalog, kopierar du underkatalogen ;)
Det mesta du gör i Drupal (sidinnehåll, inställningar osv) ligger inte i filsystemet, utan i Databasen. Så länge du kan flytta databasen kan du flytta Drupal.
Hmm..
Tittade på länkarna. Nu blev det riktigt svårt.
Jag har WinMySQLAdmin-gränssnittet uppe, men under Start Check står det:
There is a my.ini file...no
Veryfying the my.ini keys.
MySQL path's key is empty...yes
Trying to fix
Found: C:/Program/xampp/mysql/bin/mysqld-nt.exe
Creating my.ini file
There is a my.cnf file...no
The Service is already installed...yes
The Service is running...no
The Service was removed...yes
Problems to start the Service...yes
(Kryssade inte för "Service" vid installationen. Det var inte ikryssat default så jag tänkte att det inte behövs. Vad det nu är för något)
Har försökt några importkommandon under fliken my.ini Setup, men jag antar att det är något grundläggande som måste till först. Var är kommandoraden liksom?
Jag har redan exporterat min databas från PHPMyadmin på webbhotellet till min dator och lagt den i en mapp i en drupalmapp i htdocs. Filen har en .sql ändelse.
Nu gäller det att koppla till den antar jag.
Anv namn och lösenord för databasen hänger väl inte med, utan det kan jag väl skapa i MySQL? Om jag förstår det rätt behöver jag importera databasen till MySQL.
(under xampp control panel trycker jag "Start MySQL" men får till svar "Error - mysql service not started [-1]")
Tillägg: Var inne i localhost/phpmyadmin och där lyckades jag importera databasen men fick då ett felmeddelande "Fel, SQL-fråga: INSERT INTO `cache` ( `cid` , `data` , `expire` , `created` , `headers` ) VALUES (
'views_tables:en', MySQL sa: Dokumentation
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1"
Förlåt för detta alldeles för långa inlägg. Problemet är att jag inte har de grundläggande kunskaperna, även om jag är vetgirig. Förstår t ex inte skillnaden på MySQL och PHPMyAdmin. Både verkar hantera databaser?
Kanske finns nån bra länk till en länklista för att lära sig grunderna på dessa områden? :l
Du hade fått samma problem om du försökt flytta den Wordpress du hade tidigare, så detta är inte ett Drupal-specifikt problem ;)
PHPMyAdmin är ett gränssnitt för att komma åt MySQL. Det har alltså samma syfte som WinMySQLAdmin.
MySQL är programmet som upprätthåller dina MySQL-databaser (själva datat i databaserna ligger i stora filer i filsystemet). Om det är installerat som en "service" eller ej påverkar om det skall startas med/av operativsystemet ("Run as Service") eller om det skall startas manuellt som ettseparat program (dvs är det ej installerat som service måste du starta MySQL Manuellt när du vill åt dina databaser, och då avslutas databashanteringen när du loggar ut)
För att undvika strul i det här läget, skulle du kunna avinstallera XAMPP helt och radera dess kataloger och sedan helt enkelt börja om från början!.
Du kommer då åt phpMyAdmin via localhost för att meka med MySQL-databaser, och du får då tillbaka de indexfiler du skrev över tidigare - det är helt enkelt aldrig fel att börja från "känt läge".
Hur mycket information har du i ditt Drupalsystem på webbhotellet ?
Om du inte hunnit göra en massa där, skulle du helt enkelt kunna börja om lokalt i XAMPP med syfte att senare i lugn och ro klura ut det där med att flytta databasen innan du flyttar upp den på webbhotellet!
XAMPP har den fördelen att det är lätt att backupa! (tar du bara en disk-kopia på hela XAMPP-katalogen i något läge där du är "nöjd", kan du alltid återställa till det läget genom att kopiera tillbaka samtliga filer - inklusive de filer som innehåller de MySQL-databaser som du använder)
Du kan även öva på att flytta en databas genom att "exportera" ut från phpMyAdmin i XAMMP, ominstallera och flytta tillbaka via phpMyAdmin om du vill om du gör så...
Skulle tro att det största "tricket" är att klura ut inställningarna du behöver när du exporterar från phpMyAdmin så att den .SQL-fil du får ut går att läsa in och köra i phpMyAdmin på den server du skall importera till...
... men det fanns en del om det i kommentarerna till de artiklar jag länkade till härovan...
Testa lite och fråga igen om det fortsätter strula! :bire
Tusen tack för goda råd... :) Bra med en guide i djungeln!
Installerade om xampp och installerade ett nytt drupal i htdocs.
Avinstallerade också Skype helt för säkerhets skull.
Allt verkar funka...skönt! Förutom mejlfunktionen. Fick ett medd när jag skapade mitt drupalkonto och där angav mejladress.
"warning: mail() [function.mail]: Failed to connect to mailserver at "localhost" port 25, verify your "SMTP" and "smtp_port" setting in php.ini or use ini_set() in C:\Program\xampp\htdocs\drupal\includes\common.inc on line 1970."
Men det kanske funkar när det ligger på "hotellet"...?
Återigen stort tack. Har skrivit ut denna tråd och har den vid min sida. Lär mig steg för steg... Ska experimentera lite med att exportera databaser.
("ht" i "htdocs" och "htaccess" står för Hyper Text?)
Hmm...
För att Drupal skall kunna skicka e-post behöver du ge PHP tillgång till en SMTP-server. Normalt har du ingen sådan lokalt (eftersom SMTP-tjänster inte installeras automatiskt på "vanliga" Windowsmaskiner. På XP Home finns de f.ö. inte ens med som installationsalternativ)
Men om du inte vill ta problematiken med att köra en SMTP-server lokalt på din dator (och det vill du förmodligen inte eftersom det i praktiken kräver att du vet hur du kör den säkert så att du oavsiktligt inte råkar bli spamrelay eller liknande ;) ), kan du ställa in PHP till att använda de SMTP-inställningar som gäller för din "vanliga" e-postadress - och sedan ställer in samma e-postadress även för Drupal.
Det gör du kanske enklast i filen php.ini i XAMPP-filstrukturen, men välj rätt fil! - http://www.apachefriends.org/en/faq-xampp-windows.html#phpini - det finns flera ;) Sök upp raden om SMTP-server och ändra den till en som fungerar för dig (Det bör funka om du använder samma SMTP-inställningar du har för det e-postkonto du har inställt i ditt e-postprogram och sedan ställer in din lokala Drupal till att ange din e-postadress som avsändare för e-post - men för säkerhets skull kan du ange avsändaradress redan i php.ini)
De flesta webbhotell (som jag stött på iallafall) har redan sett till att du kan skicka mail från PHP mha globala inställningar, så du behöver (troligen) inte oroa dig "på hotellet" (funkade det när du körde Wordpress, funkar det även från Drupal ;) )
("ht" i "htdocs" och "htaccess" står för Hyper Text?)
Tack :)
Jag tror jag vänta med mejlkonfigurationen och hoppas det funkar på mitt hotell.
Tänkte försöka exportera sajten nu i början för att se om det funkar.
(frågorna haglar...)
Jag jämförde databaserna på phpmyadmin externt (på hotellet) och internt. Såg att externt fanns bara en stor databas med 50 tabeller, medan det internt hade skapats en stor med 49 tabeller (den jag namngav) och sex andra (mindre) databaser med namnen cdcol, information_schema, mysql, phpmyadmin, test och webauth.
Räcker det med att exportera den stora db?
Ska man ta bort cachetabellerna som det rekommenderades i några av dina länkar?
Det är bara den "stora som du namngav" db som är Drupal.
Antalet tabeller i Drupaldatabasen varierar beroende på vilka moduler du installerat (vissa moduler skapar egna tabeller i databasen första gången de aktiveras)
Jag har inte hittat någon anledning att ifrågasätta rekommendationerna i Drupal-dokumentationen eller i Drupalforumen ;)
Skall bli kul att se hur det går för dig till slut - Lycka till! :birp
Vet du hur cache funkar?
Jag provade att ta bort cachetabellerna lokalt - och då rasade hela sajten.
Installerade om hela drupal igen lokalt - och up and going!
Hur kan då sajten funka externt utan cache?
(har förståelse för om du inte svarar på alla mina frågor - var inte orolig, jag deppar inte ihop utan söker info på drupal.org också)
Ok, har experimenterat en hel del och börjar fatta. Cachen lagrar tillfällig information, tabellerna måste finnas där, man kan tömma dem och fylla dem igen. Och jag börjar också fatta hur jag kan hantera mina databaser. Och så ändrade jag databashänvisningarna i settings.php så grejade sig allt.
Har lyckats flytta hela sajten från lokalt till externt och få den att funka! :birp
Till och med mejlfunktionerna funkar ;)