webForumDet fria alternativet

Servage

Webbservrar

69 svar · 5 328 visningar · startad av silfver · sida 4 av 4

Frågan, av silfver

Håller på att titta lite närmare på Servage som backuplösning för alla mina digitala foton. Jag mailade dem för en liten stund sedan (och fick svar direkt!) och frågade ifall det var okay att bara använda deras system som backup och det var givetvis inget problem. Jag har till och med fått ett mail från dem där de frågar varför jag inte slutfört min registrering av ord

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Såg precis att Servage skickade ut mail angående en undersökning där man skulle säga vad man tyckte om deras tjänster. Undrar hur pass bra deras kunder tycker de är.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hade jag inte läst den här tråden så hade Servage fått excellent på allt. För jag har liksom inte haft några problem med dem... Men jag har ju inte stora databaser eller många besökare som ni har.

Medlem sedan dec. 20055 inlägg

Funderar på att flytta databasen till annat hotell för att få lite bättre flyt, eventuellt bara behålla nerladdningsfilerna hos servage. Inte kul att behöva använda deflibrator för att få igång siten när sessionen mot mysql har stängts ner...

Beroende på hur resultatet på undersökningen blir så får vi kanske ta del av den på deras hemsida :D

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Sitter och funderar nu på att skaffa mig ett ställe att ha mina backups på så jag tänkte höra med er som nu haft Servage ettt par månader vad ni tycker om det?

Jag kommer inte att använda det för hemsidor elle rnågot utan endast just backup. Kommer att skicka backup automatiskt 1 gång per dygn. Totalt så kommer bacupen vara på ca 60 GB men det kommer jag förhoppningsvis inte skicka varje dag men även om man skulle det så borde det ju inte vara några problem då man får 3600 GB traffik i månaden, alltså ca 120 GB per dag.

Det viktigaste är att det är stabilt, om jag behöver nått tillbaka så ska det finnas kvar hos Servage så jag kan ladda ner det utan problem. I övrigt är inte laddtider och sånt så viktigt, bara det går hyfsat snabbt.

Stabilitet är det viktigaste.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

FTP-accessen är slööööö. Jag har aldrig lyckats komma upp i över 300kbps via ftp. Sen misstänker jag att de inte gillar stora filer, varje gång jag försöker ladda upp någon större fil så bryts överföringen och jag får resume:a den. Slutsats: Jag är inte speciellt nöjd med mitt konto och kan inte rekommendera dem till någon annan.

Medlem sedan dec. 20055 inlägg

har också samma problem med ftp:n, ligger i snitt på ca 300KB/s från deras burk och ca 150-200KB/s till dom. jag har också reagerat på att den bryter större filer så jag kan nog inte rekommendera att använda servage för backuptagning, använd en riktig tjänst för det istället (med rsync-stöd).

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Ska ni bara använda det för backup så tycker jag ni ska kolla på någon lösning om har stöd för rsync. Då skickar ni bara den data som ändrats sedan sist. Så även om det kanske går segt första gången, så blir det ofta inte speciellt mycket data övriga gånger.

Jag använder bqinternet, men finns säkert flera andra. Kommer inte på namnet nu, men finns en återförsäkjare åt dem som är lite billigare, även om bqinternet är väldigt billiga för att vara en premiumtjänst.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Det låter ju inte nått vidare, får ta och kolla på annat helt enkelt :)

Självklart så kommer jag ju inte att skicka allt varje gång utan bara det som har förändrats.

Står i valet och kvalet mellan hostad lösning och egen med t.ex. FW-diskar. Fördelen med hostad är ju att allt är säkert även om jag skulle ha inbrott eller huset skulle brinna ner. Nackdel är ju att det oftast kostar lite mer.

Medlem sedan okt. 2004129 inlägg

Hade också problem med stora filer både när det gällde ner och uppladdning.

Efter några vändor hos supporten under en och samma dag så flyttade de mitt konto till en "nyare" server ?? och efter det har jag inte haft några såna problem längre.

Dock har hastigheten upp till servern varit densamma. Runt 100-200Kb/s.
Ner laddar jag och mina vänner i 700-800kb/s utan problem.

Jag är nöjd men jag skulle nog inte rekommendera detta för användning av så stora filer.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag laddar utan problem upp filer till deras server i 300kb/s - vilket är max. Det står säkert i deras FAQ också att de inte tar emot filer i högre hastigheter.

Jag har inte haft några problem med Servage ännu. Tycker det verkar som en bra backuplösning för i varje fall fotofiler.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)