webForumDet fria alternativet

Servage

Webbservrar

69 svar · 5 328 visningar · startad av silfver · sida 3 av 4

Frågan, av silfver

Håller på att titta lite närmare på Servage som backuplösning för alla mina digitala foton. Jag mailade dem för en liten stund sedan (och fick svar direkt!) och frågade ifall det var okay att bara använda deras system som backup och det var givetvis inget problem. Jag har till och med fått ett mail från dem där de frågar varför jag inte slutfört min registrering av ord

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

The_Hulk skrev:

de har tydligen uppgraderat lite på servage så nu får man

3000 GB Transfer
310 GB Disk Space

Ja. :)

Servage-mail skrev:

As some of you may already have noticed we have yet again increased the transfer and space for all customers (as always) free of charge. Our hosting package now provides a greater value than ever before!

Your package now includes:
* 3000 GB Transfer
* 335 GB Disk Space

Jag klagar inte. :e

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

hmm, blev dock lite besviken, skulle ladda upp min databas till dem och de verkar ha en ganska låg gräns på hur stora de får vara. min var på ca 700MB och det tillåter de inte, hittade någon gräns på 20mb för att importera till mysql. man kan dock importera på lite olika ställen, vet inte om det är samma gräns överallt. skulle man inte få lov att ha större än 20mb i sin databas är det riktigt dåligt.

Har du mailat dem och frågat?

japp, jag har pratat med dem, fick denna informationen nu

servage skrev:

And regarding limits, I like to inform you that per database per hour are customers allowed to have:

20'000 updates
50'000 questions

400000 hit count is allowed per day for the customer.

Men ingenting om storlek. :OO Eller glömde du fråga?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag kan tyvärr inte rekomendera servage längre, pga dåliga responstider och liknande. Det känn slite som om det var jag som drog igång servage-härvan här på wF. Men nu kryper jag till korset och säger at jag tyvärr inte kan rekomendera det till någon som har en hyffsat krävande webbplats med mycket php och många databas frågor. Det enda servage passar till är enklare sidor och backup utrymme. :(

Ja, du har nog rätt, colione. För större projekt är Servage kanske budgetvalet nummer ett. Men jag är hittills ändå nöjd. Jag har ju bara en enkel bildsida på min domän, och så använder jag utrymmet till backup.

Medlem sedan okt. 2004129 inlägg

Ja känner nästan likadant nu men kommer att ge det en chans.

Har ett ärende hos dem om att nerladdningar inte fungerar speciellt bra.
Det handlar inte om hastigheten utan att filerna blir korrupta eller inte laddas ner i sin helhet. De avbryts som om de vore klara så att säga.

Så deras nätverk verkar inte så stabila.

Har gjort en omfattande test då jag har runt 40-50 medlemmar som tankar ner (i varierande storlekar från 1Mb till 250Mb) då och då.

Problemet dyker upp oberoende av:

- Webläsare
- ISP
- Tid på dygn

Är det någon annan av er som har detta problem?

Ser också när jag provat pinga servern att den tappar paket ibland 4-5 på raken. Detta också från olika personer.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

colione skrev:

Det enda servage passar till är enklare sidor och backup utrymme. :(

Jag skulle inte säga att de ens duger till det....det problem jag hade med att bandbreddskonsumptionen drog iväg utan att det gick att se vart i de stats de tillhandahåller verkar inte vara ett ovanligt problem.
Även om du har en enkel sida som inte ställer stora krav på server och bandbredd så vet man aldrig när de fryser ditt konto.

Det finns många webbhotell i samma prisklass som inte har har i närheten av samma mängder med missnöjda kunder och där man inte behöver oroa sig om flera dagars nedtid pga av buggar i deras system för att beränkna bandbreddskonsumption.
Min åsikt är att de bör undvikas som pesten oavsett vad du har för behov.

Alamartimo skrev:

Ja känner nästan likadant nu men kommer att ge det en chans.

Har ett ärende hos dem om att nerladdningar inte fungerar speciellt bra.
Det handlar inte om hastigheten utan att filerna blir korrupta eller inte laddas ner i sin helhet. De avbryts som om de vore klara så att säga.

Så deras nätverk verkar inte så stabila.

Har gjort en omfattande test då jag har runt 40-50 medlemmar som tankar ner (i varierande storlekar från 1Mb till 250Mb) då och då.

Problemet dyker upp oberoende av:

- Webläsare
- ISP
- Tid på dygn

Är det någon annan av er som har detta problem?

Ser också när jag provat pinga servern att den tappar paket ibland 4-5 på raken. Detta också från olika personer.

Jag hade även problem med nedladdningar, dels med att det förekom att folk klagade på att de blev korrumperade samt att det tog flera minuter för att trigga stora nedladdningar, om de hann trigga innan timeout överhuvudtaget.
De påstod att problemet var med mitt skript, men de triggar på under en sekund på de tre andra servers jag testat på.
Till slut sade de att de kunde prova att flytta mig till en annan server vilket skulle inneburit 24 timmars nedtid, men det blev aldrig av innan jag hann byta webbhotell.

Kolla in dreamhost...men en kupongkod får du första året för $22 och även där mer än nog med diskplats och bandbredd än du rimligen kan använda på en delad server, men de har ett rykte om att inte vara så snabba med att stänga av folk som änvänder en hel del av de utlovade resurserna om du inte slukar aldeles för mycket CPU.
Hostgator är ett annat billigt alternativ som har ett gott rykte.
Jag har konton med båda nu, och får på båda jämfört med sevage betyligt snabbare exekveringstider på skripts samt snabbare nedladdning även om de är baserade i USA.

Blixtsystem: vet du om de har några begränsningar i sina databaser? Servage hade ju ganska låga begränsningar för databasen.

vet du om det tillåter flera domäner på samma konto?

Det där med bandbredden har jag inga som helst problem med.

Har 2 forum igång och sen så har jag ungefär 50 medlemmar som har tillgång till att ladda hem filer på mellan 1Mb och 250Mb och detta görs dagligen.
Har än så länge denna månaden 21mars bara kommit upp i 0.56% av min bandbredd så där är det nog ingen fara. Är inte ens i närheten av dom där 70Gb per dag som de har som gräns också.

De kommer att flytta mitt konto till en ny clustermiljö då de verkar ha problem med den gamla och nerladdningar av stora filer.
Supporten är det inget fel på utan jag får svar inom någon timme när jag väl kommit in med nya uppgifter i mitt ärende. :)

I övrigt är jag nöjd med dem än så länge så jag ger det som sagt en chans.

@The_Hulk
De har ingen begränsning på storlek på databas annat än att den räknas som en del av din totala diskplatsförbrukning.
http://www.dreamhost.com/hosting-features.html#mysql

Problemet om du har en webbsajt som har en tung databas är att det kan bli tungt för processorn, och då det inte är så lätt att distribuera processorkraft så hittar du ingen host som låter dig vara kvar på en delad server om du tar för mycket CPU då andra kunder blir lidande.
Här är vad de själva säger om varför de kan erbjuda mängder med diskplats och bandbredd, men inte CPU cykler:
http://blog.dreamhost.com/2006/05/18/the-truth-about-overselling/

Du kan ha hur många domäner du vill.

@Alamartimo
Jag använde 1% av tillåten bandbredd per månad, så jag trodde inte heller att jag behövde oroa mig för att bli avstängd.
Problemet är att det för vissa kunder plötsligt skenar iväg utan att det går att på något sätt se en ökning av trafik i statistiken...och råa loggar kan man inte få titta på för att leta en förklaring.
Jag tyckte också supporten var ok, men då jag blev avstängd och ville veta när spärrningen skulle hävas och fick upprepa samma fråga 6-7 gånger utan att lyckas få svar ändrade jag väl uppfattning.
Om det inte är så farligt med några dagars spärrat konto så behöver du inte oroa dig....jag vill bara varna för att det inte är ovanligt att det händer även om du har en webbsida som inte använder mycket resurser.

Blixtsystems skrev:

@Alamartimo
Jag använde 1% av tillåten bandbredd per månad, så jag trodde inte heller att jag behövde oroa mig för att bli avstängd.
Problemet är att det för vissa kunder plötsligt skenar iväg utan att det går att på något sätt se en ökning av trafik i statistiken...och råa loggar kan man inte få titta på för att leta en förklaring.
Jag tyckte också supporten var ok, men då jag blev avstängd och ville veta när spärrningen skulle hävas och fick upprepa samma fråga 6-7 gånger utan att lyckas få svar ändrade jag väl uppfattning.
Om det inte är så farligt med några dagars spärrat konto så behöver du inte oroa dig....jag vill bara varna för att det inte är ovanligt att det händer även om du har en webbsida som inte använder mycket resurser.

Jo jag har läst om det där på en del andra sidor och är givetvis tacksam för dina synpunkter.

Tja några dagars spärrat konto blir ju en katastrof när den dagen inträffar, om den gör det.
Vi får se.
Just nu tar inte mina webplatser så stora resurser men jag räknar med att dubblera medlemmarna inom kort så då får vi se hur det går.

Alltså - menar ni att de fryser era konton trots att ni inte överskridit de gränser som står på sidan? I mitt fall: Allowed Transfer: 3000 GB. :q

Vad som händer är att bandbreddsgränsen (som räknas utslaget per dag, inte över en månad) plötsligt överskrids trots att man inte har mer hits, visits eller någon jättefil som efterfrågats ovanligt ofta.
Det finns ingen möjlighet att hitta vart bandbredden kan ha tagit vägen då man inte får tillgång till loggar.

Jag märkte plötsligt att mina sidor var ersatta med ett meddelande som sade "bandwidth exceeded" och då jag tittade på vad som kunde orsakat det så såg i princip mina stats identiska ut mot en dag då jag använt 2Gb, men istället så visade deras räknare 80Gb.
Så problemet har ingenting med hur mycket du använder att göra, utan kan drabba dig även om du bara använder någon procent av de resurser du skall ha tillgängliga.
Det är många som rapporterat att deras bandbreddsränkare är buggig, men support lyfte inte ett finger för att hjälpa mig och kunde inte ens tala om när jag skulle kunna använda kontot igen.

fick precis redan på en stor nackdel med Servage, vill du importera data till deras databas så räknas varje rad som en uppdatering och man får bara ha 20 000 uppdateringar per dag, alltså kan man importera MAX 20 000 rader/poster per dag!!!

Först blev jag väldigt imponerad av vad de tillåter men nu skulle jag nog inte kunna rekommendera dem för någon som vill driva en webbsida. fungerar säkert bra för backup men inte mycket mer än så.

man får ha 400 000 hits per dag men MAX 50 000 databas frågor. samt max 20 000 databas uppdateringar.

Vad jag vet är detta inget de skriver om på sin hemsida.

Normalt sett har deras support varit snabb och bra på att svara men när man frågar om deras begränsningar tar det längre tid samt får korta svar och de svarar inte heller på allting. har fått upprepa mina frågor ett par gånger.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

I filed a complaint a time ago regarding bad responsetime and problems with blank pages. The problem still exists. I want an answer from you what you are going to do to try to solve this mather. We have checked the database-server and know that the problem resides elsewhere. I came up with the idea that it might be the php-interpreter but you said no.
I have tried the exact same site on another host and the performance there is outstanding. So either you have got two bad configured databases-servers or there is a problem with the interpreter. Prehaps the server we are on has a very hefty load.
Either way, we want this issue resolved or we will take our business elsewhere.

Regards

De har nu erbjudit mig att flyttas till ett annat kluster och sidan komemr vara nere i 24H jag sade att det var okej...nu ska vi se om problemet kvarstår. Oavsett vad som händer så kommer vi att byta,

Medlem sedan dec. 20055 inlägg

Jag har själv ett konto på servage och har noterat stora problem med mysql på de CMS-baserade sidor jag har där. Statiska sidor fungerar bra och det är inte något fel å hastigheten, men så fort jag blandar in GD2 eller mysql så blir det som sirap. Sitter och bollar med en riktig jöns på supporten just nu... Alla kan ju inte vara Einsteins där, men det här verkar vara en riktig blådåre... Jag har provat dreamhost och surfspeedy, men det faller på den dåliga farten från staterna. Får mellan 300KB/s och 1800KB/s från servage - iofs inte så konstigt när dom håller till i Norra Tyskland.

Nu fungerar i alla fall nerladdningarna från min plats smärtfritt och snabbt.

Dock har forumena blivit trögare.

Men jag gör som colione och rekommenderar inte Servage för avancerade sajter.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)