webForumDet fria alternativet

Tips om smidig uppladdningsteknik och -program

Webbutveckling

9 svar · 525 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag håller på med en ganska omfattande webbplats för ett företag i Asien. Kunden måste skicka bilder (massor!) och annat material till mig och har gjort så ett par gånger hittills, men det är mycket mer material kvar.

Tidigare har killen "sôm har hann ôm'et" skickat en bild i taget via Gmail eftersom han dels in ritkigt fattar eller kan zippa/packa fler bilder till en fil, och dels får avbrott i uppkopplingen avbruten om filerna är för stora om han skickar med Outlook Express - påstår han i alla fall. Senast höll han på sex (!) timmar. Nu funderar dom på att FedExa en CD med grejerna istället vilket jag tycker är att slänga pengarna i sjön och tar ett par dygn.

Så jag tänkte att jag ska sätta ihop ett "paket" åt killen så att han kan dels packa/zippa filerna smidigt, och sen maila mig eller ftp:a till min server eller nåt, och han behöver då en enkel, smidigt och gratis ftp-klient.

Han behöver också en enkel lättfattlig instruktion på engelska.

Om någon kan tipsa på bra, smidiga och gratis zip- och ftp-program och/eller föreslå något annat enkelt och smart sätt som han kan använda, så vore det kanon. Han använder Win XP (tror jag i alla fall...) men jag är på Mac oftast så har ganska dålig koll på vad som gäller i Win-världen.

1.000 tack för hjälpen på förhand!

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Har du egen server och har möjlighet till att sätta upp en ftp-server så kan du ju sätta rättigheter direkt till önskad mapp på din burk.
Då behöver han ju bara gå till adressen (ftp://user:pass@dinserver:port) i webbläsaren och klistra in sitt material.

JAreMANNEN skrev:

Har du egen server och har möjlighet till att sätta upp en ftp-server så kan du ju sätta rättigheter direkt till önskad mapp på din burk.
Då behöver han ju bara gå till adressen (ftp://user:pass@dinserver:port) i webbläsaren och klistra in sitt material.

Tack för snabbt svar. :bire
Jo, jag har ju en ftp-server och kan självklart ge honom adressen till vilken mapp jag vill. Det trodde jag framgick...?
Det är nån bra ftp-klient, nåt bra zip-program och/eller nåt bättre alternativ jag är ute efter. Idéer?

EDIT: Alltså, det ska vara för någon som inte alls är särskilt datorvan....

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Om han sitter på winxp så varför inte göra som JAreMaNNen säger och bara be honom skriva in ftp://dinserver.se:21 i Internet Explorer (du skapar ett gästkonto utan lösenord) sedan kan han bara dra mappen eller filerna direkt från skrivbordet in i webbläsaren.

För att zippa filerna (även om det inte bör vara nödvändigt, för det e inte säkert man sparar så många MB på det) Högerklickar han på mappen med alla filer i och väljer "Skicka till" -> "Komprimerad mapp".

PS. Det är alltid mycket smidigare med cd, kanske lite jobbigt med tanke på avståndet. Men hade ni skickat en när ni började kämpa med att skicka via internet så hade den varit framme nu ;)

mozilla skrev:

Om han sitter på winxp så varför inte göra som JAreMaNNen säger och bara be honom skriva in ftp://dinserver.se:21 i Internet Explorer (du skapar ett gästkonto utan lösenord) sedan kan han bara dra mappen eller filerna direkt från skrivbordet in i webbläsaren.

För att zippa filerna (även om det inte bör vara nödvändigt, för det e inte säkert man sparar så många MB på det) Högerklickar han på mappen med alla filer i och väljer "Skicka till" -> "Komprimerad mapp".

PS. Det är alltid mycket smidigare med cd, kanske lite jobbigt med tanke på avståndet. Men hade ni skickat en när ni började kämpa med att skicka via internet så hade den varit framme nu ;)

Aha! Det nämndes liksom inte VAR han skulle skriva in adressen, men nu kommer jag ihåg att jag gjort det själv i IE/Win en gång i tiden. Går det med andra webbläsare också?

Zippningen är inte för att spara minne direkt, utan för att reducera antalet filer. Jag har en känsla av att risken för att han ska strula till det ökar i kvadrat med antalet filer, nämligen... :e

Om han hade skickat då osv: Jorå, "hindsight is always 20/20" som dom säger. ;-) . Å andra sidan behöver han lära sig sånt här för framtida bruk. Det är inte kul att lägga ut ett par tusen på DHL eller FedEx varje gång....

EDIT: Jag har lösenord på kontot och vill minnas att det funkade när jag gjorde detta på IE/Win. Det poppade upp ett login-fönster. Gör det inte det längre? Måste jag skapa ett nytt konto utan lösenord för att det ska funka?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Testa kolla under "Arkiv" med tror det brukar finnas en login där om det inte poppar upp.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Tokfel! flåt

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Danne V skrev:

Aha! Det nämndes liksom inte VAR han skulle skriva in adressen, men nu kommer jag ihåg att jag gjort det själv i IE/Win en gång i tiden. Går det med andra webbläsare också?

Det funkar inte likadant, i alla fall, så säg uttryckligen åt honom att använda IE. Om han inte vet hur han startar den, är det Startmeny -> Run/Kör (eller vad det nu heter på vietnamesiska eller vad det var för språk) -> skriv in iexplore <adressen> och tryck enter.

Danne V skrev:

EDIT: Jag har lösenord på kontot och vill minnas att det funkade när jag gjorde detta på IE/Win. Det poppade upp ett login-fönster. Gör det inte det längre? Måste jag skapa ett nytt konto utan lösenord för att det ska funka?

Som skrivits här i tråden kan du baka in lösenord i URL:en. När jag kommer att tänka på det, kan du skriva en BAT-fil som automagiskt öppnar FTP-servern åt honom när han dubbelklickar på den. Allt den behöver innehålla är följande rad:

iexplore ftp://user:pass@ftp.dinhost.se/path

Det kan ev. vara så att den blir omdöpt av antivirus... alternativet är då att han skriver in samma text i Start -> Run.

Tack för all hjälp, everyhopa!

Uppenbarligen är saken löst. Jag mailade honom lite instruktioner om bl.a. IE men även länk till en ftp-klient som hette Core FTP (gratisprogram). Såg nyss att han har laddat upp över 100MB redan, men har dock inte fått kontakt med honom och vet inte vilken lösning (IE eller klient) han använde. Men funkade gjorde det i alla fall...

Case closed (peppar, peppar...)

Tack igen.

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Nu skriver du ju visserligen att problemet är ur världen, men när jag läste ursprungsproblemet tänkte jag direkt på iDropper . Det kan ju om inte annat vara värt att kolla in för någon med liknande problem i framtiden.

381 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
257 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)