webForumDet fria alternativet

pedofil@hotmail.com

Juridik

39 svar · 2 307 visningar · startad av Sinnenas Teater · sida 2 av 2

Frågan, av Sinnenas Teater

Skulle vilja veta om det går att få fram vem som ha vilken e-postadress om nu inte hotmail vill medverka och polisen anser att det ännu inte ha begåtts något brott. Hälsningar! Stefan

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

voigtann1 skrev:

Haha det förstå jag inte... Han förklara bara sin syn på det har gått tillväga...

vi som varit här ett tag vet att override _ALLTID_ hittar ett intressant diskussionsämne i sådant här... eller hur ovve ;)

jag tycker du kan göra som stoffe säger: ta avsändarens ip nummer från e-post headern och gör en abuse anmälan hos den leverantören. ANnat är svårt att göra

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Hytters skrev:

override!
Jag får uppfattningen att du tycker det är ok att skicka sexmail till barn så länge det inte är olagligt?
(hoppas dock att det bara är så att du skall dra det till det yttersta)

Nej, jag ifrågasätter bara varför trådskaparen skall ha reda på avsändarens identitet. Det är ni som säger att jag tycker att det är okej att skicka sexmail till barn. Jag har ingenstans sagt att jag tycker det är okej.

Jag får det bara bevisat att moralpaniken som den visar sig i den här tråden är farlig.

[sidospår]Det är en ganska intressant vinkel du använder när du tycker att jag tycker att "det är okej att skicka sexmail till barn så länge det inte är olagligt". Skall jag vara riktigt hemsk så kan jag väl dra till till att mord också är okej, så länge det inte är olagligt, men eftersom alla här inne kommer gå bananas då, så har jag ju givetvis inte den åsikten. ;) Nu är ju dock mord olagligt, som alla förhoppningsvis redan vet.

Inget brott har, enligt mig, begåtts förräns saken kan bevisas. Jag tycker också att det är hemskt, hemskt med vuxna människor som trakasserar barn och det kliar i mina fingrar efter ett basebollträ och ett besök också, men vad gör det för nytta?

Det kommer inte göra saken ogjord. Punkt. [/sidospår]

Om det kommer sexmail till barnen måste man väl göra något vare sig en åklagare anser
att brott kan styrkas eller ej?

Nej, det måste du inte. Du kan, men du måste inte. Och det är inte heller säkert att du får, lite beroende på vad det är man tänkt göra.

Jag håller självklart med om att man aldrig skall bilda ngn lynchmobb eller liknande men
jag tror att det kan vara lättare att skydda sina barn om man vet vem som skickar mailen!

Backa ett steg. Tror du att avsändarens ISP lämnar ut information om detta till dig bara för att du ber om det eller anmäler till abuse? Förhoppningsvis inte. Det måste gå genom polisen. Och det har det uppenbarligen redan gjort. Gör om, gör rätt.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Hur kan man hålla brandtal om hur illa det är med porr och att det är kvinnoförtryck när vuxna mäniskor har sex framför en kamera men acceptera att vuxna skicka mail med liknande innehåll till barn?

Kan man få reda på vem det är så är det väl självklart att man vill det så att man kan skydda sina barn från att komma i närheten av den personen. Min dotter blev "antastad" för många år sen av en som bor 500m hemmifrån. Inget sexuellt men det var jävligt upprivande för henne. Jag gick inte hem och prylade upp fanskapet för det, även om jag hade velat, däremot kunde vi gå en omväg för att slippa går förbil där han bodde. Såg jag honom på byn behövde vi inte gå så att hon behövde träffa på honom. Jag ser ingen skilllnad här. Man vill förhindra att ens barn upplever negativa saker i onödan.

Nicrosoft skrev:

Hur kan man hålla brandtal om hur illa det är med porr och att det är kvinnoförtryck när vuxna mäniskor har sex framför en kamera men acceptera att vuxna skicka mail med liknande innehåll till barn?

Dags att skaffa nya glasögon, gamle man? Jag tycker inte att det är okej att skicka sexuellt trakasserande mail i minderåriga. Jag har aldrig påstått det heller.

OveRRidE skrev:

Dags att skaffa nya glasögon, gamle man? Jag tycker inte att det är okej att skicka sexuellt trakasserande mail i minderåriga. Jag har aldrig påstått det heller.

Har putsat dem nu.. :)

Ändrar mig lite. Hur kan man argumentera för att föräldrar inte skall få skydda sina barn om det finns möjlighet för det.

Nicrosoft skrev:

Ändrar mig lite. Hur kan man argumentera för att föräldrar inte skall få skydda sina barn om det finns möjlighet för det.

Som jag har skrivit tidigare, det handlar inte om att inte få skydda sina barn.

Jag skrev:

Nej, jag ifrågasätter bara varför trådskaparen skall ha reda på avsändarens identitet.

Jag funderar bara på varför avsändarens identitet skall avslöjas och vad man tänkt att göra med dessa uppgifter.

Kanske borde föräldrar hålla lite mer kontroll på vad deras minderåriga barn sysslar med framför datorn istället för att jaga pedofiler med enbart e-postadresser att gå på. Världen är hård och det finns både mördare, våldtäktsmän och moderater där ute; förbered dem på det istället.

Jag talar inte om för någon hur de skall uppfostra sina barn, men det finns ett antal saker jag tycker;

1. Communities som Lunarstorm har bra organisatoriska krafter att visa upp i det här sammanhanget, där de har startat en lösning tillsammans med andra aktörer på marknaden där man kan anmäla t.ex. användarkonto på sajter som missköter sig på detta sätt. Ranking, kan man säga.
2. Hur gamla är barnen? Det finns en gräns i ålder där man passerar följande två snitt; a) barnet är för ungt för att riskera att bli utsatt för sådant; lösning=inget internet eller striktare kontroll eller b) barnet är gammalt nog för att förstå innebörden och bli medveten om att sådant händer, lösning=diskussioner och stöd. Antagligen lär sig denne i framtiden.
3. Polisen måste (i viss mån) få sköta vårt rättssamhälle, vare sig det finns lata åklagare eller ej. Det är en helt annan fråga som inte på något vis ger någon rätten att ta lagen i egna händer.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Tillbaks till själva frågan:
Jag är inte så säker på att avändarens ip-adress är med i headern på ett hotmail. (jag blev nyfiken och skickde från mig själv till en egen annan adress, och ingenstanns i headerdata finns min ipadress)

Och att få ut identitet från hotmail (eller åtminstone ip-adress som rimligen finns hos dem) får man nog som sagt bara efter åklagarbeslut.

Men det jag tycker du ska göra är att anmäla varje gång det dimper ner ett nytt mail. Då finns det en historia som ingen polis eller åklagare kan blunda för.
Motigt och jobbigt, men...
(inkulive mail, med fullständiga headers givetvis)
Du kan också kolla in BRIS site: http://www.squill.se/

/pebi

/red
Du kan ju även anmäla mailen till hotmails abuse, de kommer inte att avslöja avsändarens identitet, men kanske en avstängning därifrån verkar lite avskräckande iallafall. Avsändaren har ju troligen brutit mot MSN regler för uppförande eller så:
Avtalet
http://tou.live.com/sv-se/default.aspx?HTTP_HOST=tou.live.com&url=/sv-se

3. Användningsvillkor för tjänsten.

När du använder tjänsten skall du:

följa lag
följa förhållningsregler och andra villkor som vi uppställer
följa Microsofts anti-spam-policy, som finns på http://g.msn.se/2privacy/as-svse
hålla lösenordet till kontot hemligt
omedelbart meddela oss om du får kännedom om någon säkerhetsöverträdelse relaterat till tjänsten

Och msn regler som man inte får bryta mot enligt 3 ovan
http://groups.msn.com/_conduct.msnw?pgmarket=sv-se

Visa respekt för andra

Behandla alla andra deltagare online med respekt och använd inte MSNs kommunikationstjänster till att hota, trakassera eller skymfa andra användare

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

OveRRidE,
Tror du inte att det är avskräckande att röja personens identitet?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

OveRRidE skrev:

Som jag har skrivit tidigare, det handlar inte om att inte få skydda sina barn. Jag funderar bara på varför avsändarens identitet skall avslöjas och vad man tänkt att göra med dessa uppgifter.

Override, som jag uppfattar det så verkar du tro att ta reda på personens identitet mer eller mindre automatiskt leder till "olaga hot" eller "lynchmobb", för att använda dina egna uttryck.

Att låta personen veta att föräldrarna vet att det är han som gör det, kan vara nog så avskräckande. Det är en jäkla skillnad på att göra dumma saker anonymt och göra dumma saker när folk vet vem man är. Det är också en trygghet i sig för offren att veta bara vem det är och var han bor, t ex för att kunna undvika personen, som i Nicrosofts fall.

Tycker bägge de här sakerna är ganska självklara. Vem vet om snuskhummern nöjer sig med att bara skicka email?

OveRRidE skrev:

Som jag har skrivit tidigare, det handlar inte om att inte få skydda sina barn. Jag funderar bara på varför avsändarens identitet skall avslöjas och vad man tänkt att göra med dessa uppgifter.

Kanske borde föräldrar hålla lite mer kontroll på vad deras minderåriga barn sysslar med framför datorn istället för att jaga pedofiler med enbart e-postadresser att gå på. Världen är hård och det finns både mördare, våldtäktsmän och moderater där ute; förbered dem på det istället.

Jag talar inte om för någon hur de skall uppfostra sina barn, men det finns ett antal saker jag tycker;

1. Communities som Lunarstorm har bra organisatoriska krafter att visa upp i det här sammanhanget, där de har startat en lösning tillsammans med andra aktörer på marknaden där man kan anmäla t.ex. användarkonto på sajter som missköter sig på detta sätt. Ranking, kan man säga.
2. Hur gamla är barnen? Det finns en gräns i ålder där man passerar följande två snitt; a) barnet är för ungt för att riskera att bli utsatt för sådant; lösning=inget internet eller striktare kontroll eller b) barnet är gammalt nog för att förstå innebörden och bli medveten om att sådant händer, lösning=diskussioner och stöd. Antagligen lär sig denne i framtiden.
3. Polisen måste (i viss mån) få sköta vårt rättssamhälle, vare sig det finns lata åklagare eller ej. Det är en helt annan fråga som inte på något vis ger någon rätten att ta lagen i egna händer.

1. Kanonbra

2. Det är ju så dax när det väl har hänt.
Jämför detta: En tjej som blivit våldtagen.
a) Tjejenr riskerar att bli utsatt för sådant; lösning=stanna hemma eller b) tjejen kan förstå innebörden och bli medveten om att sådant händer, lösning=diskussioner och stöd. Antagligen lär sig denne i framtiden.

Känns som att du börjar lägga för mycket ansvar på barnet och föräldrarna för att en sjuk person skickar sjuka mail. Oavsett hur mycket ansvar och kolla mna har så går det inte att förhindra sådana mail.

3. Om nu inte polisen och den lata åklagaren gör ngt så måste det väl vara rimligt att man åtminståne kan förhindra att barnet riskerar att träffa på förövaren.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Har jag förstått det hela fel?
Adressen finns tillgänglig även om det inte är känt vem som innehar den!
Skriv ett ärligt brev och tala om tt Ni inte accepterar slikt.
Lägg ut ett bete, chatta och gillra en kontakt, telefon i första hand.
Men framförallt tala med barnen Innan slikt händer.

Nicrosoft skrev:

Jämför detta: En tjej som blivit våldtagen.

Nej, jag jämställer inte detta, av förståeliga skäl.

Fia skrev:

Att låta personen veta att föräldrarna vet att det är han som gör det, kan vara nog så avskräckande. Det är en jäkla skillnad på att göra dumma saker anonymt och göra dumma saker när folk vet vem man är. Det är också en trygghet i sig för offren att veta bara vem det är och var han bor, t ex för att kunna undvika personen, som i Nicrosofts fall.

Varför inte skicka ett mail?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

OveRRidE skrev:

Varför inte skicka ett mail?

Det kan man göra. Men tror du det är lika avskräckande, om han får förbli anonym? Det tror inte jag.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nu du vara snäll, jag veta vad din brevlåda bor! Iallafal den elektronisla.
Jag tror att det är ett bra sätt att ge sig tillkänna som vuxen.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

OveRRidE får en djävulens advokat i mig. Jag blir så trött när jag ser alla "won't someone please think of the children"-typer. Alla ni som "tycker att man ska få skydda sina barn", svara vänligen på följande:

1. Hur ska t.ex. Hotmail kunna säga vem som sitter bakom en viss e-postadress?
  2. Ska vi kräva av svenska organisationer/företag att de lämnar ut vem-som-helsts identitet bara för att någon slumpmässig typ vill det?
  3. Hur ska vi få utländska företag/organisationer att göra detsamma?
  4. När vi lyckats med ovanstående två punkter, hur ska vi förhindra att pedofilerna tar reda på era barns identitet på precis samma sätt, och söker upp dem IRL?

OveRRidE skrev:

Nej, jag jämställer inte detta, av förståeliga skäl.

Två övergrepp, olika skalor. Oavsett skalorna så är det övergrepp som en människa skall leva med och borde slippa.

Nicrosoft skrev:

Två övergrepp, olika skalor. Oavsett skalorna så är det övergrepp som en människa skall leva med och borde slippa.

Nej, jag anser inte att ett e-postmeddelande anses som ett "övergrepp", såvida det inte har väldigt grov innebörd.

Blir jag utsatt för "övergrepp" varje dag eftersom jag får förslag om att förstora min penis i min mailbox?

Nej, övergrepp är något helt annat.

---

Ni som är observanta kommer nu få beskåda alla "du tycker att det är okej att skicka porrmail till barn"-kommentarer som blir följden av detta inlägg.

OveRRidE skrev:

Nej, jag anser inte att ett e-postmeddelande anses som ett "övergrepp", såvida det inte har väldigt grov innebörd.

Blir jag utsatt för "övergrepp" varje dag eftersom jag får förslag om att förstora min penis i min mailbox?

Nej, övergrepp är något helt annat.

sinnenas teater skrev:

som idag få söka psykiatrisk hjälp och som inte längre våga gå i skolan och ännu mindre våga vara ut och leka.

Det är varken du eller jag som bestämmer vad som är övergrepp, det är den som är utsatt för det.

Jag blir oxå upprörd över mail om att förstor min penis. Jag kan inte bestämma mig för om det är för att det är spam eller för att ngn vet att den är liten. ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det har länge sagts, även från regeringshåll, att lagen inte hängt med i Internets utveckling. Det finns en hel del som behöver anpassas, även möjligheten att göra något åt trakasserier.

Att skicka ett snuskigt email till småbarn likställer jag med att de fysiskt skulle gå fram och säga samma saker. Helt oacceptabelt och hade det hänt något av mina gudbarn hade jag säkerligen reagerat på samma sätt som trådskaparen.

Dock får man inte glömma att en e-post inte är ett fingeravtryck. Vem som helst kan skicka från någon annans e-post, så det behöver ju inte vara säkert att avsändaren faktiskt "äger" adressen.

Mina sympatier till trådskaparen, såna här saker måste man reagera på och absolut inte reagera i tystnad.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Lasp skrev:

Har jag förstått det hela fel?
Adressen finns tillgänglig även om det inte är känt vem som innehar den!
Skriv ett ärligt brev och tala om tt Ni inte accepterar slikt.
Lägg ut ett bete, chatta och gillra en kontakt, telefon i första hand.
Men framförallt tala med barnen Innan slikt händer.

Är nog det enda vettiga att göra i denna situation. En epost adress röjer inte identiteten, inte ens en IP adress kan anses med säkerhet avslöja vem det är.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)