webForumDet fria alternativet

info åäö-domäner

Webbhotell & domäner

12 svar · 649 visningar · startad av micke_nkpg

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg
Frågan#1

Vill ni kunna ha fungerande logiska mailadresser.. skaffa inga domäner med åäö. Jag gjorde detta och blev aldrig upplyst av den jag köpte genom att e-mailen inte fungerar som vanligt på dessa domäner.

Jag blev erbjuden att skaffa dessa gratis. Men gratis är inte alltid bra!!
Den dagen en sådan domän kan användas osm vilken annan som helst.. utan konstiga @35-uahaga-2.se då ska jag betala nästa gång det kommer en räkning.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

När du menar "konstiga @35-uahaga-2.se" så antar jag att du menar IDN-konverteringen och domäner med åäö kommer med all sannolikhet att behöva IDN-konverteras en lång tid framöver. Sen är det snarare en fråga om e-postklienter kan hantera dessa eller ej? Dvs att om jag mailar till en adress med åäö så IDN-konverterar e-postklienten adressen automagiskt och på mottagarsidan så konverteras den tillbaka. Vet inte i vilken utsträckning detta är möjligt idag. Antingen måste e-postklienten konvertera adressen eller så får sändande smtp-server göra denna konvertering.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

När det gäller webadresser så är det webläsaren som gör konverteringen, så det borde vara thunderbird, eller vad man nu använder för att läsa mailen som skall göra konverteringen.

enligt det webbhotell jag har så kommer man inte kunna skicka mail med t.ex <aron@ögonvågade.se>. Man kan ju undra varför man vill att folk ska regga domäner som inte går att använda fullt ut!

mest logiskt vore ju att smtp-servern gjorde detta. Och det är då webbhotellens sak att ordna. Dessa adresser finns redan.. så det är bara tt börja jobba på o ordna detta inom en kort framtid, (inom ett år.)

Många företag har åäö i sitt namn och tackar gladeligen Ja till att få registrera sitt namn med å/ä/ö gratis för att peka mot sin hemsida.

Mest logiskt tycker jag personligen vore om e-postklienten gjorde detta och om smtp-servern iaf tar emot ett mail som inte har IDN-konverterats så ska smtp-servern klara av det jobbet också.
Men att det skulle vara webbhotellens sak att fixa så att åäö i mailadresser runt om i världen är väl lite mycket begärt va? Det är långt ifrån bara webbhotell som har smtp-servrar. Och även om det vore så att det enbart låg på webbhotellen så är det enda vi kan göra att ändra konfigurationen för smtp-servern att eventuellt klara av att ta emot mail och IDN-konvertera domänen. Detta ska inte lösas med konfigurationsfiler, detta ska stödjas av mailserver-binären från grunden.

Gein skrev:

Många företag har åäö i sitt namn och tackar gladeligen Ja till att få registrera sitt namn med å/ä/ö gratis för att peka mot sin hemsida.

Mest logiskt tycker jag personligen vore om e-postklienten gjorde detta och om smtp-servern iaf tar emot ett mail som inte har IDN-konverterats så ska smtp-servern klara av det jobbet också.
Men att det skulle vara webbhotellens sak att fixa så att åäö i mailadresser runt om i världen är väl lite mycket begärt va? Det är långt ifrån bara webbhotell som har smtp-servrar. Och även om det vore så att det enbart låg på webbhotellen så är det enda vi kan göra att ändra konfigurationen för smtp-servern att eventuellt klara av att ta emot mail och IDN-konvertera domänen. Detta ska inte lösas med konfigurationsfiler, detta ska stödjas av mailserver-binären från grunden.

Så det är förmycket begärt att de som tillhadahåller att man ska kunna skicka mail ser till att det alltid fungerar oavsätt stavning i domänen? Skaffar man en domän via ett webbhotell så förutsätter iaf jag att den ska fungera fullt ut.. oavsätt hur stavningen i denna är.

Visst är det bra att kunna peka domäner med åäö mot domäner som inte har detta som ett komplement. Men de ska även kunna gå att använda enskilt! Annars är det inte en fullvärdig produkt.

micke_nkpg skrev:

Så det är förmycket begärt att de som tillhadahåller att man ska kunna skicka mail ser till att det alltid fungerar oavsätt stavning i domänen? Skaffar man en domän via ett webbhotell så förutsätter iaf jag att den ska fungera fullt ut.. oavsätt hur stavningen i denna är.

Alltså, en administratör av en smtp-server kan ju inte vara ansvarig för att åäö inte fungerar hos mailservrarna i dagsläget. Och även om administratören skulle kunna konfigurera sin e-postservrer att stödja åäö så skulle kunden iaf få problem när han/hon vill skicka till en person vars mail sköts av en e-postserver som inte klarar av åäö. Det jag försöker säga är att det är omöjligt för ett enskilt webbhotell att lösa problemet. Återigen så poängterar jag att detta måste stödjas av samtliga mailservrar från grunden och det dröjer nog ett tag till innan det sker.
Sen kan jag hålla med om att webbhotellen kanske ska vara tydligare i informationen att e-post inte fungerar med åäö.

Problemet är väl att RFC för DNS systemet säger att å,ä,ö inte är tillåtna och att man inte kan specificera vilken teckenkodning som skall användas, antagligen kommer det i framtiden bli någon variant av UTF men till dess så är det klienternas sak att konvereta icke ASCII tecken till IDN-kod.

Fortfarande bör det vara så att den som säljer dommänen / eller om budet som säljer dens sak att se till att dessa fungerar som vilken domän som helst! Annars är det falsk marknandsföring. För ingen har än så länge sagt att de inte går att använda som mail precis som vilken annan domän som helst.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag förstår inte riktigt varför du blir så upprörd? Nu framgår det inte riktigt om du fick domänen gratis (med kampanjen som IIS kör för tillfället) eller om du betalade hela 150 kr för den. Se till att köpa domänen utan å,ä,ö också så har du ju ditt på det torra.

Hade du frågat webbhotellet innan eller om du sökt lite på internet borde du ganska snabbt ha insett att stödet för å,ä,ö fortfarande är väldigt dåligt. Och det kan ju inte vara webbhotellets ansvar att alltid informera om alla risker och problem med internet/hemsidor. Även om det kanske vore önskvärt ibland.

Se nu till att köpa samma domän fast utan prickar och använd den istället för att älta det här.

mozilla skrev:

Jag förstår inte riktigt varför du blir så upprörd? Nu framgår det inte riktigt om du fick domänen gratis (med kampanjen som IIS kör för tillfället) eller om du betalade hela 150 kr för den. Se till att köpa domänen utan å,ä,ö också så har du ju ditt på det torra.

Hade du frågat webbhotellet innan eller om du sökt lite på internet borde du ganska snabbt ha insett att stödet för å,ä,ö fortfarande är väldigt dåligt. Och det kan ju inte vara webbhotellets ansvar att alltid informera om alla risker och problem med internet/hemsidor. Även om det kanske vore önskvärt ibland.

Se nu till att köpa samma domän fast utan prickar och använd den istället för att älta det här.

Har ingen roll om man får en sak eller inte. Den ska fungera iaf! Precis som vilken annan domän som helst.

Läste detta idag : http://www.idg.se/2.1085/1.80691

Ska vi anspasa oss till kineser och det ska bli möjligt.. då ska vl inte åäö vara mycket svårare??

micke_nkpg skrev:

Har ingen roll om man får en sak eller inte. Den ska fungera iaf! Precis som vilken annan domän som helst.

Som allt annat så måste man läsa det finstilta för att verkligen se att det fungerar så som man tror, tyvärr så verkar du inte ha gjort det.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)