webForumDet fria alternativet

Skicka stor fil via BBBs mail...

Webbhotell & domäner

27 svar · 2 194 visningar · startad av caze

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Frågan#1

smtp.bredband.net verkar inte uppskatta att jag försöker maila en fil på endast 88 MB... Mail hänger sig varje gång jag försöker och när jag kollar i aktivitetsfönstret sker det hela tiden när den ska kontakta smtp.breband.net. Jag har inga som helst problem att maila vanliga filer och mindre dokument. Någon som vet vad det här kan bero på?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg
tydal:~> [i]telnet smtp.bredband.net 25[/i]
Trying 195.54.106.231...
Connected to smtp.bredband.net.
Escape character is '^]'.
220 ironport.bredband.com ESMTP
[i]ehlo test[/i]
250-ironport.bredband.com
250-8BITMIME
[b]250-SIZE 10485760[/b]
250-STARTTLS
250-AUTH PLAIN LOGIN
250 AUTH=PLAIN LOGIN

De har alltså en storleksgräns på 10 MB.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

det hör inte till god sed att e-posta SÅ stora filer! (troligen, förmodligen och förhoppningsviss har din e-post leverantör en begränsning)

Jises! :x

När man sitter med deras Internet så måste man använda deras utgående server för mail också eller hur?

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Inte nödvändigtvis. Det finns ju fler som erbjuder server för utgående mail, home.se bla gjorde det förr. Använder du outlook eller någon annan klient så kan du ju ställa in vilka servrar du vill.

Jo precis, men de begränsar ju smtp.mindomän.se dock...

caze skrev:

När man sitter med deras Internet så måste man använda deras utgående server för mail också eller hur?

Nja, jag har för mig att de - liksom många andra internetleverantörer - spärrar port 25, så du måste köra på en annan port i så fall.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

BBB har en begränsning på 20 mb på sin smtp server, i allafall på mitt konto.

Har dock slutat att köra via deras smtp server, och kör via min egen istället.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Du kan få en inbjudan till gmail från mig om du vill. För visst kan man väl skicka så stora filer med gmail?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

mail system är inte gjorda att hantera så stora filer använd FTP istället.

Poteta skrev:

Du kan få en inbjudan till gmail från mig om du vill. För visst kan man väl skicka så stora filer med gmail?

Det är ju inte bara avsändande smtp-server som måste acceptera den exceptionellt stora storleken, utan varje smtp-server på vägen.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

tydal skrev:

Det är ju inte bara avsändande smtp-server som måste acceptera den exceptionellt stora storleken, utan varje smtp-server på vägen.

Aha, där ser man... :r

Poteta skrev:

Tack, men jag har en egen domän som jag kör min mail via.

Är det någon speciellt port som brukar fungera utöver 25 som är spärrad? Har loopia...

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag brukar använda Dropsend till så stora filer.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jaså... är den ungefär som http://skickafilen.se/ ? ...det är lite problem det där, jag brukar köra FTP eller ovanstående sida el motsv...

Det är väl liknande tjänster. Fördelen med Dropsend är att du installerar ett program på din dator och drar filen till programmet. Sedan laddar det upp i bakgrunden. Nackdelen är att det är på engelska.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jaså, tyckte det stod där att man inte behövde installera något om man bara ska skicka stora filer... det skulle jag känna vore en nackdel isf, inte alla som har lust att installera ett litet program bara för att ta emot en fil... kanske man kan övertala vissa i alla fall om det är bra :)

Alternativet är ju att man skickar via MSN, ICQ, IRQ eller så... eller Skype, det är rätt bra också... eventuellt RAR'a filen i mindre delar och skicka varje del i separat mail... men som sagt, mail är inte tänkt för stora filer, datan som skickas är inte särskilt optimerad för sådant.

Du kan installera ett program. Du måste inte. Men skickar man många filer är det ju smidigare. Mottagaren får en vanlig länk till sin e-post.

Egen FTP-server brukar fungera rätt bra också.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Spook skrev:

Har dock slutat att köra via deras smtp server, och kör via min egen istället.

B2 har spärrat utgående port 25, vilket gör att du måste skicka all utgående mail via deras mailserver, oavset om du satt upp en egen eller ej.

Medlem sedan okt. 200615 inlägg

Ett sätt är att lägga upp din stora fil på något ställa (typ http://rapidshare.de/ eller megaload) sedan ger du bara länken till den som ska ha filen.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)