webForumDet fria alternativet

Delegering av domännamn

Webbhotell & domäner

2 svar · 556 visningar · startad av Björn L

Medlem sedan okt. 20063 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag registrerade en SE-domän hos Loopia tidigare idag. Till webb och mail använder jag DreamHost och försöker därför att delegera domännamnet från Loopia till DreamHosts namnservrar.

I Loopias kundzon står det att man för att göra det ska använda ett engångslösenord som man får från II-stiftelsen. Det engångslösenordet kommer fram men då jag skriver in namnservrarna så går inte det. Allt jag får är ett felmeddelande om att jag skriver fel information.

Det här är vad jag fyllt i (bifogar även skärmdump):
ns1.dreamhost.com
66.33.206.206
ns2.dreamhost.com
66.201.54.66
ns3.dreamhost.com
66.33.216.216

De har jag hämtat från DreamHosts wiki:
http://wiki.dreamhost.com/index.php/KB_/_Domains_/_All_About_Domain_Names

Jag har lagt till domännamnet i kontrollpanelen hos DreamHost och om jag lokalt använder deras namnservrar så kan jag komma åt domännamnet i webbläsaren.

Min teori är att det helt enkelt tar lite tid innan det fungerar att ändra hos Loopia. Är det så?

loopiadns.png

Jag tror att det håller på att lösa sig. La ner hela försöket att använda Loopia till annat än själva registreringen och gick till II-stiftelsen och lät göra en ompekning från Dina domäner > Ompekning. Nu är det bara att vänta på att alla planetens namnservrar ska uppdateras. :)

Avslutar min monolog med att det löste sig och att jag i framtiden kommer att göra mina ompekningar direkt hos II-stiftelsen, aldrig hos Loopia, åtminstone inte förrän de gör en bättre administrationspanel.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)