Jag har en kompis som har en .net-domän registrerad hos smelink.se (som vad jag förstår registrerar sina domäner hos joker.com). Hans domän går ut den 7:e oktober och han skulle vilja flytta den till loopia eftersom han sparar över 500kr på det. Kruxet är att loopia endast tar emot domäner som har över 30 dagar kvar. De rekommenderade därför att förlänga domänen hos smelink/joker och sedan flytta över den till loopia. Som sagt så tar smelink hutlöst mycket betalt så jag tänkte ta reda på om han kan få sin domän hos loopia utan att behöva stödja smelink mer?
Att vänta tills den går ut den 7:e och sedan nyregistrera den tänkte jag på då, även om man får slåss mot ev. andra intresserade av hans domän. Loopia sade då att det kan ta uppemot 60-90 dagar innan han kan registrera den igen i så fall. Vad händer under alla dessa dagar? Är domänen helt inaktiverad då? Jag har läst något om 30 dagars "nådatid", men gäller det endast hos det nuvarande företaget eller kan han vara säker på att få nyregistrera den var han vill utan konkurrens?
Vad har ni för förslag? Han vill såklart ha kvar sin domän, men vill in i det sista slippa stödja smelink, både av princip- och ekonomiska skäl. Smelink ville till och med ha betalt för att peka om domänen. Något som borde gå att göra i en kontrollpanel som hos alla andra.
Domännamnet behöver förlängas innan en överföring (transfer) kan påbörjas. Det är det grundläggande kriteriet i detta fall och det beror på de tidsramar och regler som gäller vid överföringar (detta oavsett vilket ombud det är man använder).
Om din kompis absolut inte vill betala Smelink så kanske han kan få kontroll över domännamnet själv hos Joker. Är han angiven som ägare till domännamnet så borde det inte vara omöjligt. Exakt hur han ska gå tillväga kan jag inte svara på, det beror på vad Joker har för regler och rutiner. Kontrollera antingen detta direkt hos dem eller vänd dig till domännamnsavdelningen på Loopia för att få hjälp på vägen.
Om han låter domänen förfalla och registrerar den på nytt efter dessa dagar så kan han råka ut för konkurrens. Det beror väl lite på om det är en populär domäne eller inte.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2