webForumDet fria alternativet

Rippad företagssajt

Webbutveckling

4 svar · 458 visningar · startad av Grebban

Medlem sedan juli 200415 inlägg
Frågan#1

Hej.
Jag tittar dagligen min statistik på min webbplats och loggarna för att se vart besökarna kommer ifrån. Idag hitta jag en ny sajt som jag aldrig haft i loggen och det är väldigt många som kommit från denna sajt. Jag går in och kollar. Jag möts av en sida som är exakt kopia av min egna företagssida enda skillnaden är att man bytt lite färger och bakgrund annars är strukturen, XHTML, CSS-kod exakt samma som min webbplats.

Vad ska jag göra? Vad brukar ni göra? Jag driver nämligen en webbyrå, ska man erbjuda dem en ny webbplats? Vad gör man om de inte tarbort min webbplats som de "rippat"? Tacksam för svar.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Börja med att på ett trevligt sätt påvisa att det är olagligt och kan få rättsliga påföljder. Det brukar funka på de flesta. Om inte annat kontaktar du de webbhotell/ISP som sidan ligger på och berättar din story.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Tråkigt, har varit med om det själv :( Börja med att ta screenshots så du kan dokumentera att de rippat din sida.

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Om den andra siten länkar till bilder från din sida så är det ju lätt att bara ändra koden på din sida och döpa om bilderna och sedan lägga in bilder som heter vad de gamla hette...men med helt nya motiv. En bild med texten "Jag har stulit denna bilden" eller varför inte en bild på ett rump-hål? :)

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

Jag har också varit med om detta, men du kan i första hand som tidgare nämnts ta kontakt med webmaster/ägaren av siten. Vill inte denne lyssna kan du gå vidare till dennes webhotell. Ett annat alternativ är att ta en dump på den sidan och din och sedan ta kontakt med riphunter. Dom har många besökare.

"Idag hitta jag en ny sajt som jag aldrig haft i loggen och det är väldigt många som kommit från denna sajt. Jag går in och kollar. Jag möts av en sida som är exakt kopia av min egna företagssida enda skillnaden är att man bytt lite färger och bakgrund annars är strukturen, XHTML, CSS-kod exakt samma som min webbplats."

Det måste innebära att de fortfarande en en länk till din sida - annars skulle du ju inte kunnat tracka sidan, eller hur? Använder du susnets räknare? Tag i så fall kontakt med mig så ska jag berätta en sak.

mvh/Lena

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)