webForumDet fria alternativet

Ang. Crystone och upptid

Webbhotell & domäner

5 svar · 554 visningar · startad av Curik

Medlem sedan juli 20062 inlägg
Frågan#1

Hallå WebForum,

Jag är nyfiken på vad ni övriga som anlitar webhotellföretag tycker om upptid och generellt sett support?

Jag har haft Crystone i snart 2 månader och kommer tidigare från det amerikanska webhotellföretaget AplusNet. Jag har aldrig tidigare varit med om så dålig upptid som nu, och är mycket oroad.

Är det vanligt att tjänsten (inkl. webhotellföretagets hemsida) går ner varannan vecka i några timmar? Det är katastrof för vårt lilla företag och att det är upptaget på supportnumret gör det inte lättare att förklara för våra kunder vad som försigår.

Jag betalar för support och hemsida, just nu får jag inget av det.
Jag överväger att reklamera och hänvisa till konsumentköplagen, men jag är envis och hoppas att detta är något ovanligt.

Kanske har just du erfarenhet av Crystone i det här ärendet?

Tacksam för svar!
Stefan Lundmark

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Min första tanke om ditt inlägg är direkt att du arbetar på Crystone. :) Det kanske inte är så men bara som ett inlägg.

Jag har använt Crystone, tidigare swede.com, i 4-5 år tidigare och var nöjd. Däremot märkte jag att sidan låg nere mer och mer under sista året men fortfarande inom rimliga gränser. Dessutom sprang många andra webbhotell om vad gäller tjänster och priser vilket gjorde att jag bytte. Inte för att det är dåliga utan för det finns andra som är bättre.

Jag jämförde tillslut Aleborg med Crystone och hittade egentligen ingen anledning att stanna kvar. Supporten tyckte jag aldrig vad dålig hos C men Aleborg visar faktiskt hur support egentligen ska gå till.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Crystone för en enorm marknadsföringskampanj sedan några månader tillbaka. Det kan hända att de inte riktigt hängt med själva, vilket tyvärr ganska ofta blir resultatet. För att hålla koll på generell uppetid är det nog lättast att ta en titt på ipwalk.

Problemet med webbhotell är ju just att sådan monitorering inte är aktuell för alla kunder. Det finns ganska många saker som kan påverka en webbplats tillgänglighet.

Här finns en tråd på annat forum som diskuterar just Crystone:
http://www.webmasternetwork.se/f13t14729.html

Medlem sedan juli 20062 inlägg

Problemet i det här fallet är *egentligen inte* att tjänsten är nere. Problemet är att det inte går att kontakta deras support, och dom ska vara tillgängliga från 09 till 16 idag. (Upptaget ton när man ringer)

Riktigt dåligt.

Förra veckan när det också var nedtid, så skyllde dom på strömavbrott.

cyprys skrev:

Min första tanke om ditt inlägg är direkt att du arbetar på Crystone. :) Det kanske inte är så men bara som ett inlägg.

För bövelen karl, jag kritiserar ju indirekt hela deras verksamhet. (:

Tack för att du berättade om din erfarenhet!

legis skrev:

För att hålla koll på generell uppetid är det nog lättast att ta en titt på ipwalk.

STORT TACK för länkarna. Inte sett dessa förut och de är mycket informativa!
Tack igen.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg
Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Nej, det är inte vanligt med så mycket nertid. Och det är heller inte vanligt med så långa strömavbrott.

Aleborg, JX med flera webbhotell hyr in sig i Port80s hall i BGC. Hallen har hög säkerhet och framförallt är reservkraften dimensionerad efter hallen. Reservkraften ska ju inte bara orka drivar servrar och switchar utan även kyla. Port80 är inte den bästa internetleverantörern i mina ögon, men hallen är i toppklass.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)