webForumDet fria alternativet

Kidnappad e-postadress.

Datasäkerhet

4 svar · 455 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Ett företag jag jobbar för har fått sin e-postadress kidnappad (info@..).
Nån har alltså använt deras adress som avsändare och han får runt 3000 svarsmail och postmaster delivery failed mail.

Så mina frågor är:
Går det att skydda sig från detta på något sätt?
Hur blockerar man på bästa sätt mailen som kommer utan att gå miste om de värdefulla mailen?

Alla tips är välkommna.

Allt ligger hos aleborg.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Okkido skrev:

Går det att skydda sig från detta på något sätt?

Nej, det är mycket enkelt att sätta avsändaradressen till vad som helst i ett e-mail.

Okkido skrev:

Hur blockerar man på bästa sätt mailen som kommer utan att gå miste om de värdefulla mailen?

Man kan prova att sätta filer så att mail från postmaster, mailer-daemon och liknande adresser filtreras till en egen brevlåda som man då och då går igenom eftersom det nästan bara är felmail som kommer från dessa adresser.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

GunnarD skrev:

Nej, det är mycket enkelt att sätta avsändaradressen till vad som helst i ett e-mail..

Så jag förstått det också. Men sen har jag sett nån inställning nånstans som jag uppfattade som att vara nått slags skydd. Typ något i stil med att eposten måste veriferas av isp:en innan den kan skicka något mail.

GunnarD skrev:

Man kan prova att sätta filer så att mail från postmaster, mailer-daemon och liknande adresser filtreras till en egen brevlåda som man då och då går igenom eftersom det nästan bara är felmail som kommer från dessa adresser

Får väl bli det då.

Web-Tor skrev:

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=94&threadid=95198
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=94&threadid=95198

Har redan sökt och kollat i de två trådarna. Vill du att jag ska formatera deras dator eller? ;)
Och när företaget ringde Aleborg för att fråga vad som stod på så bad Aleborg dom att kontakta mig så jag kunde lösa det.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
141 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)