Nej, du kan inte ta patent på en sån sak. Du kan i stället skydda idén med avtal.
Hej alla glada!
Nu har jag under en längre tid gått och grunnat på vad jag kan tro vara en god affärsidé, eller vad man ska kalla det. Jag har nått en punkt där jag vill ta vara på idén, och ta reda på om det går att tjäna pengar på den. Frågan blir: hur ska jag gå till väga?
Idén gäller en smart och logisk vidareutveckling inom match making (typ match.com, spray date o.s.v.). Man kan nog kalla det en ny typ av match making-tjänst, som frångår klassiska koncept främst genom en ny och originell funktionalitet.
Jag är själv begränsat bevandrad i hemsideskapande och saknar kompetensen för att på egen hand realisera idén. Det innebär att jag står inför två valmöjligheter:
- Realisera idén med någons hjälp, vilket säkerligen innebär en diger, ekonomisk satsning.
- Försöka sälja idén.
Som student med kraftigt begränsad ekonomi känns det senare som ett lämpligare alternativ. Men för att kunna sälja idén krävs det ju först att man patenterar den, antar jag. Nu verkar det som att det kostar en del tusenlappar och tar omkring 2 år innan man får igenom en patentansökan. Då finns det stor risk att idén redan blivit inaktuell. Följande frågor bubblar till ytan:
- Är patent det enda sättet på vilket man kan skydda en affärsidé som gäller en webbtjänst/webbfunktion, och går det ens att få patent på en sådan idé?
- Kan man endast sälja idén i patenterad form, eller räcker det att man har ansökt om patent för att idén i någon mån ska vara skyddad och säljbar?
Stort tack för svar.
/J