Jag har ADSL från telia 2Mb och en radiolänk till vattentornet i "sta´n" på 11Mb finns det teknik/mjukvara som göra att man kan slå ihop dessa två bredbands kapacitet till en, så man upplever det som ett ab(b?)onemang på 13Mb. :q
Nej, inte direkt eftersom du inte får en IP-adress utåt om du gör så. Även om det säkert skulle gå att skriva ett program som router lagom mycket trafik till resp. anslutning skulle det nog förvirra vissa sidor.
Det du skulle kunna göra är att se till att all trafik över t ex en viss port till en viss anslutning, men det är tveksamt om du kan göra detta i Windows.
Men en sån kan omöjligt ge en dubbel hastighet.
men däremot kan man ju styra vilken wan port som tar vilken trafik.
eftersom man får två olika externa IP så måste man koppla upp sig mot en server med högre eller samma hastighet som dina två tillsammans.
och den lastbalanserar ut trafiken.
Kanske du inte får riktigt dubbla hastigheten, men nära vad jag har läst i tester av liknande produkter.
Och enligt sidan jag länkade till så hävdar de att du kan få nästan dubbla hastigheten med den routern och två kabel/ADSL anslutningar: http://www.retractacable.com/images/product_XC-DPG502_parison.jpg
Har du använt den eller en liknande lastbalanserande router och har erfarenheter som säger att de inte håller vad de lovar.....eller var baserar du din slutsats på?
Sunt förnuft. En bil blir inte dubbelt så snabb bara för att vägen blir tvåfilig. Däremot kan dubbelt så många bilar köra på vägen, med bibehållen hastighet.
Hmmm....ok....jag vet inte om jag köper den liknelsen mer än de tester som påstår att man får ut i närheten av summan av de två anslutningar man kör med.
Hur skulle det faktum att routern har lastbalansering gå att förena med din liknelse?
Med en 8 Mbps-anslutning kan man ladda ner en 8 Mb (megabit) stor fil på en sekund och med två likadana anslutningar kan man ladda ner två sådana filer på en sekund. Det betyder inte att man kan ladda ner en 16 Mb-fil på en sekund.
Jag påstår inte att det är en dålig produkt, för med korrekt lastbalansering så kan man definitivt göra en nettovinst, om sessionen kan hantera att dela upp nedladdningsjobben. Om man är sugen så bör man dock vara medveten om att 2x8 inte blir 1x16 och 11+2 riskerar att bli t.ex 6.
men hursom helst.
om du t.ex. surfar på denna sidan.
du kan bara ansluta mot den med 1st IP adress inte TVÅ.
alltså går det inte.
har du två anslutningar får du TVÅ IP.
om jag ansluter mot dig MED min dator så ansluter jag till dig MED 1st IP.
hur kan man ansluta med 2st IP och ladda ner samma fil i dubbel hastighet.
Men däremot kan routern ansluta mot en dator och gör två anslutningar mot den.
och den server ansluter mot filen du ska ladda ner med 1 IP sen fördelar den servern ut paketen så man kan surfa i dubbel hastighet.
Det beror ju lite på vad du ska använda anslutningen till.
Om du bara ska surfa borde det kunna fungera rätt bra. En normal hemsida brukar bestå av ett textdokument och X antal bilder. Om då texten och några bilder laddas via en anslutning och övriga bilder via en annan bör det gå lite snabbare.
En FTP-server där du kan ladda ner delar av filen och dela den i två bör också innebära ungefär halva tiden om allt fungerar optimalt.
I de allra flesta fall blir det nog bara en dyr lösning.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849