webForumDet fria alternativet

Problem med att skicka e-post

Webbservrar

8 svar · 961 visningar · startad av learn

Medlem sedan jan. 20051 130 inlägg
Frågan#1

Vet inte riktigt vart denna tråd platsar bäst... jag testar här.

Jag har köpt en domän av en privatperson och ibland när jag försöker skicka e-post från en e-postadress skapad under den nya domänen så får jag tillbaka detta:

This message was created automatically by mail delivery software. [...] A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed: [...] Your IP is blacklisted due to a bad senderbaserating. [...]

Lite jobbigt... Hur ska jag göra? :( :q :q

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Det kan hända även den bästa... ;)
Sök på "open relay" i detta forum eller googla.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Någon har använt mailserverns ip för att spamma stackars oskyldiga datoranvändare. Kontakta din ISP om det är din IP eller de som har domänen om det är deras ip och se om det går att göra något.

Mail delivery failed skrev:

[XXX.XX.XXX.XX] is a source of junk mail; see <URL:http://spamcop.net/bl.shtml?XXX.XX.XXX.XX

Där XXX.XX.XXX.XX är ett IP-nummer som enligt dnsstuff.com tillhör Aleborg...

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Kan du skicka över vilket IP det är så får vi kolla på det?

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Tillhör?
Har domänet ett eget ip så borde det tillhöra dig/domänen.

Domänen pekar till oss och någon har använt en felkonfigurerad mailinglista tydligen för att skicka spam på den servern(hittade vilken det var). Det gör att när "learn" försöker skicka mail via den servern så rejectas det.
Vi har tagit bort blokeringen och arbetar på att lösa problemet(som f.ö. orsakat stora problem på den servern idag).

Jag använde min brors dator och skulle skicka ett e-post :r . Nu ser jag att Aleborg har rätt, jag skrev en felaktig mottagarlista... :i

Att det är så pass sårbart visste jag inte, jag menar en felskrivning uppstår ju relativt enkelt...

Det är troligen inte du som orsakat det utan någon som skickar riktig spam, och det hoppas jag verkligen inte att du gör :).

449 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
305 ms — ändringar (db)