Du kan få din datorfjärrstyrd utan okejande, beroende på vad för "fjärrstyrningssystem" som är installerat.
Behöver rådfråga er som faktiskt är mer insatta än vad jag är...
Sitter på ett annat forum där en tjej skriver följande:
- Det finns historik i hennes webbläsare (IE) som hon och hennes sambo inte känner igen. Halvtveksamma sidor tydligen.
- Historiken är oftast daterad till tillfällen då dom 1) antingen inte varit ensamma hemma (men ingen har suttit vid datorn vid dessa tillfällen menar hon eftersom den tydligen står i vardagsrummet där alla varit) eller 2) varit bortresta båda två.
- Datorn har varit utlånad till en bekant en tid innan detta upptäcktes men historiken var raderad när dom fick tillbaka den och detta "problem" uppstod ca två veckor efter att dom fått tillbaka datorn.
- Det bor inga fler i huset. Bara två vuxna och små, alltså under 2 år, barn.
Dom har kört en virusscan som reagerar på två filer; en trojan-fil och en backdoor-fil.
Datorn är avstängd på natten, men på under dagen. Dom har inga fildelningssystem eller liknande.
Dom har inget trådlöst nätverk.
Dom har ZoneAlarm brandvägg som ännu inte reagerat på intrångsförsök.
Jag blir inte klok på det och tänker då främst på att historiken lagras (vilket jag som amatör tolkar som att någon sitter vid datorn fysiskt och surfar).
Hon menar att det inte kan vara så.
Frågade Dryden och han s att det enda han kunde komma på är att någon fjärrstyr datorn, men det krävs väl (vad jag vet då) fortfarande att någon okejar det fysiskt från datorn. Eller?
Vad säger ni andra om det här?