webForumDet fria alternativet

Kostnad för webb- och mailserver?

Webbhotell & domäner

13 svar · 775 visningar · startad av HammerBoy

Medlem sedan feb. 2006144 inlägg
Frågan#1

Jag börjar närma mig den punkt då det börjar bli aktuellt att köpa in egen webb- och mailserver med allt vad det innebär. Vad är en rimlig kostnad om man tänker budget? Tips på sajter jag kan surfa till för att få lite mer information i ämnet?

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Ska du ha separata servrar för webb och mail eller en kombinerad?
Kan tipsa om servern HP DL320 G3, standardkonfigurationen är Intel 3.4 GHz, 1GB RAM och 80 GB Sata disk. ligger runt 9500 kr + moms. Vi har ett femtontal av dem fast med lite mer minne(2-4 GB) och dubbla 160 GB HD i RAID1.

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Ska du ha egen internetuppkoppling eller ska du hyra in din servrar hos någon annan?
ska du hyra hos andra finns några olika alternativ, antingen colocation eller dedicated server.
Skillnaden är att med colocation köper du själv in din server som du ställer hos någon leverantör.
Dedicated server innebär att du hyr en egen server hos någon leverantör. ofta hjälper de till med att installera ett OS samt om någon hårdvra krånglar fixar dem till det.

Sen om man ska ha en eller två processorer i sin server kan jag tyvärr inte svara på.
aleborg kanske har mer att säga till om där.

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

ska du köra iis eller apache?
ska du köra Exchange eller någon annan mjukvara?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

aleborg skrev:

Kan tipsa om servern HP DL320 G3, standardkonfigurationen är Intel 3.4 GHz, 1GB RAM och 80 GB Sata disk. ligger runt 9500 kr + moms. Vi har ett femtontal av dem fast med lite mer minne(2-4 GB) och dubbla 160 GB HD i RAID1.

Ursäkta att jag lägger näsan i blöt, men varför välja den när man kan få Proliant DL145 G2 (Opteron 248, 1 GB RAM, 80 GB HDD) för ungefär samma pris? Då har man ju dessutom åtta minnesplatser istället för fyra, samt möjlighet att stoppa in ytterligare en processor.

muskot skrev:

Ursäkta att jag lägger näsan i blöt, men varför välja den när man kan få Proliant DL145 G2 (Opteron 248, 1 GB RAM, 80 GB HDD) för ungefär samma pris? Då har man ju dessutom åtta minnesplatser istället för fyra, samt möjlighet att stoppa in ytterligare en processor.

Arbetar helst med Intel, då vet jag vad jag får(ingen erfarenhet av AMD, dom är säkert jättebra men varför ändra nått som fungerar utmärkt).
En HP DL145 G2, 1.8GHZ/1MB, 2GB, 80GBSATA, DC kostar 11 729 kr + moms

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Kan också höja en tumme för AMD, vi har haft vår första opteron 246;a i snart ett år, nu har även SUN börjar med Opteron vilket är extra härligt, underbara maskiner med rejäl prestanda, Sun´s X2100 springer cirklar runt en P4 på 3,2ghz (databashantering) och kostar runt 7000 + moms (exkl.diskar och enbar 512mb minne).

Kan vara värt att titta på också.

I övrigt gillar jag också HP, fina servrar det med.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

aleborg skrev:

Arbetar helst med Intel, då vet jag vad jag får

Gammal vana är farligt för plånboken. Det är klart att Intel fungerar bra, men AMD fungerar bättre. Det är därför AMD just nu tuggar i sig marknadsandelar från Intel. Intel säljer på gamla meriter och AMD säljer på att ha de bästa produkterna (i alla fall på server- och desktopmarknaden).

aleborg skrev:

dom är säkert jättebra men varför ändra nått som fungerar utmärkt

Varför inte, om man från en annan leverantör bevisligen kan få mer krut för samma pengar?

P4 ligger rejält efter Opteron och har dessutom pinsamt dålig prestanda/watt, vilket aldrig är bra. Kollade priserna på Dustin och där kostade en DL145 G2 (Opteron 248 - 2,2 GHz) 10 195 kr + moms. För en DL320 G3 (Pentium 4 - 3,4 GHz) med lika mycket minne och lika stor disk får man slanta upp 10 995 kr + moms.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Frågan är vad som ska köras på maskinerna och var.
Om maskinerna ska in i en riktig serverhall är rack att föredra - det tenderar att bli billigare om inte annat.

Ska däremot serverarna stå på kontoret kanske en tornmodell är lämpligare.

Vilken prestanda som krävs beror på vad som ska köras på maskinen och hur många användare det blir.

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

ber om ursäkt att jag bryter in, skulle vilja ha lite synpunkter på att ha en server med dubbla processorer. här verkar finnas en del som har erfarenheter av servrar.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Beror lite på vad servern skall göra men ser inge egentlig anledning att inte köra med dubbla (eller flera) cpu'er på servrar.

Medlem sedan feb. 2006144 inlägg

Jag tror inte jag kommer att ha behov av att ha 2 olika serverar för webb och mail utan en burk med resp. mjukvara på den.

Vad gäller egen internetlina... tja, det känns inte så viktigt så länge man få rett eget ip-nummer. Jag räknar inte med att få någon enorm trafik så bandbredden ser jag inte som något större problem. I alla fall inte initialt...

Jag tänker mig en MS-miljö dvs lämpligt operativ från MS och givetvis IIS. Exchange känns som ett rimligt val med tanke på att allt annat är från MS.

Vad gäller hårdvara så... tja... en burk ;) Jag är inte man nog att avgöra skillnaden mellan Intel och AMD. Är det så enorm skillnad egentligen? Något för ta hand om backup:er måste ju till.

Det är väl ungefär så som mina tankar har gått så... vad är en rimlig anskaffningskostnad och sedan driftskostnad?

Exchange Std Edt går väl lös på 12 000:- för 5 användare
MS Windows Srv Std Edt som du måste ha till Exchange har jag inte koll på men den är nog inte billig med tanke på att du måste ha processorlicens om du ska ha webbserver på den.

Tror att det blir billigare för dig med en dedicerad server.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Det framgår inte av trådskaparen i vilken omfattning det hela är.

Är det bara hemsida för ett företag med under 2.000 sidvisningar om dagen och mail till de som arbetar där behövs verkligen ingen superdator!!

Köp en gammal Windows 2000 server med IIS på Blocket! Finns säkert för runt 2.000 spänn eller mindre. Kanske så lågt som 500 spänn...!

"- Who cares as long as it works!?"

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)