webForumDet fria alternativet

internetuppkopplingen hänger upp sig

Bredband & telefoni

0 svar · 285 visningar · startad av lejzer

Medlem sedan juni 2002263 inlägg
Frågan#1

Hej,

Undrar om det är någon mer än jag som har samma problem som mig. Jag har BBB 24/1, och de senaste veckorna har internetuppkopplingen hängt upp sig ungefär en gång var 5:e eller var 10:e minut. Problemet varar i c:a 10-20 sekunder, för att sedan lossna igen.

Det stör inte så oerhört mycket när man surfar, förutom om man klickat på en länk just när det hänger upp sig och står då och tuggar ett tag innan det lossnar.

Främst om man streamar musik över nätet så upplever jag problem med att det stannar upp, och startar 10-20 sekunder senare, och detta är grymt irriterande.

Oftast går det inte ens att köra TPTest helt klart eftersom jag får timeout. En av kvällarna i helgen var det så segt att surfa att det var helt sjukt. Då kom jag upp i 20kb/s ner med mätning via TPTest (innan jag fick timeout). Annars brukar jag ligga runt 15mbit i testet.

Har pratat med BBB tre gånger i helgen och alla säger olika saker.

Den första jag pratade med sa att jag hade en grymt gammal firmware i modemet, så denna uppdaterade han och jag såg att modemet startade om. Trodde förstås att detta var felet, men det var det icke.

Nr 2 provade att starta om porten i stationen, vilket inte heller hjälpte.

Nr 3 sa att det var problem i stationen och att teknikerna ännu inte hittat felet, men att det skulle göras i denna veckan.

När jag påpekade varför det inte står något om detta under driftstörningar så sa dom att felet inte var så pass att det platsade där..

Dessutom sa någon av dom att det var problem med plattformen i hela sverige. Så nu vet man varken ut eller in.

Idag har jag pratat med en polare som är kopplad till en annan station, han har samma problem liksom flera andra vänner till honom som har liknande problem. Alla har BBB och bor en bra bit i från varandra och är förmodligen inte kopplade till samma station.

Frågan är: Någon annan som har liknande problem, som kanske fått något annat besked från BBB kring detta?

Kan man bryta avtalet för en sådan sak? När jag hade Telia fungerade det alltid kanon, men det har bara varit struligt sen jag bytte till BBB.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)