webForumDet fria alternativet

Webhotel-kapacitet

Webbhotell & domäner

6 svar · 557 visningar · startad av alle_nilsson

Medlem sedan juni 200032 inlägg
Frågan#1

Vad har ett webhotell för kapacitet egentligen. Förstår att det varierar...men väljer mellan ett mer avancerat webhotel och en dedicerad server.

Man ska kunna ladda ner större filer från min sida och många ska kunna göra det samtidigt. (100tals-1000tals) Utan att tappa överföringshastighet nämnvärt...Spelar det då någon roll om jag har en dedicerad server eller om jag hyr utrymme på en server? Är ju en viss prisskillnad...men behöver inte det stora utrymmet som en server kan erbjuda.

Vad ska jag välja?

// Alex

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Det låter som ditt stora problem mer beror på vilken bandbredd du får och är villig att betala för. Jag hade nog provat ett vanligt webbkonto och uppgraderat till egen server om behov uppstod.

Ok, jag har kontakt med box.se och tycker att de skött sig mycket bra med servicen. Kolla på ;https://www.box.se/?page=hosting/tariffs

Där är Propaket relativt förmånligt. Dock skriver de fri trafik...vilket tydligen inte ska finnas! Men utrymmet räcker för mig! Men hur kan jag veta var hastigheten kommer hamna på om 500 personer laddar ner samma fil samtidigt? Någon som kan hjälpa mig med detta!?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

alle_nilsson skrev:

Dock skriver de fri trafik...vilket tydligen inte ska finnas!

Det är egentligen självklart att det inte finns något som skulle kunna kallas fri trafik.

alle_nilsson skrev:

Men hur kan jag veta var hastigheten kommer hamna på om 500 personer laddar ner samma fil samtidigt? Någon som kan hjälpa mig med detta!?

Antagligen en femhundradel av den totala bandbredden, som allra bäst. Men förmodligen går det åt en del bandbredd till bekräftelse av kontakter mellan din site och klienterna. Dessutom delar du säkert bandbredden med andra, vilka också har olika typer av överföringar. Så det är förmodligen ännu sämre hastighet än vad jag först nämnde. Några exakta siffror är omöjligt att de då de skriver: http://www.box.se/?page=support/sys_info

Box Hostings servrar har en kraftfull förbindelse mot Internet där aktuell bandbredd regleras efter behov. Detta bådar för en säker och stabil uppkoppling för våra kunder

Det verkar faktiskt omöjligt att läsa sig fram till något rörande hastigheten hos dem. Och trafiken är med all säkerhet reglerad av något finstilt i kontraktet, vilket gör att du inte kan förutsäga på ett enkelt sätt när du har gått över gränsen och riskerar att bli avstängd.

Ok, tack för hjälpen...då förstår jag lite bättre! Men skulle detta problem verkligen lösa sig med en dedicerad server?

UlfT skrev:

Det är egentligen självklart att det inte finns något som skulle kunna kallas fri trafik.

Antagligen en femhundradel av den totala bandbredden, som allra bäst. Men förmodligen går det åt en del bandbredd till bekräftelse av kontakter mellan din site och klienterna. Dessutom delar du säkert bandbredden med andra, vilka också har olika typer av överföringar. Så det är förmodligen ännu sämre hastighet än vad jag först nämnde. Några exakta siffror är omöjligt att de då de skriver: http://www.box.se/?page=support/sys_info
Det verkar faktiskt omöjligt att läsa sig fram till något rörande hastigheten hos dem. Och trafiken är med all säkerhet reglerad av något finstilt i kontraktet, vilket gör att du inte kan förutsäga på ett enkelt sätt när du har gått över gränsen och riskerar att bli avstängd.

Vad tror ni tex. https://www.yousendit.com har för serverkapacitet?

/

alle_nilsson skrev:

Ok, tack för hjälpen...då förstår jag lite bättre! Men skulle detta problem verkligen lösa sig med en dedicerad server?

Medlem sedan okt. 200542 inlägg

Hur stora filer rör det sig om?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)