webForumDet fria alternativet

avregistrering av .se

Webbhotell & domäner

7 svar · 634 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Tja.
Vad galler nar man registrerat en .se doman? Jag ville bara ha den for ett ar och kopte via Loopia. Nu far jag en massa betalningspaminnelser och annat trams fran Nic, och betalningspaminnelser fran Svea Ekonomi.

Vad galler egentligen? Jag har for mig att jag laste i forsta mailet de skickade att ville man inte ha den var det bara att skippa. Nu skickar de med PDF:er man ska fylla i och skicka in.

Vill bara vara saker.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Du behöver inte betala... läs mer hos nic.se själva

nic.se skrev:

1. Betala inte erbjudandet av årsavgift för fortsatt registrering av ditt domännamn

Eftersom betalningen avser nästkommande år är man inte betalningsskyldig. Uteblir betalningen så avregistreras domännamnet automatiskt efter en tid. Man får dock räkna med att man får en betalningsavi och en påminnelse samt mejl om detta, men det är inget som går vidare till inkasso etc.

mozilla skrev:

Du behöver inte betala... läs mer hos nic.se själva

nic.se skrev:

1. Betala inte erbjudandet av årsavgift för fortsatt registrering av ditt domännamn

Eftersom betalningen avser nästkommande år är man inte betalningsskyldig. Uteblir betalningen så avregistreras domännamnet automatiskt efter en tid. Man får dock räkna med att man får en betalningsavi och en påminnelse samt mejl om detta, men det är inget som går vidare till inkasso etc.

Tack, sa de skrev i forsta mailet med. Men sen nar de borjade skriva sa kryptiskt sa att till och med mina foraldrar (som oppnar mina brev dar hemma, och de ar mastare pa kryptiska brev...skatterverket...) undrade om den skulle betalas eller inte sa blev jag tveksam och sen nu annu fler mail.
Men nu aker dem pa blocken och ner i skrapkorgen.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag har också ett par sådana. Du kommer dock att få ett email där det står datum när domänen kommer att avregistreras. Om du vill slippa få påminnelser kan du skicka in pdf'en, annars ska det bara vara att vänta. Jag tror man bara får en påminnelse, sen ett email och sen är det stopp.

legis skrev:

Jag har också ett par sådana. Du kommer dock att få ett email där det står datum när domänen kommer att avregistreras. Om du vill slippa få påminnelser kan du skicka in pdf'en, annars ska det bara vara att vänta. Jag tror man bara får en påminnelse, sen ett email och sen är det stopp.

Jag har an sa lange fatt 2 brev och 2 mail.

Jag tanker inte slosa tid pa att fylla i nago blankett, betala en massa pengar och skicka ivag den, kan de inte bara ge sig istallet :)

Medlem sedan apr. 200497 inlägg

Okkido skrev:

Jag har an sa lange fatt 2 brev och 2 mail.

Jag tanker inte slosa tid pa att fylla i nago blankett, betala en massa pengar och skicka ivag den, kan de inte bara ge sig istallet :)

Det har slagit mig också. Utan kostnaden som Nic lägger ut på pappersfakturor/Svea Ekonomi kanske vi skulle få billigare .SE-domäner. :birp

Medlem sedan sep. 2001649 inlägg

jo, många papper blir det.
även om man har registrerat 10 domäner samma dag så får man ett kuvert och en faktura för varje domän...

Medlem sedan mars 2001308 inlägg

Du kan få alla domäner på samma faktura. Det finns 2 sätt.

1. Samfakturering
2. Ombudet får fakturorna och fakturerar dig.

När man gör en registrering så kan man specificera detta på ansökningsmallen. Om inte ditt ombud har möjlighet så byt ombud til någon
som kan hjälpa dig. Du kan även i efterhand logga in på https://www.nic.se och ändra så att du får allt på samma faktura.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)