webForumDet fria alternativet

.nu, eller nunames

Webbhotell & domäner

4 svar · 447 visningar · startad av sputnik

Medlem sedan okt. 200519 inlägg
Frågan#1

...eller vilket som?! frågan är kort: var f"#%¤"#¤n hittat man whois för .nu-domäner?

det enda jag hittar är "http://whois.nic.nu/", men hur funkar den?

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

/r du menade visst whois :OO shame on me

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Det är på inga vis uppenbart eller användarvänligt, men ett sätt att få ut info manuellt är att

• Gå in på nunames.nu
  • Skriv in domännamnet i textfältet för registrering och tryck på "Go!"
  • Klicka på länken "Technical information for ..." i resultatet som talar om att domänen redan är registrerad
Medlem sedan okt. 200519 inlägg

Hmm... förvisso. Men det är inte den informationen jag söker. Om man nu t.ex. söker på en .se adress, hos nic.se, så ploppar det (efter en massa trassliga procedurer) så tjusigt upp vem som är "chef" för namnet... företag, adress, postnummer etc. Och likväl om det är en privatperson så står ju bara namnet, fine. Det kan jag leva med.

Men om vi nu återgår till nunames och söker på "min egen" adress - gemigdinbil.nu - så står det bara kontaktinformation till en person på webhotellet där sidan ligger, inte att jag står som ägare av namnet.

http://www.nunames.nu/cgi-bin/drill.cfm?domainname=gemigdinbil.nu

Anledningen till detta bagatellärende är följande: Jag har blivit ombedd att hjälpa till å flytta över en sida från det ökända Comitnet till annat webhotell och samtidigt peka om de nämnda adresserna. Allt för att han nyligen fått en faktura på 9000 kr för kommande år från Comitnet. Det ogillade han enormt mycket, vilket jag förstår. Han har en .com och en .nu adress kopplat till sidan, och com-adressen står på Comitnet. (oväntat va) .nu-adressen vet jag ju inte vem som är ägare till. Tänkte jag skulle ge honom lite "kött på benen" innan han ringer upp dom (igen) och skäller ut dom (igen). Det senaste samtalet, när han snällt ifrågasatte fakturan, fick han höra ett klick i luren.

Ja ja, här sitter jag å svamlar... Strunt samma. Det får bära eller brista. Han har i alla fall reggat en .se-adress...

Men tack för visat intresse till mitt enkla bekymmer.

Vill tillägga att "kontaktinformation" för .nu-adressen är Comitnet. :bla

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Vem som äger en domän under .nu är hemligt. Den informationen används av Nunames för att bekräfta att det verkligen är ägaren som hör av sig.

Däremot vill jag minnas att jag läst att det i fallet Comitnet brukar kunna gå rätt bra ändå om du kontaktar supporten på Nunames. Supporten kan möjligen också bekräfta om din vän står som ägare eller inte.

Det nya webbhotellet kan säkerligen hjälpa dig också.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)