... eftersom de numer visar sina priser inklusive moms. Jag gjorde en anmälan till Konsumentverket om webbhotellbranschens felaktiga prisinformation och tipsade samtidigt tidningsförlaget IDG.
Resultatet är nu att bland andra Loopia numer visa sina priser inklusive moms. Något annat är nämligen olagligt för konsumenter. Det regleras genom prisinformationslagen.
Oväntade skattepåslag är alltså ett minne blott. Om inte: anmäl!
Jag tycker iofs att du har fel när du skriver att många andra följt Loopia när de nu visar priser inklusive moms. Det är precis tvärtom så att det är Loopia som följt merparten av andra webbhotell. De flesta webbhotell gick över till att visa inklusive moms i början på året efter vad jag sett iaf.
Finns det något mer konkret exempel på webbhotell som ändrat till inkl.moms de senaste dagarna?
Inte för att verka spydig, men jag ser inte direkt länken mellan ditt agerande och ett webbhotells ändring, säker på att dom inte planerat ändringen innan ?
Om det däremot bytts på 5-10 webbhotell hade jag klappat dig på axeln (kanske måste göra det senare) för priser inkl.moms har jag alltid propsat för och gillar ditt initiativ.
Det är ju lite intressant. Vi har precis gjort tvärt om. Vi visar våra priser exklusive moms, dels för att alla konkurrenter gjorde det senast jag tittade runt. (Ja, jag såg att Loopia precis ändrat).
Vår ändring är en del i att tydliggöra att vår inriktning huvudsakligen är företag även om privatpersoner fortfarande är varmt välkomna.
Det är ju lite intressant. Vi har precis gjort tvärt om. Vi visar våra priser exklusive moms, dels för att alla konkurrenter gjorde det senast jag tittade runt. (Ja, jag såg att Loopia precis ändrat).
Vår ändring är en del i att tydliggöra att vår inriktning huvudsakligen är företag även om privatpersoner fortfarande är varmt välkomna.
Har du tänkt på att ert webbhotell inte visar om priserna är med eller utan moms? Sånt lockar man inte direkt privatpersoner på kan jag ju bara säga.
(okej, kanske står långt in i beställningen, testade bara några steg för att se om det stog något - men icke)
Jag tycker företag ska visa inkl. moms om dom har privata kunder, om det enbart är företagskunder kan dom ta bort momsen men tydligt påvisa att privatkunder inte är välkomna.
Om det inte förklaras om priser är med eller utan moms så vägrar jag personligen att göra affärer med företaget. Jag ser ingen idé med att undanhålla priser för kunden. Att momsen kan ändras och det blir extra jobb för företaget att ändra alla priser kan jag förstå, men då har man ett förbaskat dåligt produktsystem där man inte enkelt kan ange procentsatsen.
Jag har inte sett några webbhotell som gjort några stora ändringar efter detta påhitt. Dom stora jag har koll på har alltid gett besökaren möjligheten att visa priserna med eller utan moms. Åtminstonde har det alltid stått om det är med eller utan moms.
Att det är lag på att visa med moms låter konstigt när vi konsumenter i mängder av år alltid läst "inkl. moms" eller "exkl. moms" till priserna. Är det nån ny lag eller?
Jag förstår inte hur ni kan motivera det?
Prisinformationslagen (2004:347) säger
2 § [...] Pris: det slutliga priset för en bestämd produkt eller en bestämd enhet av en produkt, uttryckt i kronor, inbegripet mervärdesskatt och andra skatter [...]
3 § Lagen gäller för sådana näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller produkter till konsumenter.
Vilket i så fall betyder att ni inte får tillhandahålla tjänster till privatpersoner överhuvudtaget!?! Om så inte är fallet så skall priset visas inkl moms.
Personligen så tycker jag bara att detta är löjligt när det gäller priser med eller utan moms, kan man inte läsa så ska man inte heller beställa.
Rätta mig gärna om jag har fel, men lär man sig inte att räkna ut moms i mellanstadiet, så länge det framgår av sidan huruvida priset är med eller utan moms så är det bara att räkna, i de flesta fall så får man även en sammanställning om det man skall köpa kostar, tycker man att det blir för dyrt så är det bara att ge fan i att beställa.
Men för dem som kuggade i matte så kanske det är bra, tror inte att det kommer att generera i flera beställningar ifrån privatpersoner.
Har du tänkt på att ert webbhotell inte visar om priserna är med eller utan moms? Sånt lockar man inte direkt privatpersoner på kan jag ju bara säga.
(okej, kanske står långt in i beställningen, testade bara några steg för att se om det stog något - men icke)
Till min fasa inser jag att du har rätt. Det framgår visserligen senare.
Däremot tjänar varken vi eller våra kunder på att informationen är otydlig eller att det råder någon som helst tveksamhet, varför vi har kompletterat med ytterligare information på vår hemsida.
Vilket i så fall betyder att ni inte får tillhandahålla tjänster till privatpersoner överhuvudtaget!?! Om så inte är fallet så skall priset visas inkl moms.
När du hänvisar till prisinformationslagen hänvisar du till lagens defintion av ordet "pris"; vilket är en definition av många. Det slutliga priset ser du i slutet av beställningen och där specificeras även momsen och det totala priset.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25