webForumDet fria alternativet

Serverhotell: Varför så dåliga?

Webbhotell & domäner

15 svar · 906 visningar · startad av champjan

Medlem sedan feb. 20047 inlägg
Frågan#1

Skicka igår förmiddag en enkel prisförfrågan angående en dedikerad server till tre välkända providers (City Network, Bahnhof och FS Data). Det två förstämnda har inte ens brytt sig om att höra av sig. FS data svarade med ett pris som var 10 % dyrare än det som angavs på sajten trots att jag föreslog en längre bindningstid i min fråga... (n) Verkar uppenbarligen finnas stort utrymme på maknaden för kunniga och seriösa företag. Börjar bli riktigt trött på alla inkompetens som finns i den här branschen.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ditt senaste (förra och första) inlägg på den här sajten var ju för ett och etthalv år sedan.
Du är ju inte flitig själv!
Men jag håller med dig.
Man borde vara mer alert för en bättre service till både nya och gamla kunder.
Fick idag en bekräftad uppsägning från BBB men inte en rad om hur dom skulle kunna bli bättre och behålla mig som kund!
Det verkar vara mer "One Night stand" över de flesta förhållanden numera.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Vad svarade Aleborg? ( https://www.aleborg.se )

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Jag har hört att shellkonto.se har eller ska börja erbjuda dedicerade servrar.

Medlem sedan apr. 200373 inlägg

De flesta priser brukar stå på nätet.
Sen kan du ju faktiskt lyfta luren oxo, om det är så himla bråttom, även om E-post är himla skönt då man kan bomba 10 samtidigt :D

Förstår din iver men;
Ge dem iaf 24 timmar att svara innan du får myror i kroppen :)

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Lycka till. Väntar efter X antal månader fortfarande på svar från Bahnhof. Börjar starkt misstänka att jag inte kommer få något. :)

Hamnade själv hos EasySpeedy (Danmark) där jag legat ett par månader nu. Nöjd än så länge. Hög servicenivå. Bra tjänster (suverän kontrollpanel -- kan t.o.m. komma åt servern i singel user mode remote). Ingen bindningstid. Betalar varje månad så länge jag vill ha den. När jag inte vill ha den längre så slutar jag betala.

Erbjuder dock bara *NIX.

Tack, det kan behövas.

Easyspeedy har jag faktiskt pratat med vid ett tidigare tillfälle. De hade dock ingen box som passade då. Hur är det med upptid på nätverket?

champjan skrev:

Tack, det kan behövas.

Easyspeedy har jag faktiskt pratat med vid ett tidigare tillfälle. De hade dock ingen box som passade då. Hur är det med upptid på nätverket?

De hade problem med en router nyligen och då låg hela deras nätverk nere några timmar vid ett par tillfällen. Fick dock bra information om orsaken och om planerade åtgärder. Den är utbytt nu och sedan dess har jag inte märkt av några problem.

Har som sagt bara haft servern i ett par månader, så jag är inte rätta personen att fråga om generell upptid. De sitter f.ö. på Song:s nätverk, vad jag förstått.

Robban skrev:

...då låg hela deras nätverk nere några timmar vid ett par tillfällen.

Ajdå. Två längre nätverksavbrott på två månader är verkligen allt annat än stabilt.

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

champjan skrev:

Ajdå. Två längre nätverksavbrott på två månader är verkligen allt annat än stabilt.

Om man ser på de företag du försökt kontakta och deras prisnivå så vet jag inte om du kan räkna med så mycket service och hundraprocentig funktion, dom knökar troligen in så mycket dom kan på samma snöre och ger dig nån billig htpc eller liknande och kallar den "server".

Kommer du tjäna pengar på tjänsten du ska ha igång, välj nåt som verkligen fungerar så du kan sova gott på natten.

Nu kan ju uppkopplingen ha varit uppe 10 år i sträck innan detta hände, vad vet jag. Routrar kan krångla för vem som helst så du får svårt att hitta någon som garanterar 100% upptid. Visst kan man ha redundans överallt, och personal på plats 24+7. Men då snackar vi helt andra priser såklart. :)

I.o.f.s. skriver de följande på hemsidan, och det stämmer uppenbarligen inte då.

Consequently, we have taken pride in building a strong infrastructure to ensure that no single point of failures will occur.

Finns bevisligen i.a.f. minst en "single point of failure".

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Teoretiskt kan det iofs ha varit två, eller flera, routrar som gått ner samtidigt (om de nu inte uttryckligen verkligen sagt 1 router) :)

Decibel skrev:

... välj nåt som verkligen fungerar så du kan sova gott på natten.

Jodå, alla sådana tips är välkomna :) Co-location eller dedikerad.

Nu har jag faktiskt hört av samtliga företag :). Detta leder till ännu en fråga... Finns det någon speciell anledning till att serverhotell vill ha upp till 245 kr/mån (city network) för en IP-adress? Det är ungefär samma summa som jag vid tidigare tillfälle betalt för ett helt IP-kluster per år typ.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Vill minnas att RIPE inte tillåter att man tar betalt för ip-adresser, men avgiften till RIPE som betalas av varje LIR är beroende på hur många ip-adresser man har till förfogande. Ingår inte åtminstone 1 IP när du köper den typen av tjänster?

Jo, en IP-adress ingår. Skall dock använda lådan till att hosta några sajter med egna SSL:s så behöver helst fem st.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)