webForumDet fria alternativet

podcast

Webbhotell & domäner

30 svar · 1 454 visningar · startad av Okkido · sida 2 av 2

Frågan, av Okkido

vilka podcast lyssnar ni pa?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Melea skrev:

Är inte alls insatt i detta. Vad är podcast för något och hur/var laddar jag hem/lyssnar på musiken?

Det är som radio, typ, men du laddar ner en mp3-fil där någon pratar. Kan vara riktigt underhållande. :)

Bara att googla så hittar du nog en hel del.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag lyssnar på Salva i P3.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

legis skrev:

Hur kan dagensskiva.com sända musik i sin Podcast när det inte finns någon STIM-licens för detta ännu?

Det finns STIM-licens. Dock inte någon specifik för "podcast" utan det är ju för generell nedladdning. Det kostar 1 krona per låt och person.

Men sedan måste man ju betala till skivbolagen ocskå, och där verkar det vara svårare att hitta vad som gäller. Förmodligen har de ingen standardlicens, för de vill väl inte att musik ska distribueras över Internet.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

tydal skrev:

Det finns STIM-licens. Dock inte någon specifik för "podcast" utan det är ju för generell nedladdning. Det kostar 1 krona per låt och person.

Men sedan måste man ju betala till skivbolagen ocskå, och där verkar det vara svårare att hitta vad som gäller. Förmodligen har de ingen standardlicens, för de vill väl inte att musik ska distribueras över Internet.

Var hittar du info om att STIM har licens för podcast, eller att det faller under licens för att ladda ner enskilda låtar? I mina kontakter med STIM finns det idag ingen licens för att tillgängliggöra podcasts med musik i Sverige. Detta är också orsaken till att SR klipper ut musiken ur sina program de tillgängliggör som podcasts.

legis skrev:

Var hittar du info om att STIM har licens för podcast, eller att det faller under licens för att ladda ner enskilda låtar?

I och med att det inte finns någon särskild licens så blir det ju nedladdningsbar musik eftersom det är vad det rör sig om.

legis skrev:

I mina kontakter med STIM finns det idag ingen licens för att tillgängliggöra podcasts med musik i Sverige.

Podcast är ju inget begrepp egentligen, utan det rör ju sig om nedladdningsbar musik som oftast är kompletterad med tal. Skillnaden är ju egentligen bara att man inte laddar ner låtarna styckvis, utan som en färdig blandning.

legis skrev:

Detta är också orsaken till att SR klipper ut musiken ur sina program de tillgängliggör som podcasts.

När jag skaffade tillstånd för webbradio hade inte Stim så många krav, utan det var mer skivbolagen som höll på med sånt. Det känns som att det snarare borde vara Ifpi som säger nej till "podcasts".

Medlem sedan aug. 2000864 inlägg

Kal som sköter dagensskiva ha skrivit om STIM-licensen på webplatsen

tydal skrev:

Podcast är ju inget begrepp egentligen, utan det rör ju sig om nedladdningsbar musik som oftast är kompletterad med tal. Skillnaden är ju egentligen bara att man inte laddar ner låtarna styckvis, utan som en färdig blandning.

Det är just detta som STIM inte vet/har bestämt sig för hur de ska hantera. Podcasting, eller nedladdningsbar musik blandat med tal, går inte att licensiera i dagsläget. Det faller tydligen inte under vanlig styckvis nedladdningsbar musik.

costodia skrev:

Kal som sköter dagensskiva ha skrivit om STIM-licensen på webplatsen

Det enda jag kan hitta som Kal skrivit är följande:

"För att göra rätt för oss kommer vi betala STIM-avgifter för internetradiosändningar, om bara STIM går med på den ekvationen. Amerikanska motsvarigheten till STIM, ASCAP, har redan ett avtal klart för podcastsändningar, det kommer förhoppningsvis något liknande här med tiden."

STIM-licens för Internetradio räcker inte för att tillgängliggöra nedladdningsbar (on demand) musik i någon form alls. Har han skrivit något mer än ovan om podcasting och deras licens?

legis skrev:

Podcasting, eller nedladdningsbar musik blandat med tal, går inte att licensiera i dagsläget. Det faller tydligen inte under vanlig styckvis nedladdningsbar musik.

Det är ju inget problem att licensiera det som nedladdningsbar musik - eftersom det är vad det är - utan problemet är ju att det blir onödigt dyrt. Det är ju bara att dela upp "radiosändningen" i flera mp3:or så blir det ju tydligt att det är nedladdningsbar musik det handlar om.

Så här sa Kal till IDG: http://www.idg.se/ArticlePages/200503/16/20050316165733_IW/20050316165733_IW.dbp.asp

"Idag finns det inte något särskilt avtal för podcasting hos Stim, men Kal Ström hoppas att en vanlig internetradio-licens ska gälla.
- I USA finns en särskild licens för podcasting. Jag hoppas att en vanlig internetradiolicens ska räcka eftersom lyssnarna inte kan styra vilka låtar som spelas. Om det blir nedladdningslicensen som gäller blir det alldeles för dyrt för oss, säger Kal Ström."

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Oftast är ju podcast i så väldigt låg kvalite att det inte är värt besväret att klippa ut musiken tex. från dagens skiva. Om man är ute efter musiken finns det betydligt smidigare sätt på "Internet" som dessutom ger högrekvalite. ...

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Podcast på https://www.stevepavlina.com :)

tydal skrev:

Det är ju inget problem att licensiera det som nedladdningsbar musik - eftersom det är vad det är - utan problemet är ju att det blir onödigt dyrt. Det är ju bara att dela upp "radiosändningen" i flera mp3:or så blir det ju tydligt att det är nedladdningsbar musik det handlar om.

Nu kan ju du och jag anse vissa saker, medan STIM tycker annorlunda. Tyvärr är det inte du och jag som bestämmer, så nog finns där ett problem alltid.

tydal skrev:

Så här sa Kal till IDG: http://www.idg.se/ArticlePages/200503/16/20050316165733_IW/20050316165733_IW.dbp.asp

"Idag finns det inte något särskilt avtal för podcasting hos Stim, men Kal Ström hoppas att en vanlig internetradio-licens ska gälla.
- I USA finns en särskild licens för podcasting. Jag hoppas att en vanlig internetradiolicens ska räcka eftersom lyssnarna inte kan styra vilka låtar som spelas. Om det blir nedladdningslicensen som gäller blir det alldeles för dyrt för oss, säger Kal Ström."

Detta är ju i stort sett exakt samma som står på hemsidan och som jag sagt tidigare gäller INTE en vanlig Internetradiolicens. Jag sitter med i styrelse-gruppen för den förening som står för de två stationerna i min signatur och har ständig kontakt med STIM om olika saker. Podcasting, eller för den delen att tillhandahålla hela program för nedladdning, har kommit upp flertalet gånger. Idag finns det inget sätt att göra detta med tillstånd/licens från STIM.

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)