Jag hoppas jag skrivit i rätt forum. Webbradio måste väl ändå räknas som en "webbtjänst". :)
Jo, det ligger till som så att jag precis har köpt mig en sån här pryl: http://entertainen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=228
Det är kort och gott en liten mottagare, som kopplas in i en stereoanläggning i hemmet, och som via
det trådlösa nätverket kan ta emot Internet radio (streamad MP3), ID3 V1.0 / 2.0, M3U, PLS och WMA-9
En mycket smidig apparat alltså...
Jag blev dock lite besviken, för jag har nu upptäckt att dom radiokanaler som jag helst vill lyssna
på, inte stöds av denna apparat (tror jag).
Det här hittade jag på en supportsida:
Not all stations can be played on your digital music player. Your digital music player plays only
formats that it can support, like the MP3 format. Stations that use the RealMedia or Windows Media
format cannot play on your digital music player.
Är det där felet ligger, eller? Hur kan i så fall Terratec bygga en sån här apparat, som inte stödjer
ett format som typ 95% av alla webbradiostationer sänder i?
Vad ska jag göra?
Finns det något alternativ? Kanske något program som omvandlar signalerna?
Alternativa länkar till stationerna?
Hjälp!
Samtliga stationer du listat som inte fungerar använder sig av Windows Media (wma, asf och asx framförallt). Har inte din mottagare stöd för Windows Media så är det nog tyvärr kört att ta emot direkt.
Du skulle dock kunna arbeta runt detta genom att sätta upp en egen intern relay. Använd till exempel Winamp för att ta emot de streamar som fungerar och sätt sedan upp en egen Shoutcast-server på ditt interna nät.
Håller med om att det är ganska dåligt att inte ha stöd för Windows Media idag. Framförallt många av de svenska stationerna använder detta.
Samtliga stationer du listat som inte fungerar använder sig av Windows Media (wma, asf och asx framförallt). Har inte din mottagare stöd för Windows Media så är det nog tyvärr kört att ta emot direkt.
Du skulle dock kunna arbeta runt detta genom att sätta upp en egen intern relay. Använd till exempel Winamp för att ta emot de streamar som fungerar och sätt sedan upp en egen Shoutcast-server på ditt interna nät.
Håller med om att det är ganska dåligt att inte ha stöd för Windows Media idag. Framförallt många av de svenska stationerna använder detta.
Hmmmm, jag förstod ungefär 1% av det du sa där. :e
Det är konstigt det här, för det står så här på Terratec's hemsida:
WLAN-Audioplayer (MP3 / WMA) / Internetradio
Var det inte WMA den inte stödjer?
Går det inte använda WMP istället, för det har jag redan installerat. Jag har t.o.m. fått
Windows Media Connect att fungera, så jag kan spela alla mina musikfiler som ligger på dator.
Det där med Shoutcast-server verkar intressant. Kan du beskriva lite mer vad det är för något?
Du blandar ihop begreppen lite. WMP är Windows Media Player, d.v.s. en spelare. WMA, ASF, ASX osv är filformat, eller streamingformat om du vill det. Windows Media Player (WMP) använder du för att spela upp dessa format (som används i Windows Media Services).
Du blandar ihop begreppen lite. WMP är Windows Media Player, d.v.s. en spelare. WMA, ASF, ASX osv är filformat, eller streamingformat om du vill det. Windows Media Player (WMP) använder du för att spela upp dessa format (som används i Windows Media Services).
Jo, det är jag helt med på. Men du sa att man kan använda t.ex. Winamp,
och då frågade jag om det går lika bra med WMP (Windows Media Player).
För Winamp är väl också en "media player"?
Sen så skulle jag gärna vilja ha en liten kort förklaring till vad en s.k. Shoutcast-server gör, och hur det fungerar.
Kan jag alltså ta emot t.ex. SR P3 med en Shoutcast-server, och sen skicka vidare
"signalerna" i t.ex. MP3-format, så att Noxon kan ta emot det?
Har jag fattat det hela rätt då?
WMP skulle du kunna använda för att ta emot streamarna och sedan använda Windows Media Services för att skicka ut signalerna i ett format spelaren i apparaten klarar av att ta emot.
Alternativet är givetvis att ta emot de streamar som går i Winamp och sedan använda Shoutcast för att sända ut signalerna i .pls som din apparat verkar kunna ta emot. Shoutcast fungerar som ett plugin till Winamp, som helt enkelt låter andra ansluta sig till detta plugin/winamp för att kunna lyssna på den musik du spelar i Winamp.
Om du kör lösningen Winamp+Shoutcast går det till så att du tar emot sändningen i Winamp som med en DSP-plugin kodar om strömmen till MP3 och skickar vidare till Shoutcast-servern som i sin tur distribuerar musiken vidare. Rent spontant känns det inte som särskilt smidig lösning.
Du får starta flera winamps och sända Shoutcast på olika portar. Om en spelare inte klarar av att ta emot en viss typ av komprimering så behöver den konverteras på nåt sätt. Enda sättet jag känner till är att helt enkelt ta emot streamen och sända ut den i annat format.
PLS -> WMA kan gå till på följande sätt:
Du kör en Winamp på maskinen som tar emot en stream från en Shoutcast-server. Sedan använder du Windows Media Services för att konvertera den till WMA genom att lyssna på ljudkortet.
Det kanske finns andra lösningar som sköter detta bättre. Vore toppen om någon kunde berätta isf eftersom jag är mycket intresserad av detta :)
Jag snackade med Terratec nu. Nästa version av Noxon ska visst stödja WMA9.
Vad är WMA9? Är det det formatet som dom flesta stationerna i Sverige sänder i?
Förlåt om jag väcker upp denna tråd igen. Men är väldigt intresserad om hur man gör för att kunna få in typ p3 på min noxon? Är inte så hajj på shoutcast å sånna program så om nån snäll person kan hjälpa mig lite så skulle det vara väldigt snällt..
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849