webForumDet fria alternativet

Internetuppkoppling med hög Upstream

Bredband & telefoni

10 svar · 815 visningar · startad av The_Hulk

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg
Frågan#1

Hej!

Finns det någon vanlig internetuppkoppling som erbjuder bra upstream?
Alla typer av DSL har ju bara max 1Mbit upstream.

Eller är det bara BBB som erbjuder det i sina fasta installationer i lägenheter?

bryr mig inte så mycket om nerhastigheten, det är mest ut som har någon betydelse

Tack på förhand.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Betyder "vanlig internetuppkoppling" bredband?

Annars har du mängder av leverantörer som levererar utmärkta tjänster över koppar eller fiber beroende på hastighet. Men priserna börjar väl på cirka 4 000 kr/mån + moms.

tja, kan väl mena bredband, för privatpersoner.
tänkte dock på rimmliga prisklasser som vanligt DSL.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

The_Hulk skrev:

Hej!

Finns det någon vanlig internetuppkoppling som erbjuder bra upstream?
Alla typer av DSL har ju bara max 1Mbit upstream.

Det är väl ändå att ta i, det är bara ADSL som har 1Mbs upstream, en del ISP'er har även VDSL.

Ex. så erbjuder UPC det: http://www.upc.se/upc/consumer_Internet_services.php

B2 har erbjudit det men är osäker på om det fortfarande går att beställa via B2.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

GunnarD skrev:

Det är väl ändå att ta i, det är bara ADSL som har 1Mbs upstream, en del ISP'er har även VDSL.

Ex. så erbjuder UPC det: http://www.upc.se/upc/consumer_Internet_services.php

B2 har erbjudit det men är osäker på om det fortfarande går att beställa via B2.

UPC har tyvärr regler som gör att man inte har så stor nytta av deras högre upstreambandbredd, man får inte köra servrar i deras nät (doh!).

Mig veterligen är BBB det enda bolag med hyffsat nationellt täckningsområde som erbjuder bra bandbredd ut (i deras fibernätsabbonemang). Jag är i stånd att köpa mig en ny lägenhet, mina krav kommer (förutom de vanliga som läge, pris och skick) vara balkong och BBB-fiber :).

Sen finns det ju självklart andra aktörer som också erbjuder hyffsad upstream via stadsnät och liknande, men då ska man råka bo i ett sånt hus/område/kommun där det råkar finnas.

sgtpepper skrev:

UPC har tyvärr regler som gör att man inte har så stor nytta av deras högre upstreambandbredd, man får inte köra servrar i deras nät (doh!).

Nu var UPC bara ett exempel på en leverantör som har VDSL, det jag svarade på var att alla DSL tjänster bara har 1Mbs upload, vilket är fel.

ok, tackar för svaren, lite tråkigt med regler som förbjuder servrar.

När jag skrev max 1MBit tänkte jag mer på att jag inte hade sett någon som erbjudit bättre. Det tråkiga är att där ja gbor idag har vi 100MBit full duplex i båda riktningarna som är väldigt lite använt men vi sitter bakom en brandvägg samt delar på ett IP-nummer så vi kan inte heller saätta upp servrar som går att komma åt utifrån :-(

Fast det är väl lite därför som vi har så pass mycket kapacitet kvar på vår uppkoppling.

En liten extrafråga, om man säger att en uppkopppling har full duplex innebär det då också att det är samma hastighet i båda riktningar eller bara att de inte påverkar varandra?

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

The_Hulk skrev:

men vi sitter bakom en brandvägg samt delar på ett IP-nummer så vi kan inte heller saätta upp servrar som går att komma åt utifrån :-(

Varför inte skaffa en brandvägg där ni kan port-mappa? För det är väl inga problem med att sätta upp en server bakom en brandvägg? Gäller ju bara att skicka vidare anropen på den porten till rätt interna ip-nummer.

The_Hulk skrev:

En liten extrafråga, om man säger att en uppkopppling har full duplex innebär det då också att det är samma hastighet i båda riktningar eller bara att de inte påverkar varandra?

Det betyder att dom inte påverkar varandra, inte att det samma (symetriskt) download som upload.

mozilla skrev:

Varför inte skaffa en brandvägg där ni kan port-mappa? För det är väl inga problem med att sätta upp en server bakom en brandvägg? Gäller ju bara att skicka vidare anropen på den porten till rätt interna ip-nummer.

tog nog inte med alla information, vi är en bostadsrättsförening där vi är 200 som använder internet. Vi har bara blivit tilldelade några få ip-nummer så det går inte att ge varje lägenhet ett. vi hade ju kunnat mappa en port till varje lägenhet men det blir jobbigt att administrera.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Är ni 200 medlemmar bör ni väl kunna få ett eget cnät och ge varje medlem en egen publik ip. Om de flesta däremot har något behov av det är en helt annan fråga.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)