webForumDet fria alternativet

Bra blog-plattform för flera skribenter

Webbutveckling

11 svar · 669 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag och (minst) två andra personer ska dra igång en blog och sitter och letar efter något bra verktyg.
Jag hinner inte koda något själv så vi är på jakt efter färdiga blog-verktyg som vi kan använda.
Kraven är att det ska ha bra stöd för flera användare och ska vara trevligt att arbeta med.

Vi har testat iblog, blogger och WordPress samt sneglat lite på nucleus men det är en tät djungel och det tar tid att testa alla fullt ut så jag letar efter någon som är erfaren :)

Kraven är att man lätt ska se vem som har skrivit inlägget. Inte som i tex WordPress där det inte ens gick att se (har jag missat någon inställning?).
Hittils är vi mest nöjda med WordPress:s adminfunktion, men den var lite svår att confa tyckte jag.

Alltså... Krav:

Bra stöd för flera skribenter
Lätt att configurera design etc.
Användarvänligt gränssnitt

Tack på förhand!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Wordpress har utmärkt stöd för att visa vem som skrivit vad och när. Jag röstar helt klart för det. Du hade antagligen bara glömt att lägga till koden för vem som gör det. :)

Du kan ju ändra allt! Kolla supportforumet för wordpress:
http://wordpress.org/support/

Kan mycket väl avra så att jag missade det.
Man blir lite sliten av att gå igenom verktyg efter verktyg och tillslut orkar man inte lägga ner så mycket.
Ska dyka lite djupare i det. Känns alltid lättare när man vet att erfarna gillar det :)

R:
Bara av lite lathet: Det går att klicka på authorn så att den listar alla inlägg gjorda av denne?

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Där hör du daniel; du är erfaren! ^^

För övrigt så ja, wordpress används till och med på sitepoint och är integrerat med bbForumets användarkonton.

Det där sa mig ingenting :D
Innebär det mycket kodande? Det där forumet var extremt stökigt :( Ingen som kan ge en liten hint om var jag börjar?

Wee nu har jag hittat hur jag kan skriva ut vem som skrivit inlägget. Nu skulle jag vilja göra så att när man klickar på namnet så ser man inlägg av endast den personen. Det måste ju vara något i stil med a href="?author=kalle&20karlsson" eller något men var kan jag hitta hur man gör detta?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

echoSwede menar att webbplatsen SitePoint använder WordPress för att skriva sina blogginlägg. Forumets användare kan skriva bloggkommentarer med hjälp av sitt användarnamn på forumet.

Det innebär säkerligen "mycket kodande".

oskob skrev:

Ingen som kan ge en liten hint om var jag börjar?

Om dina krav inte är fler så passar väl i princip vilket bloggsystem som helst? Personligen använder jag WordPress och det fungerar för mina behov.

r) Kan väl i princip ignorera detta inlägg nu, i ditt föregående inlägg tycks du ju ha börjat med WordPress.

Jag menade hur man listar alla inlägg som är skrivna av just den användaren. Men det går ju att trixa fram lite eget php-script för det men jag tänkte bara om det fanns någon funktion för det

Hmm när jag skriver detta wordpress/?author=admin så får jag "Not Found". Borde inte det betyda att det finns en sådan funktion?

Aha! lösning: ?author=[skribentens id] listar alla poster gjorda av denne!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

oskob, du bör nog kolla i Wordpress-forumet efter alla dina frågor, de vet så mycket mer där. ;)

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Jag kör med http://communityserver.org och det fungerar helt utmärkt. :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)