Hallå!
Jag har letat runt lite på nätet efter någon bra sökmotor man kan köpa. Men hittar inget som passar mina behov.
Det jag vill är att den ska söka både i vanliga .asp sidor och även i en access-databas. Dom som jag har hittat söker endast i antingen databas eller annars i vanlig text på sidorna.
Någon som vet om det finns att få tag på någon sökmotor som jag kan använda?
Det går säkert att koda en själv, men då ska man kunna det också... :l
Jag känner tyvärr inte till ett specifikt verktyg som kan söka både i en databas och i filer, så lättast är kanske att helt enkelt bara kombinera de olika resultaten från två olika sökningar? Dels den som söker i filer och dels den som söker i databasen?
Flikar även in med ett litet frågetecken, varför använder du accessdatabas? Använder du denna i webbsammanhang?
Rekomenderat är att hålla sig till en "riktig" databas när man jobbar på webben så som mssql eller mysql, dels för prestandan men dels för möjligheterna att söka i datan i databasen på ett bra sätt. Access är inte lämpad för att jobba med många anslutningar åt samma gång och kan ofta bli en riktig flaskhals.
Jag vågar påstå att det inte finns någon som helst färdigpaketerad sökmotor som söker i "databaser".
En databas kan se ut precis hur som helst (webForums databas är exempelvis helt annorlunda jämfört med nätbutiken CDON.com). Det finns inget sätt för en sökmotor att veta hur den ska presentera data från en okänd databas.
Textfiler är däremot annorlunda. Det klarar de flesta kommersiella alternativen skulle jag tippa på, eftersom det bara är ren text.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25