Du kan köpa domännamnet hos Loopia och hotellplatsen av någon annan; Loopia tillåter detta så vitt jag förstår.
Men vill du inte betala mer än 15 kr/månad är det ont om webbhotell att rekommendera. Kvar blir B-one, Cliche och dess gelikar...
13 svar · 1 164 visningar · startad av mirame
Har försökt läsa lite i existerande trådar men blir inte klokare på vilket webhotell jag ska välja. Hade lite idéer men efter att ha läst här blir jag tveksam.
Önskemål:
Privat hemsida med ganska lite trafik (mest släktingar och vänner som vill se bilder).
Helst inte allt för mycket i månaden... därför jag tittat på hotell som kostar 10-15 kr, men kanske måste man gå upp mer i pris? I såfall gärna hotell som kan hosta lite olika sajter med olika domäner finns det? Så jag kan ha alla ev domäner på samma ställe (typ en 2-4 stycken).
Tekniska krav... php. Men gärna perl också om det finns.
Utrymme: gärna minst 200 MB är önskemålet från sambon, så vi kan lägga upp mkt bilder utan att behöva sprida ut dem, men ligger något nära i utrymme så föreslå gärna det med om det är bra annars.
Upptid: uppe för det mesta. Att det är nere nån gång är inget jätteproblem bara det fungerar annars.
se-domän utan allt för hög extrakostnad, gärna möjlighet till att ha billig com-domän också
- - -
Hittade t ex web10. Det mesta verkar okej för mina krav, de har t om möjligheten att välja unix och då få perl också. Men kollar man närmre har de ingen backup... kan man iofs fixa själv - men finns det fler kända problem/fel med dem?
Loopia har billig se-domän men dyrare hotell. Kan man köpa domän hos dem och hotell hos någon annan eller är det bäddat för strul med dns-pekning och liknande? Är det kanske en dum idé överhuvudtaget att inte ha domän och hotell på samma ställe?
Hoppas någon vill svara, har sökt och läst en massa här men blir bara mer förvirrad och osäker.
Du kan köpa domännamnet hos Loopia och hotellplatsen av någon annan; Loopia tillåter detta så vitt jag förstår.
Men vill du inte betala mer än 15 kr/månad är det ont om webbhotell att rekommendera. Kvar blir B-one, Cliche och dess gelikar...
jag köper dom flesat av mina domäner hos namecheap.
sen pekar man om dom till webbhoteller.
skulle man inte vara nöjd med hotelet är det bara att peka om domänerna igen till annan plats.
tycker det är bra att ha full koll på sina domäner.
och inte behöva förlita sig på att hotellet gör som dom ska.
har själv ett konto hos web10.
har funkat kanon i två år nu.
inte många minuters nere tid där.
annars är ju aleborg och loopia bra alternativ.
men dock är dom lite dyrare.
men med all säkerhet värda dom pengarna.
annars skulle jag tro att JX webbhotell ellr vad det heter är nog ganska bra.
det är Decibel här från sidan som diver det och mitt intryck av honom är bara posetivt.
PsyDonia skrev:
har själv ett konto hos web10.
har funkat kanon i två år nu.
inte många minuters nere tid där.
Kul å läsa nåt positivt (nåt öht) om web10! :) ...själv har jag också web10, köpte domän och allt där, Windowsvarianten. Tycker det verkar helt ok. Dom heter ju web10 (med 10) just för att du ska kunna ha 10 olika domäner (eller vad det nu blir) där, så det är väl bra för dig då.
Psydonia, du som har konto hos web10 men köper dina domäner hos namecheap. Hur funkar det - kan du då bara lägga in web10:s dnsservrar på namecheap? Eller gör du på annat vis.
Om man har flera domäner på web10 - kan man ha olika mappar så det är olika sidor? Eller pekar alla domäner på samma sida?
Någon som vet om man bara köper domän hos loopia om det finns samma möjligheter att själv peka om den domänen till annat webhotell, de säljer se-domäner utan extra kostnader och se-domän finns inte hos namecheap eller joker.com och liknande.
Tack för alla svar hittills förresten, hör gärna fler åsikter!
Jag har haft en sida hos manufrog, och det funkade utan problem, kostar 100 kr/år så är det för en "privat" sida så duger det väl, ingen uppläggningsavgift eller dolda kostnader heller.
Adressen tid är manufrog.com tror jag.
man bara pekar domänerna till deras DNS servrar.
men domänen står ändå hos namecheap.
alltså jag kan logga in hos namecheap och peka om domänen till
andra DNS servrar när jag vill.
det enda är ju att man måste skriva in hos web10att man har domän omen vilken så dom skriver in rätt record i deras dns servrar.
SE-domäner kan du alltid peka om själv direkt på https://www.nic-se.se
Terabyte verkar vara bra och prisvärt.
Aldrig lätt att välja.
Jag valde Terabyte Webbhotell som är ganska nytt tror jag. Web10 "slängde ut" mig efter att jag hade haft ca. 7GB i trafik på mina sidor i månaden. Tydligen fanns et något i avtalet som fick de ha rätt till detta. Blev förbannad, men vad skall man göra. Kan inte slåss mot jättarna.
Tror även att Terabyte egentligen är bara ÅF åt någon annan, men servrarna har rullat på bra, utan problem i 2 månader och supporten har svarat enormt snabbt alla gånger jag hade frågor i början. Inte många minuters väntetid. Fick tipset av en kille i skolan. Minsta kontot ger mer än nog för privat kanto för en hemsida för sig själv, vänner och familj. Hittills i alla fall kag jag rekommendera de. Man kan dessutom koppla många domäner till kontot - jag har 5 st.
Mina com domäner köper jag på eNom, se köper jag på Loopia eller Crystone.
Terabyte håller visst till hos Port 80 eller någon återförsäljare till dem. Observerade ett antal stavfel på hemsidan också; men så länge det fungerar...
Ahh...stavfel. Det kollade jag dock inte efter när jag köpte webbhotellet. Kanske har jag varit slarvig, men hittills är jag nöjd med supporten, men det finns kanske fler än Terabyte som har dessa priser. Marknaden är ju stor.
Tack för alla svar. Har faktiskt skaffat mig ett konto på manufrog.com - för de hade en månads test gratis, förhoppningsvis märker jag under denna månad om det funkar bra för mig. Dessutom var det inga andra avgifter förutom årsavgiften.
jonnyz skrev:
Terabyte håller visst till hos Port 80 eller någon återförsäljare till dem. Observerade ett antal stavfel på hemsidan också; men så länge det fungerar...
Terabyte är återförsäljare till Scorpiondata om jag inte har helt fel för mig.