webForumDet fria alternativet

Vad är arbetet värt?

Företagande

8 svar · 516 visningar · startad av casca

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Frågan#1

Har under våren jobbat med en site till mitt gymnasieprogram. Hela siten är ganska omfattande och innehåller mycket funktioner och har kodats i PHP4 och använder sig av MySQL-databaser. Allt (förutom designen) kan styras via en kontrollpanel, så inga förkunskaper krävs. Förutom detta har jag förstås designat alltihop också. Började strax efter jul, och har disponerat ungefär 2 heltidsdagar i veckan (torsdag-fredag). Produkten är mitt projektarbete (100p) också.

Tidsåtgången är lite svår att uppskatta - men ungefär 20 (v) x 16 timmar (om man räknar 8h arbetsdagar) är den tid jag har haft på mig. Det blir 320 timmar :o.. vilket dock känns alldeles för mycket. (Har då inte räknat bort lov- och temadagar och sånt.) Effektiv arbetstid (planering, buggfixar, grafisk design, kodning, databasbyggande osv) är väl snarare runt 100-150 timmar.

De riktlinjer vi har fått från våra lärare är att ta ungefär 100kr/timme och person. Mitt ungefär pris blir då ca 10 000 kr för slutprodukten. Detta inkluderar då rätten till koden, design-mallar osv. Men är detta för mycket? Hur mycket skulle en sådan produkt kosta om man anlitade en professionell webbyrå? Jag vill tro att det är ett rimligt pris - för att vara gjort av en "amatör" - men är öppen för andra åsikter.

Kort och gott.. vad är egentligen arbetet värt?

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

100 kr/h låter VÄLDIGT lågt. En webbyrå skulle förmodligen inte ta under 500 kr, och i vissa fall upp till 1500 kr/h.

Nu är det ju svårt att bedöma något man inte sett, men jag tycker inte 20-30 000 låter orimligt. Vad är det egentligen du är ute efter med din fråga? Ska du sälja det hela?

jonnyz skrev:

100 kr/h låter VÄLDIGT lågt. En webbyrå skulle förmodligen inte ta under 500 kr, och i vissa fall upp till 1500 kr/h.

Nu är det ju svårt att bedöma något man inte sett, men jag tycker inte 20-30 000 låter orimligt. Vad är det egentligen du är ute efter med din fråga? Ska du sälja det hela?

Jepp, det kanske inte framgick av texten.. Men jag gör det på uppdrag åt mitt gymnasieprogram. Det är alltså en produkt min lärare och handledare har efterfrågat. Men vi har ju inte satt nåt pris än, antar att vi kommer att förhandla lite inom en snar framtid.. :) Problemet är att jag är lite osäker på vad jag kan köra som utgångspunkt. Dock låter 20 000-30 000 lite mycket.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

De timarvoden Jonny pratar om gäller när man har företag och har en massa avgifter man måste betala. I ditt fall antar jag att det blir frågan om lön istället och då låter 100 kronor i timmen rimligt.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

casca skrev:

Problemet är att jag är lite osäker på vad jag kan köra som utgångspunkt. Dock låter 20 000-30 000 lite mycket.

När du jämför priser, måste du komma ihåg att förutsättningarna varierar högst betydligt beroende på förutsättningarna för en produkt. Programvara som MSWord, Photoshop, etc, är så billiga som de är enbart därför att de går att sälja till många människor. Utvecklingskostnaden är givetvis betydligt högre än vad en enskild kund betalar. Men om en kund vill ha en skräddarsydd lösning, då blir han tvungen att betala hela utvecklingskostnaden, och därmed en oerhört stor summa pengar för en produkt som inte ens tillnärmelsevis är lika avancerad som photoshop. Men det vet kunden redan när han väljer den skräddarsydda lösningen.

UlfT skrev:

casca skrev:

Problemet är att jag är lite osäker på vad jag kan köra som utgångspunkt. Dock låter 20 000-30 000 lite mycket.

När du jämför priser, måste du komma ihåg att förutsättningarna varierar högst betydligt beroende på förutsättningarna för en produkt. Programvara som MSWord, Photoshop, etc, är så billiga som de är enbart därför att de går att sälja till många människor. Utvecklingskostnaden är givetvis betydligt högre än vad en enskild kund betalar. Men om en kund vill ha en skräddarsydd lösning, då blir han tvungen att betala hela utvecklingskostnaden, och därmed en oerhört stor summa pengar för en produkt som inte ens tillnärmelsevis är lika avancerad som photoshop. Men det vet kunden redan när han väljer den skräddarsydda lösningen.

Jepp, men här får man också tänka på de ekonomiska omständigheterna hos köparen. ;) Det är en kommunal skola och har av förståeliga skäl inte råd att betala de priser en riktig webbyrå skulle ta. Och samtidigt har jag gjort detta projekt för att lära mig programmera i PHP också, så den ekonomiska aspekten är inte det centrala egentligen. MEN, man vill ju inte sälja sig för billigt. ;)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Onekligen är det väl så som casca skriver; gymnasieskolan skulle aldrig ens tänka tanken på att anlita en professionell webbyrå så att göra alltför stora jämförelser med det är nog svårt.
Om arbetet skett på "ordinarie" skotid är det ju även fel att egentligen debitera det också om man ska se krasst på saken.

Vad siten sen är värd om det skulle vara en helt utomstående köpare, det är en annan femma.

solbulle skrev:

Om arbetet skett på "ordinarie" skotid är det ju även fel att egentligen debitera det också om man ska se krasst på saken.

Fast det är tid då vi har drivit egna s.k UF-företag eller praktiserat och där andra har utfört arbeten för egen vinning också så.. det är ingen tvekan om att jag ska ha ekonomisk ersättning för mitt arbete. Frågan är "hur mycket".

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

För en färsk programmerare/systemutvecklare (med c:a fyra år på universitet) ligger normallönen mellan 20 000:- och 25 000:- i månaden. Det motsvarar en timlön på mellan c:a 130:- och 150:-. Om du då får 100:- spänn i timmen som inte ens färdig gymnasiestudent, som dessutom är ganska oerfaren på området, tycker jag det låter som en rätt schysst deal, åtminstone om det är lön och ni inte behöver betala sociala avgifter etc. på det.

Så 10 000:- är rimligt, tycker nog jag. Sen ska du driva upp priset så mycket att det precis inte är orimligt - säg att du begär kanske 12 000:- och sedan förhandlar neråt, om det skulle behövas.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)