Är du inte också trött på detta away-missbruk som har blivit till internetstandard de senaste åren? Varenda person med fast uppkoppling har börjat med eget system där "Away" eller "N/A" inte nödvändigtvis betyder att de är borta! Ibland ser man folk som är "away" hela dagarna.
And don't get me started on IRC!
Okej, jag är ingen perfekt människa heller. Jag har gjort det här också, men nu sätter jag ner foten.
VÅGA VÄGRA IDLA!
Enkelt 2 stegs-program:
* Sluta "idla" på IRC när du vet att du sannolikt inte ska delta i diskussionerna inom de närmsta 12 timmarna.
* Du måste inte vara inloggad på MSN/ICQ hela tiden. Använd Away, N/A, Occupied osv när du är tillfälligt upptagen. Stäng annars programmet.
GRATTIS! Du har nu bidragit till att minska internets tillstånd av en kollektiv icke-närvaro.
Det finns flera anledningar till varför jag är Away eller N/A på ICQ och MSN, oavsett min egentliga status vid datorn.
- Jag har glömt att sätta mig i Online-läget. Japp, jag sätter min status manuellt och inte "auto-away after 10 minutes...".
- Jag är till och från datorn i intervaller (TV-tittande, matlagning och så vidare).
- Att gå offline är inget alternativ, framförallt inte om man kör MSN som inte har stöd för offline-meddelanden (vilket per automatik gör MSN till skräp ;) ).
Jag väljer att vända på steken då jag tycker att det är värre när folk står "Online" men inte ens är hemma.
Så, låt mig vara Away om jag känner för det. Vill du mig något så skicka ett meddelande så får du ett svar när jag väl sitter vid burken. Kan väl inte bli enklare än så?
Det finns flera anledningar till varför jag är Away eller N/A på ICQ och MSN, oavsett min egentliga status vid datorn.
- Jag har glömt att sätta mig i Online-läget. Japp, jag sätter min status manuellt och inte "auto-away after 10 minutes...".
- Jag är till och från datorn i intervaller (TV-tittande, matlagning och så vidare).
- Att gå offline är inget alternativ, framförallt inte om man kör MSN som inte har stöd för offline-meddelanden (vilket per automatik gör MSN till skräp ;) ).
Jag väljer att vända på steken då jag tycker att det är värre när folk står "Online" men inte ens är hemma.
Så, låt mig vara Away om jag känner för det. Vill du mig något så skicka ett meddelande så får du ett svar när jag väl sitter vid burken. Kan väl inte bli enklare än så?
Jag hör också till skaran som i princip alltid är away, och det är ingenting som jag tänker ändra på. Tycker Dryden sammanfattade det hela på ett föredömligt sätt. :)
Måste säga att jag håller med casca där. Känns bättre när man vet om användarna verkligen är tillgängliga eller inte, så man inte väntar på svar i all oändlighet. Själv föredrar jag att alltid välja status sanningsenligt. Är jag upptagen, ska det stå Occupied. Om jag inte är vid datorn står det away.
Sluta gnälla casca, lär ju vara mig du stör dig på dessutom! ;) Jag orkar helt enkelt inte logga ut, eller ens ändra status, och MSN funkar ju då som en telesvarare helt enkelt... Jag stör mig inte särskilt mycket om jag inte får svar direkt, bara att ringa om det är nåt viktigt :)
Jag vill i alla fall inte att alla som är inloggade på MSN och/eller ICQ ska kunna ha full "kontroll" på om jag är online eller inte - oavsett vad jag har för status. Dock brukar jag sätta mig själv som online när jag är online, occupied när jag är upptagen och away när jag inte är vid datorn.
Jag är inloggad på MSN/ICQ dygnet runt (i princip) så att folk kan kontakta mig smidigt om det skulle vara något som inte är alltför brådskande. Jag stänger inte ner programmet om jag inte måste.. ;)
Jag är inloggad på MSN/ICQ dygnet runt (i princip) så att folk kan kontakta mig smidigt om det skulle vara något som inte är alltför brådskande. Jag stänger inte ner programmet om jag inte måste.. ;)
Samma här. Använder funktionen för att mina kontakter ska kunna kontakta mig ang. saker som inte är brådskande. =)
Samma här. Använder funktionen för att mina kontakter ska kunna kontakta mig ang. saker som inte är brådskande. =)
Visst, jag förstår argumenten för att ständigt vara online. Men det tar inte lång tid innan det blir slentrian-away hela tiden, med resultatet att tillgängligheten faktiskt minskar. Man vet aldrig när folk är riktigt närvarande för att "chatta".. Rätt irriterande att upptäcka att folk inte automatiskt är där även om deras status är "Online". Vi har helt enkelt gått mot kvantitet istället för kvalité. För 5-10 år sedan, när majoriteten satt på modem, såg det annorlunda ut. Då kopplade man upp sig och anslöt sig till ICQ för att kommunicera. ;)
Ja, usch och fy. Tänk om man på 2000-talet skulle vara okontaktbar en timme. Vad hemskt det skulle vara. :O
Själv loggar jag ut, stänger mobilen och drar ut jacket på telefonen ibland för att FÅ vara helt för mig själv. :)
För 5-10 år sedan, när majoriteten satt på modem, såg det annorlunda ut. Då kopplade man upp sig och anslöt sig till ICQ för att kommunicera.
Precis som du säger, för 5-10 år sedan kopplade vi upp oss för att kommunicera - idag är vi ständigt uppkopplade och behovet av att kommunicera så fort vi är "uppe" är därmed inte likvärdigt.
Precis som Viking så agerar ICQ/MSN svarare när jag inte är där, och det går alltid att lämna ett meddelande (såvida MSN inte gått ner sig).
När man är haxxor har man alltid på datorn, det borde väl det flesta här inne veta. :/ Särskilt tufft är att ha status "Upptagen", när man inte ens är det!!!
Se bifogad bild;
Men serious, jag tyckte det var jobbigt förut, men nu har jag själv på "Away" så mycket (automatiskt) så jag kan inte klaga längre. :(
Det största I-landsproblemet (nu när jag tänker efter) är MSN:s funktion att kunna döpa om sig.
Helt plötsligt dyker det upp okända personer på kompislistan som jag aldrig hört talas om. Synd att man inte kunde göra det på webForum också. Det hade blivit totalt kaos. Bire förväxlas med Ingrid och så vidare...
Det största I-landsproblemet (nu när jag tänker efter) är MSN:s funktion att kunna döpa om sig.
Helt plötsligt dyker det upp okända personer på kompislistan som jag aldrig hört talas om. Synd att man inte kunde göra det på webForum också. Det hade blivit totalt kaos. Bire förväxlas med Ingrid och så vidare...
Det är därför man använder Miranda IM, så att man kan sätta dit riktiga namn på personer. "Trasig flikka med sårad själ söker vän" blir alltså "Viking". Order restored to the universe!
Pace: Varför det? Tycker inte Du att det är viktigt att kunna heta kärleksförklaring i växlande versaler och gemener, och diverse specialtecken (1 l0v3 y0u £i$@!!!) osv.?
Jag har ett apskaft på min MSN som heter skitlarviga namn hela tiden. Med massa specialtecken. :(
Jo, men det innebär att användaren måste slå på sin e-postklient för att kunna ta emot meddelandet. Om meddelandet lämnas på en IM-klient så ser användaren meddelandet direkt när denne kommer tillbaks till datorn.
Det är därför man använder Miranda IM, så att man kan sätta dit riktiga namn på personer. "Trasig flikka med sårad själ söker vän" blir alltså "Viking". Order restored to the universe!
:e Jag brukar bara ta bort folk som byter nick mer än en gång i veckan, om det inte är folk jag absolut vill ha kvar på listan... Då slipper man patrasket :)
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2