webForumDet fria alternativet

Egen server

Webbservrar

7 svar · 448 visningar · startad av echoSwe

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag bara undrar om ni har något att tillägga till mina tankegångar - ni brukar ha det =)...
Det är så att jag funderar på att fixa en liten 'privat' server hemma, som jag tänkte ha stående i hallen.

Jag tänkte ha den här utrustningen i datorn:
2 S-ATA hårddiskar i RAID 0 (striping), samt en IDE hårddisk för backup, med en hyfsat billig AMD processor, 512 MiB DDR3200, en gigabit router till hemnätverket samt något slags gratisprogram som kan säkerhetskopiera, samt något övervaknings/fjärrstyrningsprogram - typ Win2VNC eller nåt i den stilen...

Jag undrar om ni känner till något gratis säkerhetskopieringsprogram?

Undrar även hur man gör för att omdirigera en url - en topp- och en huvuddomän (typ xyz.se) till ett ip (mitt ip) - behöver man dns servrar till detta, och hur?
Behöver man fixa något speciellt på servern för att inte ip-adressen ska visas när en besökare kommer? Eller hur ställer man in detta? (tex. http://194.236.30.xx/www.domain.com/blog/ blir http://www.domain.com/blog/ när man har skickat en sida till klienten)
Hur skapar man underdomäner?

Det är så att jag har kollat på en massa webbhotell, och alla är ganska dyra - i och för sig har de en massa funktioner som statistik, men det är ju inget man inte själv kan fixa via ASP .Net.

Vad skulle ni säga om jag hyrde ut utrymme på servern med en 10 mbit/s lina - skulle det fungera tror ni?

//henke

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vad menar du med dyra webbhotell? Kostnaden för att sätta ihop en egen maskin skulle kunna betala webbhotellplats för 5-10 år framåt.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

legis skrev:

Vad menar du med dyra webbhotell? Kostnaden för att sätta ihop en egen maskin skulle kunna betala webbhotellplats för 5-10 år framåt.

Nja det beror ju på vad man har för prestandakrav och vad man redan har för maskiner. Om man har en burk som bara står och som har tillräckligprestanda så kan man ju få upp en server för eget bruk utan större omkostnader.

Problemet med privata servrar är väll dock oftast säkerheten varför jag skulle hyra in min på ett hotell om det är viktig information som lagras - då blir det nog billigare i längden.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hans text var iofs skriven som att han skulle införskaffa grejorna med bl.a. "en hyfsat billig AMD processor" :)

Dessutom kommer DNS och liknande att skötas av webbhotellet istället för att du själv behöver styra om när du råkar få en ny IP-adress.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

För att återgå till frågan.

Ett par saker att tänka på:

* Du skriver inte vilket OS, dom flesta OS har backup program i sig (Windows: ntbackup, Linux/*BSD: tar, cpio ...)
* Hur kraftfull maskin du skall ha beror mycket på hur du kommer att använda den, är det en webserver med statisika sidor eller tänker du köra något serverspråk och databas?
* Diskarna skulle jag för säkerheten lägga i RAID1 (spegling).
* Om du tänker hyra ut utrymme, vad står det i avtalet som du har med din ISP? Dom flesta avtal riktade till privatpersoner tillåter inte servrar i kommersiellt syfte och kan innebära uppsägning av tjänsten.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Vill du starta webbhotell är det nog dags att kika på co-location för servern.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Hej igen,

jag har inga stora prestandakrav på maskinerna, bara de svarar hyfsat snabbt. Tänkte använda dem till ASP .Net och databaser vilket förmodligen också svarar på vilket operativsystem. Gunnard - stämmer, det finns ju faktiskt redan säkerhetskopieringsverktyg i operativsystemet, ska använda dem.

Vad är co-location?

Hur skaffar man en dns server?

Poffe - det är ju inte säkert om jag hyr ut åt andra också. men vad menar du med säkerhet - om man uppdaterar regelbundet och har antivirus, anti adware och brandvägg så klarar man väl sig ganska bra...

Men jag har lite fler frågor som jag gärna hade velat ha svar på, kolla första inlägget.

tack för svaren hitills.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

echoSwe skrev:

Poffe - det är ju inte säkert om jag hyr ut åt andra också. men vad menar du med säkerhet - om man uppdaterar regelbundet och har antivirus, anti adware och brandvägg så klarar man väl sig ganska bra...

Ganska bra ja =) De flesta hotell har ju tekninker och liknande som har kolla på "allt" om säkerheten och ofta små saker man lätt glömmer om man inte är så insatt. Nu vet jag inet hur mycket du kan om detta men om jag skulle sätta upp en sida som hade lite känslig information som inte får komma ut eller försvinna skulle jag inte göra det själv utan vända mig till proffesionella, men för en egen hobbysida skulle jag sätta upp en server själv om jag hade haft hårdvaran.

Om du tänkte hyra ut så tänk på vilken leverantör av nät du väljer, de flesta vanliga typ telia, BBB och liknande tillåter inte kommersiellt bruk.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)