webForumDet fria alternativet

Absurt Telia!

Bredband & telefoni

12 svar · 712 visningar · startad av K@llen

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg
Frågan#1

Jag flyttar om cirka 14 dagar. Eftersom jag har telefoni och ADSL genom Telia kontaktade jag dem för att höra om flytt av abbonomang mm. Infot jag får är då att bredbandet (segbandet) flyttas automatiskt när telefonin flyttas. Ok, tänkte jag, det verkar ju vettigt. Efter lite sökande fick jag dock reda på att det kostar en extra avgift för bredbandet. Detta var givetvis inget de talade om från början när jag frågade om flytten. Att det sker automatiskt tolkade jag som att det även ingick. Kostnaden för flytten blir istället 1145 kronor och om det vill sig illa ungefär en vecka utan telefon och bredband. Det kunde ju hända att en tekniker måste skickas till platsen. Sist de sände en tekniker fick jag pröjsa 800 spänn trots att problemet var deras. Alltså: 550 kronor för flytt av telefoni, samt 595 kronor för flytt av bredbandet, trots att den senare flytten sker automatiskt enligt dem själva. :/

Nu slutar inte historien här. Jag tänkte, då skiter jag i Telia helt och byter till bredbandsbolaget. Kollar deras hemsida. Jippie, jag kan få både telefon och ADSL från dem till min nya adress. Man lär sig av misstagen. Så jag ringer upp BBB:s kundtjänst för att dubbelkolla. Hamnar hos en trevlig kille på kundtjänst, något för telia att ta efter för övrigt. Efter en del kollande visade det sig att jag först måste flytta mitt abbonomang till den nya adressen innan de kan koppla in mig. Så var det med den fria telefonmarknaden! Gaaaaah! Detta måste också betyda att om man vill skaffa telefon för första gången måste man först köpa tjänsten av Telia, och sedan säga upp den och byta till önskad operatör. Detta är f-n absurt.

RED: snyggade till någon konstig mening + en för låg prisuppgift.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Om du flyttar ett abonnemangen via nätet hos Telia så tjänar du en hundring. :)
495 kr är för övrigt priset som BBB tar för en flytt.

De kan ju knappast ta ut en flyttavgift innan jag flyttar tjänsten hos BBB. Enligt erbjudande jag nyligen fått i brevlådan skulle de bjuda på inträdeskostnaden om jag gick över. Att de tar en avgift är inte att säga så mycket om, det anmärkningsvärda är:

1. Telia talar inte om den dubbla kostnaden för flytten när jag ber om info.
2. De tar betalt för något som sker automatiskt.
3. Man måste ha ett inkopplat telefonnummer för att kunna välja sin operatör själv. I varje fall gäller detta om man vill använda sig av BBB.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

1. Ja, det var ju konstigt. Dom tar upp det på sin hemsida.

Web-Tor skrev:

1. Ja, det var ju konstigt. Dom tar upp det på sin hemsida.

Tack för tipset. :) I fortsättningen ska jag söka information både via webbplatsen, telefon och e-post – för säkerhets skull, så man inte missar någon detalj. ;)

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Vilken fantastisk oligopolmarknad vi har i Sverige ^^...
Tack och lov är det inte längre obligatoriskt med anslutningsavgift för telefonin till Telia, men det känns ändå säkrast.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Telia, telia... vad sysslar de med. Själv har jag varit utan internet nu i 4 dagar. Det är först nu man inser hur beroende man är av det -_-
Funderade också på att byta till BBB för jag pallar inte telias fuffens hela tden och kundtjänst r ju ett skämt. Dock när jag tittade på BBB:s hemsida hitade jag inget under 10Mbit x( . Jag vill inte betala massa pengar för bandbrädd jag inte använder. Jag klarar mig OK på de 0,5 jag har nu. Skulle inte skada med 1 elle 2. varför går inte det att få genom BBB? Eller jag jag missat det totalt?

Medlem sedan apr. 200497 inlägg

En vän till mig hade Telia ADSL och telefoni förut, sedan flyttade hon till ett område där Telia inte är etablerade med ADSL. Ändå fick hon en avgift för "flytt av ADSL".

Det låter otroligt logiskt och befogat måste jag säga.

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

Har just flyttat med telefon och abbonemang. Enligt Telias kundstjänst skulle vi vara utan ADSL i 9 dagar. Vi jobbar helt på distans (2 pers) så det är inget bra alternativ.

Men vi borde också ringa till deras bredbandsavdelning för att se till att det inte blir ännua mer problem, sa de. Vi gjorde så och det visade sig att kundtjänst inte hade rätt, det gick utmärkt att få det flyttat och det fungerade direkt från det datum vi angav.

Man kan alltså få lite olika besked beroende på vilket nummer man ringer.

Under tiden vi försökte få mer besked hann vi dock beställa ett backupabonnemang via kabeltvnätet hos Com hem, surt... men vad gör man inte för att säkra sin inkomst :l

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

oskob skrev:

Telia, telia... vad sysslar de med. Själv har jag varit utan internet nu i 4 dagar. Det är först nu man inser hur beroende man är av det -_-
Funderade också på att byta till BBB för jag pallar inte telias fuffens hela tden och kundtjänst r ju ett skämt. Dock när jag tittade på BBB:s hemsida hitade jag inget under 10Mbit x( . Jag vill inte betala massa pengar för bandbrädd jag inte använder. Jag klarar mig OK på de 0,5 jag har nu. Skulle inte skada med 1 elle 2. varför går inte det att få genom BBB? Eller jag jag missat det totalt?

För att BBB anser att inget under 10mbit ner är inte bredband.
så därför levererar dom inget under 10mbit

Men de gjorde reklam för ett tag sedan för 0,5 Mbit för 299:- /månad. Har de lagt av med det? :/

Suck, dagarna går och kontakten med Telia fortgår. De verkar inte kunna utföra den flyttjänst de tar betalt för. Anledning? Jo, de vill ha reda telefonnumret till den person som hade abbonomang i lägenheten senast. Jag anser att det inte är mitt jobb att hålla reda på deras kunder. Först tar de betalt för flytten, sedan ska jag utföra halva jobbet.

Bredbandet är i varje fall uppsagt. Det samma kommer jag göra med telefonen så fort den blivit flyttad. :/

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)