webForumDet fria alternativet

Förstår inte vad web10 menar. Hjälp!

Webbhotell & domäner

6 svar · 630 visningar · startad av meza

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har ett domännamn hos Loopia, och jag tänkte jag skulle använda web10's webbhotell. Men jag förstår inte riktigt vad dem menar med följande, blir verkligen den slutgiltiga kostnaden 297 kr? Vad menar dem med "flytta domänen" ? Menar dem att jag bara ska peka om den? eller finns det något annat sätt som de vill att man ska göra så att jag inte har med Loopia att göra? Är nämligen ganska rädd om det domännamnet så Loopia litar jag på..

Följande mejlväxling:

Hej!

Jag har redan ett domännamn, och ni skriver något liknande "Flytta inte domänen, jag tar själv hand om DNS annanstans". Menar ni att jag själv kan flytta min domän till er och få era DNS servrar och koppla den till så att jag kan få t.ex domän.se istället för web10.se/domän. Är ni med hur jag menar? För jag förstår inte hur ni menar när ni skriver att jag ska DNS rikta domänen någon annanstans, för då kan jag ju inte använda ert webbhotell med just den domänen, eller?

Mvh
Eric

1. Supportpersonal: Brian K. 22-02-05 08:57:57

Hej Eric

Hvis du vælger, "Flytta inte domänen, jag tar själv hand om DNS annanstans", skal du selv sørge for at have en DNS server hvor du kan pege domænet imod vores webserver.

Hvis du ikke ved hvordan man gør dette, så flyt hellere domænet over til os.

Med venlig hilsen:
Brian K.
Talk Active Support

2. Användare: none00000 22-02-05 16:07:32

Okej.

Men om jag beställer ett webbhotellkonto hos er kan jag då få era DNSservrar så att jag kan ompeka min domän själv? Så slipper jag den debiteringskostnaden..

Du får ursäkta men min danska är inte den bästa!

Vad blir den slutgiltiga kostnaden om jag tar "Bas plus unix", första faktureringen om jag pekar om min domän mot er själv? Inkl moms.

Tack på förhand!

Mvh
Eric

3. Supportpersonal: Brian K. 23-02-05 10:22:23

Hej

Du får kun adgang til vores DNS-servere hvis du flytter domænet til os.

Hvis du selv håndterer DNS bliver prisen på et unix webhotel:

webbhotell typ bas plus á 12 månader SEK 108:-
upprättande SEK 130:-
25% moms SEK 59,50

Sammanlagt att betala SEK 297,50

Med venlig hilsen:
Brian K.
Talk Active Support

Tack för all hjälp... Min danska är inget bra... :(

:)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hej!

Jag är inte så hemma på sånt där, men om du har betalat för en domän, som ligger hos nic.se va!? ...då borde man ju bara kunna byta webhotell sådär som du menar ja...

Iaf, jag beställde nyligen webhotell på web10, inkl domän... fick då betala följande:

webbhotell typ windows á 12 månader: 108,00
upprättande: 150,00
domän: dannesholk.se: 199,00

subtotal: 457,00
moms: 114,25

...säger väl inte så mycket å andra sidan... men på web10 kan man ju också ha 10 olika domäner knutna till samma webhotell...

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Jagva i kontakt med den svenskasupporten på web10 och de menade på att jag fick betala uppsättningsagviften för domänen i vilket fall som helst då de ändå måste förbereda sina dns-servrar.

Alltså, blir det inte billigare bara för att du redan har och kan styra domänen själv.

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg

Jag har en ".nu" domän vad får jag betala extra för det? Förstår mig inte riktigt på deras sida :(

Tack för svaren :)

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Är det inte bättre att anlita ett webbhotell med svensktalande support, som du kan ringa och prata med och som kan förklara hur det fungerar så du förstår?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Även om Jonny är lite jävig här så håller jag med honom. Det finns några utländska företag som fungerar riktigt riktigt bra dock. Själv använde jag DigitalSpace i många år innan de svenska priserna kom ner i mänskliga nivåer, men oavsett vad en del säger så tycker jag att svenska webbhotellmarknaden är ganska ok.

Problemet är dock att vissa hotell prioriteras i media samt att det finns ett fåtal riktiga skitföretag som drar ner ryktet, men det är väl iofs inte specifikt för webbhotellmarknaden.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Jo, kanske är jag lite jävig, men jag kommer ihåg hur det var när jag var grön på hur det fungerade med domäner och registrerade mitt första domännamn via Network Solutions och bara kunde betala med kreditkort genom att ringa ett speciellt nummer i USA och knappa in kortnumret.

Sen tycker jag personligen att det är enklare att kommunicera på engelska än på danska, så jag hade förmodligen valt ett amerikanskt webbhotell före ett danskt.

Men det handlar lite om vad man är villig att betala för det. Det är inget problem att ordna fram en konsult som gör hembesök och ägnar några timmar på att diskutera fram precis hur du vill att det ska fungera för att sedan fixa lösningen, å andra sidan pratar vi förmodligen ett par tusenlappar i månaden för den servicegraden.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)