webForumDet fria alternativet

AdSense och MySQL-databas

Webbutveckling

4 svar · 280 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Jag använder mig av Google AdSense på min blog som körs med Wordpress och en MySQL-databas. Nu undrar jag om AdSense inte klarar av att analysera sidor med dynamiskt innehåll, för jag får alltid bara upp en annons om blogg-hotell, trots flertalet inlägg på sidan med diverse innehåll?

Någon som vet?

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Googles AdSense klarar av dynamiska sidor även om den har enklare att bestämma innehållet på statiska sidor. Får jag fråga hur länge du har avänt AdSense på sidan?

Min ide är att det kanske står blog på flera olika ställen på sidan och så betallar kanske bloghotellet bra för annonserna och så får dom prioritet över dom andra relevanta onnonserna. Detta kan du dock enkelt fixa genom att lägga till adressen till bloghotellet i din lista över annonsörer som du inte vill vissa annonser för.

Hoppas att dett ahjälper dig.

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Jag har använt AdSense i drygt en månad nu. Ordet blog står enbart med i titeln och ett fåtal inlägg.

Jag använder mig av formatet 120x600, med fyra annonser i höjd, men ändå visas bara en annons, med just ett blogg-hotell.

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Såg länken till bloggen nu också och kollade runt men upptäckte inga konstigheter som skulle generera detta konstiga betende... Hade jag varit du så hade jag blockerat den adressen som annonsen går till och sen sett om det kom någon annan annons eller om det då inte kommer någon annons alls.

Men som sagt märkligt.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Dina sidor innehåller ett frågetecken (?) i adressen. Alla sådana sidor (plus några andra mindre vanliga tecken) indexeras inte.

Google AdSense fungerar så att den matchar din URL med sitt index. Om du inte finns med i indexet så kan den heller inte matcha några relevanta sökord (om du t ex nämner "kaffe" på sidan spelar alltså ingen roll). Således måste du göra om din adress som i nuläget är "index.php?p=37" till exempelvis "index.php/37/". Fler förslag på hur du kan göra.

Just nu kan AdSense enbart matcha nyckelord den hittar i din titel på sidan samt i adressen. Inget mer. Och eftersom du valt att döpa varenda sida till "Min blog" så förstår du att valet av annonser blir fruktansvärt begränsat. Tänk dig att du har 100 st word-filer på datorn och alla är döpta till "Mitt dokument.doc". Hur hittar du rätt? ;) Inte speciellt användarvänligt.

r) Förtydligade sista stycket.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)