webForumDet fria alternativet

Aktier

Företagande

8 svar · 284 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Hallå

Nån som har koll på om det finns någon tjänst där man kan handla med aktier, fast på låtsat, alltså inga pengar inblandade?

Har aldrig hållt på med sånt men vore kul att leka lite och då helst utan att förlora massa pengar på det.

Man kanske kan träna lite och börja handla på riktigt efter ett tag ;)

EDIT //

Kom på en till fråga som handlar om aktier, kan ta den här också.

Någon som vet nått ställe där man kan få tillgång till aktiekurserna i t.ex. XML eller liknande format, eller där de finns uppstaplade fint i en tabell, eller kanske rent av en öppen databas? Gratis ska det vara också.
Främst stockholmsbörsen men om annat finns också är det ju ett pluss =)
Gärna så uppdaterade som möjligt.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Det gick undan =)

Har reggat mig där nu och ska kolla runt lite. Tack för tipset!

Hmm.. förstår inte hur jag "köper" aktier. Någon som använt denna tjänst innan och vet?

Har även en annan fråga som handlar om aktier, kan ta den här också istället för att starta en ny tråd.

Någon som vet nått ställe där man kan få tillgång till aktiekurserna i t.ex. XML eller liknande format, eller där de finns uppstaplade fint i en tabell? Gratis ska det vara också. Främst stockholmsbörsen men om annat finns också är det ju ett pluss =)
Gärna så uppdaterade som möjligt.

Tack på förhand!

När jag gick i mellanstadiet använde varenda en den här tjänsten! :e Nu var det ett tag sedan, men jag registrerade mig nu och hittade direkt knappen "Lägg till innehav" i menyn. Det är alltså där du köper nya aktier.

Annars är dessa sidor att rekommendera för information och aktiekurser... :)
https://www.avanza.se
https://www.di.se
https://www.aktiedirekt.se

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Hallå, kul att du vill lära dig mer om aktier.

Jag använder själv avanza när jag handlar med aktier, började precis som du med att köpa på lotsas och använde redan då avanza.

På avanza kan du bli medlem utan att öpnna depå och då kan du köpa och sälja aktier på lotsas, deras kurser uppdateras med 5 minuters delay tror jag.

Lycka till.

Att man kunde göra det gratis på avanza viste jag inte. Det är perfekt för det var dem jag tänkte anävnda när jag sen ska göra det på riktigt. Farsan avanvänder avanza också så det verkar vara en bra tjänst.

Tack för alla svar!

Poffe skrev:

Farsan avanvänder avanza också så det verkar vara en bra tjänst.

Avanza blev utnämnd till Sveriges bästa nätmäklare för ett eller två år sedan! :) Det är alltså ingen tvekan om att det är bra! ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)