webForumDet fria alternativet

Driva sida anonymt

Webbhotell & domäner

18 svar · 813 visningar · startad av Galadriel

Medlem sedan feb. 2003105 inlägg
Frågan#1

Kan man driva en hemsida (webhotell + domän) anonymt? Till exempel uppge falska namn- och adressuppgifter till webhotellet?

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Ett seriöst webbhotell kollar upp sånt där.
Men det går säkert att hitta något som inte har någon koll på sånt...

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Varför vill man göra det?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Precis. Det går, men varför?

Ska man ta det till sitt yttersta så kan man väl iofs säga att det itne går eftersom det inte finns någon riktigt snonymitet på Internet, såvida du inte kör från någon maskin/IP som inte kan kopplas till dig på något sätt.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Dessa frågor om "varför" bör nästan klassas som "nonsensinlägg". Varför han vill driva en sida anonymt angår ingen av er. Frågan gällde om det är möjligt, ingenting annat.

Skarre, anmäl inlägget istället för att göra ett nonsensinlägg till :)

Jag hade gärna tagit hand om det själv om jag kunnat. Detta inlägg kan alltså också tas bort av moderatorn :)

Skarre skrev:

Dessa frågor om "varför" bör nästan klassas som "nonsensinlägg". Varför han vill driva en sida anonymt angår ingen av er. Frågan gällde om det är möjligt, ingenting annat.

Trodde detta var en plats för frågor och disskutioner men där hade jag tydligen fel :stud

(Detta inlägg får också tas bort av moderatorn)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Frågan: "Varför" är inte helt relevant i sammanhanget, men likväl intressant varvid ingen gjort fel.. Enkelt? ;)

legis skrev:

Precis. Det går, men varför?

Ska man ta det till sitt yttersta så kan man väl iofs säga att det itne går eftersom det inte finns någon riktigt snonymitet på Internet, såvida du inte kör från någon maskin/IP som inte kan kopplas till dig på något sätt.

Fast det är väl bara webbhotellets ägare som kan kolla vilken IP jag har? Det jag tänkte var mest att vara anonym från 'vanligt folk'. Jag kan ju med några få klick söka reda på att jag är ansvarig för min hemsida, Dessutom får jag fram min adress.
Om jag laddar upp filer från en annan dator än min egen, och sedan inte rör filerna något mer så borde det vara lungt?

Angående orsak:
Jag har inga planer på att driva en hemsida anonymt, men låt oss säga att jag är pingstpastor och vill uttrycka min syn på homosexuella så vore det bra om jag kunde vara anonym.

Galadriel skrev:

Jag har inga planer på att driva en hemsida anonymt, men låt oss säga att jag är pingstpastor och vill uttrycka min syn på homosexuella så vore det bra om jag kunde vara anonym.

Det var nog det dummaste jag hört sen Bush sa nått senast... Vågar man inte stå för det man tycker ska man hålla käft. (Speciellt en pastor som ska leda andra människor)

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Poffe skrev:

Trodde detta var en plats för frågor och disskutioner men där hade jag tydligen fel :stud

Ja, det hade du. Jag har fått inlägg raderade p.g.a. betydligt lindrigare avstickanden från ursprungsämnet än vad som är fallet i denna tråd.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Galadriel skrev:

Angående orsak:

Om du inte vågar stå för dina åsikter så kan du ju lika gärna låta bli att säga dom...

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

https://www.prq.to

Galadriel: som sagt det går. Be webbhotellet registrera domänen i sitt eget namn, vilket en del gör ändå. Sen resten verkar du ha koll på :)

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Galadriel skrev:

Fast det är väl bara webbhotellets ägare som kan kolla vilken IP jag har? Det jag tänkte var mest att vara anonym från 'vanligt folk'. Jag kan ju med några få klick söka reda på att jag är ansvarig för min hemsida, Dessutom får jag fram min adress.
Om jag laddar upp filer från en annan dator än min egen, och sedan inte rör filerna något mer så borde det vara lungt?

Angående orsak:

Ett seriöst webbhotell lämnar aldrig ut information om sina kunder, och man kan alltid be webbhotellet sätta ett fejknamn eller liknande som ägare för domänen, alternativt sätta att uppgifterna ska vara skyddade(går ofta att ordna hos registratorn).

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Det finns väl undantag antar jag. Börjar polisen höra av sig bör det finnas viss laglig grund för dem att kräva uppgifterna från webbhotellet. Dock har ingen polis haft anledning att kontakta oss om våra kunder ännu, så det återstår att se vad advokaten säger i ett sådant läge.

Esen skrev:

Galadriel skrev:

Angående orsak:

Om du inte vågar stå för dina åsikter så kan du ju lika gärna låta bli att säga dom...

Nu handlar det om att vissa åsikter inte är tillåtna att framföra och om man tycker något och riskerar fängelse så är det väl ganska naturligt att man vill vara anonym?

Medlem sedan sep. 2004215 inlägg

Esen skrev:

Galadriel skrev:

Angående orsak:

Du vet vad man säger. Alla är smygrasister men hur många erkänner vad/vilka de är rasistiska mot?

Galadriel skrev:

Nu handlar det om att vissa åsikter inte är tillåtna att framföra och om man tycker något och riskerar fängelse så är det väl ganska naturligt att man vill vara anonym?

Vad jag vet är det väll inte många hotell som tillåter att du har olagligt material på deras servrar. Men om du hittar nått riktigt oseriöst hotell som tycker det är okej så är det nog inte problem att allt köra anonymt.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)