webForumDet fria alternativet

Telia VS Andra ISP

Webbhotell & domäner

2 svar · 327 visningar · startad av greggan

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har precis fått mitt teliakonto blockerat mot en hel del olika saker på internet, detta troligtvis för att en server stått uppkopplad med virus på sig och skickat requests mot andra datorer. Telia meddelade oss om att vi brutit mot deras umgängesregler redan i november.
Där skrev dom att vi hade skickat ut obehöriga anrop på port 80. Något som inte säger mig jättemycket. När vi ringde upp dem fick vi reda på att om detta skulle ske igen så skulle kontot blockeras.
Detta var altså inget som vi blev informerade om i brevet utan fick ta reda på själva.

Nu nästan 2 månader senare så blev kontot avstängt bara sådär. Ingen liten förvarning eller nånting. Så just nu kan jag varken läsa mail eller komma in på ftp.

Självklart blir man ju förbannad på detta eftersom jag kan ha en hel del viktiga mail som väntar.

Det jag undrar är om någon med en annan internetleverantör har varit med om något liknande och kan beskriva hur det gått till där. Om det är så att BBB eller Bostream (samma?) skulle göra på något annat sätt?

Dessutom så känns det som att dom klantar sig lite. Det som min server nu har gjort var ju att skicka obehöriga anrop på port 80. Nu har de blockerat bl.a. port 21 för ftp. Men jag kan ju komma in på websidor. Då har dom ju inte blockerat port 80, vilket betyder att min server ändå skulle skicka ut anrop. Vad är då meningen med denna blockering?

Men som sagt, planerna finns på att byta ISP och jag undrar om ni vet om nån annan skulle ha tagit hand om det på ett bättre sätt.

Hela brevet som skickades i november finns att läsa här: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=16&threadid=114065

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: Telia VS Andra ISP

greggan skrev:

Där skrev dom att vi hade skickat ut obehöriga anrop på port 80. Något som inte säger mig jättemycket. När vi ringde upp dem fick vi reda på att om detta skulle ske igen så skulle kontot blockeras.
Detta var altså inget som vi blev informerade om i brevet utan fick ta reda på själva.

Har du läst ditt avtal? Misstänker starkt att det står i avtalet vad som händer vid abuse ärenden.

Det vanligaste är väl först en varning, sedan avstängning.

greggan skrev:

Det jag undrar är om någon med en annan internetleverantör har varit med om något liknande och kan beskriva hur det gått till där. Om det är så att BBB eller Bostream (samma?) skulle göra på något annat sätt?

Dom flesta ISP'er har liknande paragrafer i sina avtal.

greggan skrev:

Dessutom så känns det som att dom klantar sig lite. Det som min server nu har gjort var ju att skicka obehöriga anrop på port 80. Nu har de blockerat bl.a. port 21 för ftp. Men jag kan ju komma in på websidor. Då har dom ju inte blockerat port 80, vilket betyder att min server ändå skulle skicka ut anrop. Vad är då meningen med denna blockering?

Kan vara att dom fått in "abuse" anmälningar på att din dator försöker koppla upp sig mot många ftp-servrar, letar ftp-servrar eller att du har en ftp-server med "pirat" program och att dom pga detta har spärrat ftp.

Har dom även spärrat smtp så kan det bero på att din maskin blivit smittat av ett virus eller användts som "open-relay" av spammare eller på annat sätt skickat ut "många" mail.

Ta och prata med dom vad som har hänt så att du ev. kan rensa din maskin.

Och ja, dom flesta andra ISP'er gör liknande saker på konton som inte sköter sig.

Sedan att du tydligen fått upprepade varningar tyder på att du kanske borde ta det lugnt med DC/ftp/..... och/eller vara mera restrektiv med vad du delar ut och till vem.. Och tänka på vad för program du tar hem och installerar på din maskin, Ett av dom vanligaste sätten att sprida virus/trojaner är via ftp/dc/kazaa/....

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

Absolut. Jag har blivit mycketmer försiktig med dc. Jag kör windows update regelbundet samt skyddar min dator med norton internet security samt en brandvägg från 3com. Dock gick det inte att installera norton på win 2k server burken eftersom man måste köpa ett annat program för en serverdator. Det jag är irriterad på är att jag dels var tvungen att själv ta reda på att jag skulle bli avstängd en gång till. Det enda som stod i brevet var att dom hoppades att vårt konto inte skulle dyka upp igen. Och dels för att det gått nästan två månader mellan händelserna och nu närjag skulle använda serverdatorn till något helt annat som inte var ut mot internet så hade jag glömt bort att det var virusproblem med den senast den var igång och att den vara stod igång i 48 timmar och då stänger dom av internet rakt av. Sen måste jag bekräfta att felet är åtgärdat och får mail och ftp blockat under mer än ett dygn.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)