webForumDet fria alternativet

IP adress, land, leverantör mm

Nätverk

8 svar · 558 visningar · startad av skarbratt

Medlem sedan juli 2000325 inlägg
Frågan#1

Någon som vet vart man kan hitta en lista på alla IP-adresser och vem som står som ägare. Dvs så att man kan hämta uppgifterna och gämföra med besökarens IP nummer.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Någon central lista finns väl knappast, men denna är för europa om jag inte tar fel: http://www.ripe.net/perl/whois

Medlem sedan feb. 20002 218 inlägg

Denna tjänst kanske skulle passa?
http://www.maxmind.com/

Medlem sedan juli 2000325 inlägg

Verkar ju pärla, men dyrt, finns det gratisalternativ?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Re: IP adress, land, leverantör mm

skarbratt skrev:

Någon som vet vart man kan hitta en lista på alla IP-adresser och vem som står som ägare. Dvs så att man kan hämta uppgifterna och gämföra med besökarens IP nummer.

Det finns mig veterligen ingen central lista som mappar IP-adresser till ägare, för att få fram den informationen får du slå mot de olika whois-databaser som finns för de fyra stora IP-registreringsenheterna (eng: Regional Internet Registries):

whois.ripe.net (Europa, m.fl)
whois.arin.net (Nord-Amerika, m.fl)
whois.apnic.net (Asien, Stilla Havet, m.fl)
whois.lacnic.net (Latin-Amerika, m.fl)

Anslut till dessa på port 43 och skicka in IP-adressen följt av retur så får du data om ägare med mera.

Det finns dock en central förteckning som mappar IP-adresser mot land, så där är det enklare. Kolla på http://ip-to-country.webhosting.info/ där hittar du allt du behöver veta för att slå upp land med en IP-adress som nyckel. Detta är gratis information, fimpa alla skittjänster som erbjuder samma sak fast för pengar.

Medlem sedan feb. 20002 218 inlägg

Jag vet inte om det var min länk som schassen syftade på med skittjänst. Hursomhelst är den dock långt ifrån skit vid tex användning med phpAdsNew. Har själv erfarenhet av det tidigare och det var väl värt varje krona.

Freestyler skrev:

Jag vet inte om det var min länk som schassen syftade på med skittjänst. Hursomhelst är den dock långt ifrån skit vid tex användning med phpAdsNew. Har själv erfarenhet av det tidigare och det var väl värt varje krona.

Nej, nej, jag menade rent allmänt, jag har inte kikat på din länk så det var ingen dissning av dig. Det jag menade var att man inte skall betala för samma information som man kan få helt gratis.

Om tjänsten du länkade till erbjuder mer detaljerad information är vad man kan få tag på gratis så kan den säkert vara värdefull för vissa.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag längtar tillbaka till den tid då svanstrom.nu fungerade.
Sen den försvann har jag fått gå tillbaka till samspade.org.

Tack, sgtpepper. Det var väl en väldigt bra tjänst. Är den på gång upp igen?

Brantis skrev:

Jag längtar tillbaka till den tid då svanstrom.nu fungerade.
Sen den försvann har jag fått gå tillbaka till samspade.org.

Tack, sgtpepper. Det var väl en väldigt bra tjänst. Är den på gång upp igen?

Tack Brantis, kul att höra! :)

Jag är lat, det är mitt största problem och det är främst därför tjänsten ligger nere. Sen fick jag problem med mitt webhotell då de stängde av möjligheten att göra utåtgående socket-uppkopplingar vilket gör att mitt system inte kan koppla upp sig mot whois-servrarna.

Jag har dock planer på att mecka ihop en liknande tjänst igen och köra den på min egna server, men när det kommer att ske vet jag inte exakt :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)