webForumDet fria alternativet

WorldPay

Webbutveckling

29 svar · 1 120 visningar · startad av Web-Tor · sida 2 av 2

Frågan, av Web-Tor

Är det någon här som använt WorldPay som betalningslösning på en hemsida?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Aha, jag trodde din webbplats tog emot all information. Men då borde det bli lättare...

Vad är det för information som skickas från din webbplats till WorldPay via det här formuläret som du vill ha in i databasen? Hur skickas det? Kan man använda GET eller är det POST som gäller?

Om man kan använda GET borde det ju räcka med en header("Location...

Annars måste du nog köra variant 1 eftersom besökarens webbläsare måste ta kontakten då den ska fortsätta där (med kreditkortsnumret). Variant 1 går ju att kompletter med en vanlig submitbutton för de som inte har javaskript.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

tydal skrev:

Vad är det för information som skickas från din webbplats till WorldPay via det här formuläret som du vill ha in i databasen?

Det som ska in i databasen är produkt id, antal m.m.. Det som ska skickas till WorldPay är Namn, adress, land m.m. Det enda som ska till båda ställena är egentligen ett unikt id som används för att identifiera köpet.

tydal skrev:

Hur skickas det? Kan man använda GET eller är det POST som gäller?

Måste vara POST

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Använder du en sida för att bekräfta att besökaren beställer något? I så fall är det en ganska enkel match.

Redan när besökaren kommer till bekräftelsesidan sparas all information i databasen. I ett fält som du kallar confirmed eller något liknande sparar du värdet no. På bekräftelsesidan visar du upp samtliga uppgifterna, samtidigt som du har skapat ett formulär med hidden-fält som innehåller samtliga uppgifter som ska skickas till worldpay, samt en bekräfta-knapp.

När du sedan får ett positivt svar från WorldPays webbtjänst att transaktionen för det aktuella ID-numret har gått igenom är det bara att uppdatera fältet confirmed och sätta värdet till yes istället för no.

Gislaved skrev:

Använder du en sida för att bekräfta att besökaren beställer något?

Nja, jag har inte någon renodlad bekräftelsesida. Beställningssidan fungerar även som bekräftelsesida. Jag skulle naturligtvis kunna spara alla uppgifter så fort besökaren kommer in på denna sida men det skulle troligtvis innebära massor av skräp i databasen från kunder som aldrig klickat på köp-knappen eller backat och ändrat sin beställning.

Gislaved skrev:

När du sedan får ett positivt svar från WorldPays webbtjänst att transaktionen för det aktuella ID-numret har gått igenom är det bara att uppdatera fältet confirmed och sätta värdet till yes istället för no.

Hur får jag en sådant svar från WorldPay Select Junior? Trodde bara att det gick att få bekräftelse via e-post och information via kontot man har på WorldPay.

Web-Tor skrev:

... men det skulle troligtvis innebära massor av skräp i databasen från kunder som aldrig klickat på köp-knappen eller backat och ändrat sin beställning.

Inte nödvändigtvis. Skicka med ett datum, och rensa samtliga poster som är äldre än exempelvis 24 timmar gamla och inte är bekräftade.

Web-Tor skrev:

Hur får jag en sådant svar från WorldPay Select Junior?

Jag ber om ursäkt, men jag har tyvärr inte kännedom om denna specifika webbtjänst. De betaltjänster jag har provat har möjlighet att skicka ett HTTP-GET-anrop till din server med de variabler du vill ha. Har du fått någon manual till tjänsten?

Det är även möjligt att bekräfta ordern genom att läsa av eposten, antingen manuellt (och uppdatera databasen manuellt) eller via ett script som scannar e-posten. Det sistnämnda är dock onödigt krångligt tycker jag.

Har du fått någon manual till tjänsten?

https://support.worldpay.com/kb/integration_guides/junior/quickstep/quickstep_guide.html

Gå till Configuration options när du loggat in på http://support.worldpay.com/

Markera rutan use callback. Skriv i adressen till scriptet på din server som ska ta hand om informationen i Callback url-fältet.

Okey, får kika på det i helgen. :)

Web-Tor skrev:

Okey, får kika på det i helgen. :)

Gick det bra?

Jo, supportsidorna på WorldPay suger men jag ska nog få ordning på det.
Tack!

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)