webForumDet fria alternativet

Samport och TellusPay

Webbutveckling

11 svar · 1 800 visningar · startad av jonne

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg
Frågan#1

Har kollat runt efter en del olika system för kortbetalning. Valet verkar hamna på Samport och deras TellusPay.
Därför undrar jag nu vad ni har för erfarenhet av dessa.
Främst vad gäller implementeringen av lösningen. Vi kör idag ett asp baserat system och undrar hur mycket handpåläggning det är för att få detta att fungera. Skickar man bara iväg användaren till deras server med tillhörande uppgifter om varor? Måste något installeras på våran server eller kör man allt på deras? Måste ssl installeras och skaffas i sådana fall? Hur fungerar kollen mellan "oss och dem" när ett köp genomförts?

Säljaren var inte den mest tekniska tjejen så tänkte höra mig för lite med någon som använder det innan jag hugger en tekniker :)

Medlem sedan juni 20064 inlägg

hej, jag håller oxå på att koppla ihop en phpshop med samports hostade lösning. något som testat det och har tips/råd för det strular enheldel...
hur gör man enklart en koppling till samport? :)

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Oh två år sedan? Tiden går fort när man har erhm .. roligt? :)

Vi kör på samports system ja, men även en lösning från Posten. Tycker samport är bra på det sättet att man inte behöver något SSL (om man inte vill) och att allt körs på deras servrar (igen: Om man vill).

Samarbetet har även det fungerat bra.
Man behöver inte rota runt så hemskt mycket i sina befintliga system utan det enda som vi var tvugna att lägga till i den "publika" koden var ett nytt betalningssätt egentligen. Sen så kunde allt med samport byggas in på en sida där man bygger upp strängen med data som skickas till Samport.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Själv har jag både bra och dålig erfarenhet av Samport (mest bra!)
Det som har funkat mindre bra är:
1. Deras dokumentation, fanns knappt någon när vi implementerade betallösningen.
Det var 1 1/2 år sedan så nu finns det säker mer att läsa!
2. Vi hade stora problem med själva betalsidan, vi ville inte använda deras standardmall utan gjorde en egen och man fick känslan av att vi var först med att göra så! Blev liksom betatestare, mycket strul var det innan vi fick det att funka!

Men i övrigt funkar Samport bra, nu kan man ju även koppla på Direktbetalning och Fakturabetalning om man vill.

Medlem sedan jan. 2005125 inlägg

Hej,

Har använt Samport under 1,5 år för två kunder, och varit nöjd. Innebär att när jag nu själv öppnar två små shopar, väljer jag Samport. Priserna har dessutom rasat det senaste året (NU = ingen start avgift eller månadsavgift och 2:-/trans vid hostad-lösning, helt ok tycker jag!).

MEN den butikslösningen jag nu tar fram i ShopFactory 6 Developer, har i sig begränsningar vad gäller betalningslösningar som erbjuds (ej hostad) då det redan i programmet finns en SSL-lösning. Dessutom matchar INTE SF/GlobeCharge alls priserna hos Samport. Jobbar nu på att få Samport "ackrediterade" av SF, för då är jag runt "problemet" *ler*.

Har därför t s v en fråga till er som kan det tekniska (har själv inte kunskapen).

Jag skulle tillsvidare som en nödlösning, enbart vilja bygga upp en enkel betalsida som ligger utanför butiken (m a o ingen automatisk koppling mellan inköp och betalning), där kunden själv går in och anger namn och ordernumret baserat på den orderbekräftelse som skickats krypterat från butiken.

Kan jag utifrån ett vanligt formulär med en submitknapp, kalla på Samports betalsida och därmed påbörja betalningssidan processen? Om inte, vilket skulle vara den enklaste lösningen att starta upp processen på, och som inte är en del i själva butiken.

Med en hostad lösning, går det överhuvudtaget att bygga upp en betalsida i vanlig HTML?

Vore tacksam för synpunkter!

Simma lugnt i värmen (orkade inte sitta kvar i solen *ler*)!

biggles-1

Är inte riktigt med på hur du menar men för att börja uppifrån:

Jag skulle tillsvidare som en nödlösning, enbart vilja bygga upp en enkel betalsida som ligger utanför butiken (m a o ingen automatisk koppling mellan inköp och betalning), där kunden själv går in och anger namn och ordernumret baserat på den orderbekräftelse som skickats krypterat från butiken.

Har du inte i din shop i kassan möjlighet att välja tex. kreditkort och välja url dit formuläret ska postas? Som kund skulle jag ju inte vilja först handla en massa grejjer, gå till kassan, klicka på kreditkort och sedan behöva fylla i namn å ordernr. Då skulle jag lämna shoppen i alla fall!

Med en hostad lösning, går det överhuvudtaget att bygga upp en betalsida i vanlig HTML?

Japp, om man inte använder samports betalsida så kan du göra en egen och den består av endast html, dock kommenterar man var olika fält ska ligga på sidan.
Ex för att skriva ut ordernr. så skriver man: <!TellusPay Data="OrderNo">.
När man är klar med sidan laddar man upp den till Samports server.
Så med andra ord måste du kunna välja var din kassa ska gå till för url med hostad lösning. :)
Ett alternativ som jag själv använt mig av var att i kassan hämta in betalsidan i en iframe från Samport för att få känslan av att man inte lämnar shoppen.

God morgon Doggelito,

ShopFactory tillhandahåller "fritt" databaser, krypterade orderbekräftelser, loggar, mail och kundhantering, uppföljning av gjorda köp, möjligheter att lägga upp olika PSP som ligger färdig integrerade i deras lösning (men jag vill inte ha någon av deras PSP, utan Samport) och en hel del annat som inte är så tokigt. DOCK innebär det att all kommunikation måste gå via GlobeCharge server.

Det innebär att som det är nu har jag valt förskottbetalning till bank, hämtning och PayPal men saknar kortmöjligheten. Innerbär att ett köp går till precis som tänk hela vägen fram t o m att kunden får en orderbekräftelse på mail att köpet är genomfört (kommer då via GlobeCharge server).

Innebär tyvärr att jag t s v inte kan styra om köpknappen till att gå mot en URL som jag vill (bearbetar nu Samport/GlobeCharge för en ev integration), utan måste genomföra köpet i två steg, OM kunden vill betala med kort. Därav min tanke på en nödlösningen med separat betalsida, typ på samma sätt som jag gör hos Loopia (fast den är ändå integrerad) med deras "betala online".

Vid genomfört köp, har kunden redan tagit ställning till att betala i förskott eller att betala med kort. Det beslutet kan kunden forfarande ändra på efter genomfört köp t o m bekräftelse. Handlar egentligen bara om leveranstid i detta läget.

OM kunden vill betala med kort, skall han kunna gå in och betala på en separat sida, som i praktiken inte har någon koppling till butiken. Jag stämmer av manuellt att köpen är betalade t s v, innan en ev integrering sker. Fungerar det inte så får jag hitta en annan lösning.

Gott att betalsidan går att göra med vanlig HTML. Har tittat på Loopias exempel och får ihop deras weborderformuläret (hur förhandsgranskar jag det?), men innebär det att det skulle räcka? Behöver jag inte använda något av filerna "ASP.Hosted, PHP.Hosted, XML.Hosted, ASP.NET.Hosted" för att få det att fungera? Blir lite förvillad och är då för mycket lekman för att få ut så mycket mer av deras manual (men det är kul och lära *ler*).

Tar gärna mer feed-back.

biggles-1/Nils

Hmm, hajjar ändå inte riktigt vad du är ute efter (för tidigt på morgonen å för lite kaffe kanske!)
Kan du idag i din administration välja kortbetalning som betalsätt som sedan dyker upp i kassan?
Om ja, styrs man till Global Charges server då om man skulle välja kortbetalning (om du haft betaltjänsten aktiverad hos dem, som jag fattat att du inte har och inte vill ha)?
Om nej, tänkte du bygga om kassasidan och lägga till ett eget val för kortbetalning?

För att kunna köra mot Samport så är du tvungen att kunna editera urlen själv, antingen direkt i kassan eller hos GlobalCharge.

Jag stämmer av manuellt att köpen är betalade t s v, innan en ev integrering sker

Samport behöver inte vara integrerad i din shop om du inte vill, man vidarebefodrar bara användaren via en sträng till deras betalsida (eller din egendesignade) som ser ut t.ex.
https://secure.telluspay.com/WebOrder/?kod_kod_kod_kod_mera_kod

Gott att betalsidan går att göra med vanlig HTML. Har tittat på Loopias exempel och får ihop deras weborderformuläret (hur förhandsgranskar jag det?), men innebär det att det skulle räcka? Behöver jag inte använda något av filerna "ASP.Hosted, PHP.Hosted, XML.Hosted, ASP.NET.Hosted" för att få det att fungera? Blir lite förvillad och är då för mycket lekman för att få ut så mycket mer av deras manual (men det är kul och lära *ler*).

Förhandsgranskning går inte, man får ladda upp sidan, få den godkänd av Samport och sen titta på den! Tyvärr!
Sen vet jag inte om Loopia har några förenklade specialfiler mot Samport men du kan självklart köra mot Samport utan hjälp av Loopia.
Logga in i Samports admin så hittar du alla manualer där.

Förmodligen jag som uttrycker mig dåligt, hm.....

Normalt kan jag välja på ett 15-tal olika betalningssätt i ShopFactory via GlobeCharge inklusive att betala med kort (men måste då t s v välja någon av deras ackrediterade PSP typ WorldPay och Bibit).

I den butikslösningen jag valt har jag inga kort förvalda, bara förskottsbetalning till bank, hämtning samt PayPal (och den möjlighet till kortbetalning som finns där).

Kortbetalningen vill jag kunna erbjuda direkt i min "nödlösning", som innebär att kunden i min butik (valet ges i vanlig simpel text), får valmöjligheten att betala genom att gå utanför butikens ram och betala på en separat betalsida (kommer att se likadan ut som butiken och ligga under samma juridiska person, men inte ha någon koppling till butiken via databas liknande).

Kan inte editera koden hos GlobeCharge, men däremot hos Samport (har andra butiker via dem, men då integrerade från början där jag inte behöver "knacka" något själv)!

Ledsen att jag var otydlig, för jag kommer inte att köra något mot Samport via Loopia. Vad jag menade var att när jag beställer något hos Loopia, så betalar jag fakturan med kort baserat på den orderbekräftelse jag får på mail. Jag går då in på Loopias hemsida och klickar mig vidare under "betala online" , anger faktura nummer och domännamn, så är allt klart på 20 sekunder! Är helt klart nöjd med Loopia!

Ringde teknisk support hos Samport, som skickar över en exempelsida för ett annat företag som sökt samma nödlösning som den jag nu eftersöker. Skall bli spännande och se vad jag får på mailen *ler*!

biggles-1 / Nils

Har druckit ett stort glas kaffe nu så nu börjar jag fatta hur du vill att det ska fungera! :)
Hmm, kan du bestämma vad som ska stå i mailen?
Om ja, då borde du kunna inkludera länken till betalsidan där! Typ:
Klicka här för att betala din order och så skickar du användaren till betalsidan.

Annars får vi hoppas på att exemplet från Samport ger nått.
Lycka till! :bire

Ja, jag kan lägga till extra text i bekräftelsen som kommer på mail, plus att jag kan styra "Tack för köpet"-sidan som kommer upp direkt efter att köpet genomförs, och här tänker jag också lägga in en länk.

Min huvudfråga var om detta överhuvudtaget gick att bygga upp en separat betalsida ej knuten till butiken, och det vet jag nu att det gör.

BRA tycker jag så får vi se om jag klarar att fixa till den så att den fungerar. Jag avslutar därför inte ämnet utan återkommer.

Tack Doggelito och kommer du på något annat så hojta gärna till!

Nu går vi ut i solen ett tag.

biggles-1 / Nils

Nu är det löst, och jag skriver nu några rader om det kan hjälpa någon annan!

Ringde Samport support och förklarade vad jag ville åstadkomma. Eftersom jag är kund hos dem, plockade de fram en exempelfil (ligger inte i deras Webmanager) baserat på en annan kund som haft samma behov till separat betalsida.

Fick följande mailat till mig

1. exempel på betalformulär
  2. en php-fil knutet tilll betalformuläret för auktorisation (de hade t o m redan lagt in mina kontouppgifter i filen, innan de skickade över den).

Hm .... svårare var det inte. ÄR nästan lite paff hur enkelt det blev i slutändan. Däremot hade inte jag kunnat sätta ihop php-filen själv även om det säkert är enkelt för den som kan.

Efter en timmes småpulande har jag nu genomför min första simulerade betalning mot Samports system och allt har gått igenom.

Nästa steg är nu att anpassa betalsidan till det utseende jag vill ha samt att lägga in länkar i butiken och på den automatiska orderbekräftelsen via mail, så att kunden hittar dit!

Det här är en bra nivå på support från Samport, och en av anledningarna till varför jag skall slåss lite för att få dem integrerade i ShopFactor/GlobeCharge system.

Ha en skön sommar!

biggles-1 / Nils

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)