webForumDet fria alternativet

MSN Sök

Webbhotell & domäner

12 svar · 524 visningar · startad av icaaq

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Frågan#1

Tjenare.
Idag släpper MSN sin nya sökmotor som ska döda Google enligt Aftonbladet
Nu måste jag ju bara få höra, Kommer ni att byta bort google? Tycker ni att den nya är bättre än gamla?

mv icaaq

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Google kommer jag att använda tills nån annan bevisats bättre.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Så länge det är en betaversion så är det väl inte lönt öht.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

beta.search.msn.com skrev:

This site is temporarily unavailable, please check back soon

Nej tack google äger!

Medlem sedan nov. 200330 inlägg

testa en sökning med

"more evil than satan himself"

beta.search.msn.se/

??? samma sak som hände på google för ett par år sedan

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Om man vill söka på enbart svenska en gång måste man gå in i inställningarna, klicka bort engelska och klicka i svenska, söka och därefter återställa inställningarna.

Sedan så gillar jag inte att sökresultatet blandas ihop med de vanliga träffarna. Jag ser hellre att de ligger enbart till höger om resultatet.

Jag tycker sidan andas Google. ;) Samma sökalgoritm i botten också, förmodligen kollar de backlinks. Min sida (Voodoo Film) kommer exempelvis #4 på ordet film med sökning på svenska. Just nu är samma sökning på Google #9.

Dock är jag väldigt positiv till deras sökmotor. Google har varit ohotad ett bra tag nu och det är bara sunt att det kommer in lite konkurrens. Det kommer troligtvis att göra Google ännu bättre. :)

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Jag jämnförde MSN Search med Google och jag testade och skriva in "potatismos" och det blev:
beta.search.msn.se - 24 327 resultat
Google - 26 400 resultat

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

hmm testa xxx istället ,)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Pace skrev:

Sedan så gillar jag inte att sökresultatet blandas ihop med de vanliga träffarna. Jag ser hellre att de ligger enbart till höger om resultatet.

Vad är det för skillnad på "sökresultat" och "vanliga träffar"?

Web-Tor skrev:

Pace skrev:

Vad är det för skillnad på "sökresultat" och "vanliga träffar"?

Oj då, fel av mig (jag vet inte hur många gånger jag skrivit fel den här veckan... ;)). Jag menar sponsrade sökträffar och inget annat.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag menar sponsrade sökträffar och inget annat.

Okey! Det går alltså inte att se något skillnad alls på reklam och riktiga sökträffar? Det är riktigt dåligt. :(

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag testade den och fick upp en mer relevant sökträff än vad jag fick med google. OBS jag testade bara ett vet inte hur det är i andra fall.

Web-Tor skrev:

Jag menar sponsrade sökträffar och inget annat.

Okey! Det går alltså inte att se något skillnad alls på reklam och riktiga sökträffar? Det är riktigt dåligt. :(

Jo, visst ser man skillnad. Men de sponsrade resultaten visas överst med en annan bakgrundsfärg (plus rubrik) och flyter ihop med de vanliga träffarna. Det blir grötigt och svårläst. Jämför med AltaVista, deras sponsrade träffar är lika otydliga. Vid första anblick är det svårt att urskilja annonser från sökresultat.

Google är däremot jäkligt tydliga med vilket som är annonser respektive riktiga träffar. Jag tittar alltid i högerkanten för att se om det finns något som tilltalar mig. Det är ju trots allt företag som har något att erbjuda inom det område jag söker. På så vis tjänar alla parter på affären, kanske mest Google då. ;)

Jag hoppas dock att Microsoft åtgärdar detta så att vi kan få ännu en bra sökmotor på nätet! Deras sökmotor är i alla fall xhtml strict, huruvida det nu har någon betydelse för sökresultatet. ;)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)