Glöm inte https://www.payson.se
Hej! Jag utforskar betalningsmöjligheter på internet. Vad är det t.ex. för skillnad på paypal och paynova? Finns det några fler likvärdiga? Vilka erfarenheter har ni?
Tack på förhand!
MVH Erik
8 svar · 1 657 visningar · startad av eriks
Hej! Jag utforskar betalningsmöjligheter på internet. Vad är det t.ex. för skillnad på paypal och paynova? Finns det några fler likvärdiga? Vilka erfarenheter har ni?
Tack på förhand!
MVH Erik
Glöm inte https://www.payson.se
Mina erfarenheter när det gäller internetbetalning e föreningsparbankens Internetbank, Och har du möljighet att använda den så behöver du inget annat sätt ;)
Använder mig av något som heller e-kort, Den skappar ett tillfälligt kort så att man inte behöver använda sitt "riktiga" bankomatkortsnummer, utan den skappar ett nummer som man bara kan använda en gång och sen försvinner nummret, Detta e bra om man inte vill sprida sitt riktiga bankomatkortsnummer på nätet...
Har inte så stor erfarenhet av Paypal och paynova, Men skulle tipa på att det fungerar ungefär på samma sätt, bara att man måste lägga in pengar på ett speciellt konto som man sen kan köpa från, På internetbanken så har man tillgång till alla sina konton på banken...
Flyttad från Övriga frågor.
hej eriks!!!
jag använder både paynova och paypal. paynova använder jag för att betala telefonkort - man skickar pengarna från internetbanken till plånboken. det är snabbt och jag tycker det är ok.
paypal är inte lika snabbt. antingen skickar man pengarna från internetbanken eller går man själv till banken och "transfer" dem, och det tar ca. 3-4 arbetsdagar (enligt deras hemsida). jag har haft bra erfarenhet med paypal när jag handlar via ebay, men hade däremot problem när jag ville skicka pengar från paypalkontot till mitt konto (på webmasternetwork.se finns det en tråd om paypal när en medlem hade samma problem som jag men i slutet kunde han ha pengarna skickat till sitt konto).
paypal har en avgift när du får pengarna, vet inte om paynova har det också. du kan läsa mer on paypal på paypal.com
själv föredrar jag paypal, nog eftersom jag använt det mer än paynova.
Paypal fungerar fint. Har betalat via PayPal när jag köpt diverse saker i Canada, fungerar utan problem. Har även tagit emot pengar via PayPal. Enda problemet om man skall ta emot pengar, är väl att om man bara har grund konto så kan man inte ta emot inbetalningar via kreditkort. Utan då måste han som betalar göra det via ett bankkonto.
Som mariel säger så har PayPal en avgift som dom drar när man skickar pengar ifrån PayPal till sitt bankkonto. tror den ligger på 7 kronor. Om transaktionen till ditt bankonto skulle misslyckas, så får du betala 50 kr i straffavgift.
Esen skrev:
Mina erfarenheter när det gäller internetbetalning e föreningsparbankens Internetbank, Och har du möljighet att använda den så behöver du inget annat sätt.
Om man som jag köper mycket saker från privatpersoner utanför EU räcker det inte med en svensk Internetbank. Då använder jag Paypal och det har aldrig varit några problem.
Inom EU går det utmärk att betala direkt till andra personers bankkonton med hjälp av IBAN- och BIC-nummer. Hos Skandiabanken är detta gratis och görs enkelt via hemsidan. Nackdelen är att det tar några dagar för pengarna att komma fram.
Tack så mycket för alla svar. Vad jag kanske inte fick att framgå, är att jag vill ta emot betalningar från Skandinavien. Det är det det ska användas till, inget annat. Då kanske det är bäst att använda paypal, de andra verkar vara mest på svenska!
Är det inte typ så att paypal var först, och att alla andra är kopior?
jag hörde först om paypal, men jag bodde på andra sidan Atlanten :) hörde om paynova för 3 månader sedan.